Test: Mercedes E 200 CDI T Automat, 2010

Perfekt familiebil

E-klasse er den perfekte familiebilen – hvis du har råd.

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Stor

+ Komfortabel

+ Forholdsvis kjøreglad

+ Luksuriøs

- Dyr

- Noe motorstøy på høyt turtall

Tekniske data

MOTOR, CM3: 2143

EFFEKT, HK VED O/MIN: 136/2800-4600

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 330/1600-2800

EGENVEKT, KG: 1845

TILHENGERVEKT, KG: 2100/750

LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 489,5/185,4/151,2

BAGASJEROM, LITER: 695

FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,61

CO2-UTSLIPP, G/KM: 159

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 11,1

TOPPFART, KM/T: 203

PRIS FRA, KR: 499 900

PRIS TESTBIL, KR: 616 200

Nye E-klasse har fått en dose sportslighet i tillegg til komforten den er kjent for. Når du kombinerer dette med enorm plass utpeker E-klasse seg som en av de aller beste bilene på markedet nå. Den eneste haken er prisen, som er et stykke over budsjettet til de fleste.

Kjøreegenskaper: 5

Tidligere har E-klasse vært mest kjent for komforten. Kjøreegenskapene har ikke vært en av grunnene til å velge denne bilen, men det har endret seg nå. Mercedes har klart å lage en kjøreglad bil som takler de fleste forhold godt.

Til tross for bakhjulsdriften føles bilen trygg og stabil - selv på vinterføre. Styrefølelsen er ikke helt på høyde med de mest sportslige konkurrentene, men det er likevel ikke noe problem å kjøre aktivt med denne bilen.

Motor: 5

Mercedes' firesylindrede 2,1-liter kommer i tre forskjellige effektversjoner. 200 CDI er den svakeste modellen, og kan skilte med 136 hester og 330 Nm.

Motoren oppfattes som stillegående ved normal kjøring, og gangen er forholdsvis myk. Den er likevel ikke like snill som de beste motorene på markedet. Kraftleveringen er jevn, og den femtrinns automatkassa jobber fint sammen med motoren. Den girer mykt, men er en smule tregere enn det konkurrentene kan skilte med. Den kunne også hatt fordeler ved å få et ekstra trinn, slik at det kunne vært tettere mellom girene.

Foto: Terje Bjørnsen

Ytelser: 4

Testdata:

60-100 KM/T, 3. GIR: 7,1

60-100 KM/T, KICKDOWN: 6,7

80-120 KM/T, 3. GIR: 8,2

80-120 KM/T, KICKDOWN: 8,3

Det sier seg selv at 136 hester fordelt på 1750 kilo ikke bidrar til noe voldsomt overskudd av kraft. Opp til normal motorveihastighet er det likevel tilstrekkelig. Over det, begynner man å merke at det mangler litt krefter.

Ifølge produsenten skal sprinten til hundre gå unna på 11,1 sekunder med automatgir. Velger du å gire selv, skal den samme øvelsen være mulig på 10,9 sekunder. Våre mellomakselerasjonsmålinger viser at bilen plasserer seg helt på det jevne med likt motoriserte biler. Den havner også et drøyt sekund bak storebror 220 CDI som har samme motoren, men med 170 hester og 400 Nm.

Eksteriør: 5

Forrige generasjon E-klasse hadde et veldig mykt formspråk. Det er helt klart ikke tilfellet med denne modellen. Her er det veldig få runde kanter, og bilen følger helt klart samme designfilosofi som vi har sett på både lillebror C-klasse og kompakt-SUV-en GLK.

Om LED-lyktene i fronten er vellykket eller ei, er noe det har vist seg vanskelig å enes om. Flere har påpekt at de ser malplasserte ut, og undertegnede må si seg enig. Det virker som om de er plassert der for å henge på den økende LED-trenden som har dominert nye biler en stund nå.

Interiør: 6

Foto: Terje Bjørnsen

Dersom du setter pris på luksusfølelse og god plass, bør E-klasse være drømmebilen din. Mercedes har alltid vært flinke på interiørbiten, men noen vil nok kanskje påstå at det har vært litt gammelmodig de siste årene. Det er helt klart ikke tilfelle lenger. Interiøret har samme linjeføring som utsiden av bilen - altså stramt, moderne og samtidig elegant.

Du skal være kresen for ikke å trives bak rattet her. Vår testbil var ikke ekstravagant utstyrt, og hadde for eksempel setetrekk i delskinn, men luksusfølelsen var likevel til stede.

Plassen er også upåklagelig. Baksetet har god plass, og selv forholdsvis høye personer sitter godt. Bagasjeplassen er et kapittel for seg selv. Med 695 liter til rådighet, får du plass til det aller meste - enten det er storshopping eller feriebagasje for hele familien.

Komfort: 6

Selv om E-klasse har blitt mer kjøreglad, betyr ikke det at komforten har forsvunnet. Fjæringen tar unna det aller meste av ujevnheter, og selv på dårlige vinterveier oppleves bilen som komfortabel.

Bilen er godt støyisolert, og verken dekk eller motorstøy er på noen måte påtrengende. Du hører motoren forholdsvis godt på høye turtall, men det er ikke et område du er mye i med en bil som dette.

Sikkerhet: 5

Sedanversjonen ble testet av Euro NCAP med gode resultater. Den ble, ikke uventet, tildelt fem stjerner. Beskyttelsen av føreren ved stolpekrasj og whiplash-beskyttelsen ble vurdert som marginal, mens alle andre tester ga god eller tilfredsstillende score.

Foto: Terje Bjørnsen

Bilen har alt av forventet sikkerhetsutstyr som standard. I tillegg finnes det en hel del ekstrautstyr som øker sikkerheten. Vår testbil var utstyrt med både lysassistent som blender ned og justerer lyskjeglen i forhold til møtende biler automatisk, nattkamera, blindsonevarsling og adaptiv cruisekontroll.

Vi føler at alle disse systemene er med på å øke sikkerheten, men man må likevel passe seg, så man ikke blir uoppmerksom når bilen gjør mye av jobben for deg.

Pris/utstyr: 4

Med en startpris på 499.900 kroner, er ikke E 200 CDI noen billig bil. Det er likevel omtrent det samme som konkurrentene. Audi A6 med 2-liters diesel på 136 hester koster nesten nøyaktig det samme. BMW 520d har 163 hester under panseret, men koster noen tusenlapper mindre.

Selv om startprisen kanskje ikke er avskrekkende, flyr tusenlappene fort på ekstrautstyr. Det er en del utstyr man forventer i en premiumbil som dette, og du må nok forvente å legge på mellom 50 og 100 tusenlapper ekstra for å få en greit utstyrt bil.

Foto: Terje Bjørnsen

Som nevnt var ikke vår bil lastet med utstyr, men sluttprisen havnet likevel på drøye 615.000 kroner.

Miljø: 4

Med et oppgitt forbruk på 0,61 liter per mil, er ikke E 200 CDI noen miljøversting, men den er heller ikke best i klassen. I vår 20 mil lange testløype, som er en del av vårt omfattende testopplegg, brukte den 0,83 l/mil. Det er kun marginalt mindre enn den sterkere E 220 CDI, som brukte 0,87 l/mil på den samme runden.

Foto: Terje Bjørnsen

Spesifikasjoner

Produsent
Pris 499900

Konklusjon

Mercedes E-klasse er den beste stasjonsvognen på markedet nå. Den har en nær perfekt miks av komfort og sportslighet - kombinert med enorm plass.

Prisen er det punktet som trekker den ned. Den koster omtrent det samme som hovedkonkurrentene, men dette er til gjengjeld en helt ny bil. Det samme kan ikke sies om 5-serie (hvor en ny modell allerede er på vei) og A6. Likevel er det ikke til å komme fra at startprisen på 500.000 kroner er mye penger.

Kvalitetsproblemene Mercedes hadde på de to foregående modellene, kombinert med generelt høyt prisfall for denne typen biler, gjør at annenhåndsverdien blir litt usikker.

Vår karakter

Se flere saker fra: Mercedes-Benz Se flere saker fra: Overklassevogn mot oppviglerbil Se flere saker fra: Test av 20 stasjonsvogner Se flere saker fra: De mest komfortable bilene Se flere saker fra: De ti beste familiebilene Se flere saker fra: Test: Mercedes-Benz E-klasse
Som en mindre S-klasse

Test: Mercedes-Benz C180 aut. 2014

Som en mindre S-klasse
Veil. pris: 651000

Komfort-kongen

Test: Mercedes-Benz ML 350 Bluetec 2014

Komfort-kongen
Veil. pris: 1514000

Alt du ønsker deg til lavere pris

Test: Mercedes-Benz C 220 TCDI aut. 4Matic

Alt du ønsker deg til lavere pris
Veil. pris: 512500

SUV-en som har alt

Test: Mercedes-Benz GL 350 BlueTec 4Matic

SUV-en som har alt
Veil. pris: 1485000

Finere familiebil får du ikke

Test av Mercedes-Benz CLS 350 CDI 4Matic Shooting Brake, 2012

Finere familiebil får du ikke
Veil. pris: 1293000

Komforten er helt suveren

Test: Mercedes-Benz GLK 220 CDI 4Matic, 2012

Komforten er helt suveren
Veil. pris: 700000

Mer komfortabel SUV får du neppe

Test: Mercedes-Benz ML 350 CDI BlueTEC

Mer komfortabel SUV får du neppe
Drømmebil for fjellfolk

Test: Mercedes-Benz E 250 CDI 4Matic T 7G-Tronic 2012

Drømmebil for fjellfolk
Veil. pris: 734200

Billigste vei til stor SUV

Test: Mercedes ML 250 BlueTec 4Matic, 2012

Billigste vei til stor SUV
Veil. pris: 783800

Danker ut luksus-SUV-ene

Mercedes-Benz CLS 350 CDI 4Matic, 2012

Danker ut luksus-SUV-ene
Praktisk mini-luksus

Mercedes-Benz B180, 2012

Praktisk mini-luksus
En gigantisk snuoperasjon

Mercedes-Benz A 180 AMG Sport, 2012

En gigantisk snuoperasjon
Denne Mercedesen er en drøm å kjøre

Test: Mercedes C 180 CGI Coupé, 2011

Denne Mercedesen er en drøm å kjøre
Veil. pris: 449000

Best på sikkerhet

Test: Mercedes B 180 CDI, 2011

Best på sikkerhet
Holder formen

Test Mercedes SLK 200, 2011

Holder formen
Nydelig med bensinmotor

Test Mercedes-Benz C 180 CGI, 2011

Nydelig med bensinmotor
Billigversjonen får karakter seks

Test: Mercedes-Benz CLS 250 CDI 2011

Billigversjonen får karakter seks
En vanvittig deilig bil

Test: Mercedes-Benz CLS 350 CDI 2011

En vanvittig deilig bil
Veil. pris: 1207000

Statusbilen du kanskje har råd til

Mercedes C 180 CDI T aut., 2011-modell

Statusbilen du kanskje har råd til
Veil. pris: 374000

Luksus for storfamilien

Test: Mercedes-Benz R350 CDI BlueTec, 2010-modell

Luksus for storfamilien
Veil. pris: 1250000

Heftig tungvektsracer

Test Mercedes CL 500 4Matic, 2010

Heftig tungvektsracer
Superkomfort til lavpris

Test: Mercedes-Benz C 180 CDI aut., 2010

Superkomfort til lavpris
Veil. pris: 343000

Den deiligste kabrioleten

Test: Mercedes Benz E200 CGI cab, 2010

Den deiligste kabrioleten
Veil. pris: 756000

Nær komplett Mercedes

Test: Mercedes C 250 CDI 4Matic aut. stv, 2010-modell

Nær komplett Mercedes
Veil. pris: 650000

Familie-Mercedes til Toyota-pris

Test: Mercedes-Benz C 200 CDI T, 2010

Familie-Mercedes til Toyota-pris
Veil. pris: 393000

Denne bilen er sykt rask

Test: Mercedes SLS AMG, 2010-modell

Denne bilen er sykt rask
Veil. pris: 2800000

Verdens vakreste bil?

Test: Mercedes E 220 CDI Coupe, 2010

Verdens vakreste bil?
Veil. pris: 641500

Stopp for start-stopp

Test: Mercedes B-klasse 150 BlueEfficiency

Stopp for start-stopp
Veil. pris: 299073

Miljøvennlig minstemann

Test: Mercedes A 150 BlueEfficiency 2009

Miljøvennlig minstemann
Veil. pris: 227472

Mercedes med sprut

Test: Mercedes C250 CDI Blue Efficiency 2009-modell

Mercedes med sprut
Ikke så sporty som den ser ut

Mercedes-Benz CLC 180K

Ikke så sporty som den ser ut
Veil. pris: 390100

For bensin-gjengen

Test: Mercedes C200 Kompressor sedan

For bensin-gjengen
Utfordrer i ukjent terreng

Test: Mercedes C220 CDI sedan

Utfordrer i ukjent terreng
Frir til nye kjøpere

Test: Mercedes C200 CDI stv.

Frir til nye kjøpere
Den nye familiestjernen

Test: Mercedes C180K stv.

Den nye familiestjernen
Elegant kraft

Test: Mercedes CL63 AMG

Elegant kraft
Perfekt familiebil

Test: Mercedes E 200 CDI T Automat, 2010

Perfekt familiebil
Veil. pris: 499900

Ekstra krutt i oppskriften

Test: Mercedes E 250 CDI 2009

Ekstra krutt i oppskriften
Ren og fin

Mercedes-Benz E 300 Bluetec

Ren og fin
Stor, dyr og veldig bra

Test: Mercedes-Benz E 220 T CDI Avantgarde 2009

Stor, dyr og veldig bra
Komfort, sikkerhet og – kjøreglede!

Test: Mercedes E 220 CDI 2009

Komfort, sikkerhet og – kjøreglede!
Veil. pris: 499000

Den ultimate kosebilen?

Test: Mercedes E350 CDI Coupé, 2009-modell

Den ultimate kosebilen?
Veil. pris: 883700

Skarp i kantene

Test: Mercedes GLK 220 CDI 2009

Skarp i kantene
Veil. pris: 566000

Den aller største

Test: Mercedes-Benz GL 320 CDI

Den aller største
Veil. pris: 1118500

Herlig og kostbar SUV

Test: Mercedes-Benz GLK 320 CDI 4MATIC, 2008:

Herlig og kostbar SUV
Veil. pris: 743400

Vi har kjørt Mercedes' luksushybrid

Test: Mercedes S 400 Blue Hybrid, 2009

Vi har kjørt Mercedes' luksushybrid
Veil. pris: 1247100

Diger, dyr – og deilig

Test: Mercedes-Benz ML 280 CDI, 2009:

Diger, dyr – og deilig
Veil. pris: 861000

Big Mac

Test: Mercedes R 280 CDI

Big Mac
Komfortabel, stilfull glede

MB SLK 200 Kompressor:

Komfortabel, stilfull glede
Veil. pris: 509600

Diger, deilig, dyr - og perfekt for Norge

Test: Mercedes-Benz S320 CDI 4Matic

Diger, deilig, dyr - og perfekt for Norge

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning