Test: Mercedes-Benz E400d All-Terrain

Den perfekte påskebilen

Skal du langt, takle de aller fleste kjøreforhold og i tillegg ha med hele familien? Da finnes det knapt noen mer allsidig bil enn dette.

Pluss ikon
<b>PÅSKEBIL:</b> Den er stor, luksuriøs og behagelig. I tillegg tar den deg og familien med alt du trenger helt frem til hytta.
PÅSKEBIL: Den er stor, luksuriøs og behagelig. I tillegg tar den deg og familien med alt du trenger helt frem til hytta. Foto: Terje Bjørnsen
Sist oppdatert

Mercedes-Benz E-klasse er allerede i utgangspunktet en stor, deilig, luksuriøs stasjonsvogn. Og alt Mercedes har gjort med denne varianten vi kjører på test, forsterker og forbedrer det du allerede kan like med denne bilen.

Barsk

All-Terrain er Mercedes’ svar på suksessmodeller som Audi A6 Allroad og Volvo V90 Cross Country. Den får en passe barsk fremtoning med karosseripynt her og der, men la oss allerede nå ta en av de få innvendingene vi har til bilen: Bakkeklaring på inntil 16 cm er 4-5 centimeter mindre enn noen av konkurrentene.

Har hytteveien dype hjulspor, buskas og røtter i midten bør du kanskje velge noe annet.

LES OGSÅ: Prøvekjørt: Volvo V90 Cross Country Ocean Race

Men derfra og ut er det ikke mye surmuling å spore fra dem som tilbringer tid bak rattet i Mercedes-Benz E400d All-Terrain. Et av nøkkelpunktene finner du i «Air Body Control» som luftfjæringen heter på Mercedes-språk. Ved siden av å regulere bakkeklaringen har den også ulike kjøreprofiler som endrer egenskapene merkbart.

Vi velger komfort

Vi havner fort i komfort-innstillingen. Og blir der.

Fordi det er da bilen virkelig utnytter sine nær perfekte komfortegenskaper fullt ut. Det er ruglete snødekke, begynnende telehiv og tidvis sliten asfalt der vi kjører langtur.

Spiller ingen rolle, understellet glatter ut underlaget med et trylleslag. En usedvanlig godt støydempet kupé lar deg knapt merke det vekslende veidekket. Seter og sittestilling holder toppnivå. Dermed oser hele atmosfæren av uanstrengte langturer.

<b>FØRERPLASSEN:</b> Førermiljøet i Mercedes-Benz E400d All-Terrain.
FØRERPLASSEN: Førermiljøet i Mercedes-Benz E400d All-Terrain. Foto: Terje Bjørnsen

Kraftflyt

Det går selvsagt ikke an å holde 400d-betegnelsen utenom totalopplevelsen. Den nye dieselmotoren, en treliters rekkesekser med alt det Mercedes kan om dieselteknologi.

LES OGSÅ: Apollo-1 - testen som endte i en tragedie

Det setter et bastant preg på begivenhetene når denne bilen er i bevegelse. Bare spesifikasjonene er nok til at en bilgourmet får vann i munnen: 340 hk mellom 3600-4400 o/m og dreiemoment på 700 Nm mellom 1200-3200 o/m. Hvis du tolker det i retning av uforminsket kraftflyt fra tomgang til turtallssperre har du helt rett.

<b>KOMFORT:</b> Mercedes-Benz E400d All-Terrain har seter som tåler lange turer langs norske landeveier.
KOMFORT: Mercedes-Benz E400d All-Terrain har seter som tåler lange turer langs norske landeveier. Foto: Terje Bjørnsen

Monsterdiesel på sitt beste

Alt blir kanalisert gjennom en 9-trinns automatgirkasse. Det beste komplementet du kan gi en girkasse er at du ikke merker at den gjør jobben. Og akkurat slik er det her.

Kanskje fordi motoren sitter i sjefsstolen og tar hovedrollen i forestillingen. Den er monsterdiesel på sitt beste: Dyp, beroligende klang når den tøffer av gårde rett over tomgangsturtall. Med et hardere, småsinna grizzly-snerr når du tråkker på hardere. Og hvis vi noensinne har kjørt en forbrenningsmotor med elmotorens kontante, umiddelbare fraspark, så må det være denne.

<b>INFORMASJON:</b> Mercedes har samlet mye informasjon i instrumentpanelet.
INFORMASJON: Mercedes har samlet mye informasjon i instrumentpanelet. Foto: Terje Bjørnsen

Rask

0-100 km/t på 5,4 sekunder sier Mercedes. Vi får opp 5,7 sekunder på testutstyret med vinterdekk en passe ufyselig senvinterdag. Da vet du at gutta i Stuttgart ikke slenger rundt seg med flåsete påstander. Forbikjøringsakselerasjon fra 60-100 km/t går på 2,9 sekunder. Oversatt til vanlig norsk betyr det at du knapt behøver å røre på stortåa for å gjennomføre en trygg trailerpassering.

<b>PASSASJERKOMFORT: </b>Også passasjerene i baksetet sitter bra.
PASSASJERKOMFORT: Også passasjerene i baksetet sitter bra.

Frihet under ansvar

Så skulle du tro at over to tonn bil med fører om bord skulle bli uregjerlig og smågretten hvis du prøver å kjøre aktivt på svingete veier. Niks, et trykk på knappen bringer deg inn i sportsprogrammet.

Ikke det at du plutselig sitter med en Porsche 911 mellom hendene, men karakterendringen er merkbart. All-Terrain kryper sammen på understellet og er klar for å bli med på leken. ESP og antispinn løsner på slipset, men ikke mer enn at det knepper litt her og blinker litt der når vinklene blir for offensive. Kall det gjerne frihet under ansvar.

LES OGSÅ: (+) Test av BMW X7

Rendyrket luksus

På tross av sine dynamiske kvaliteter, inviterer E400d All-Terrain til en vennlig, lett tilbakelent kjørestil, mer enn å rase på det bilen er god for.

Du sitter avsondret fra dagliglivets mas og jag, i en behagelig kokong av velfølelse. Milene svever av gårde med en nesten umerkelig effektivitet.

Vår testbil koster 1,2 millioner. Veldig mye penger for en bil. Men Mercedes-Benz E400d All-Terrain har faktisk kvaliteter som rettferdiggjør prisen.

Egenskapene spenner bredt og på et svært høyt nivå. Men skal vi koke det ned noe veldig konkret må det være dette: Følelsen av rendyrket luksus.

TEKNISKE DATA: MERCEDES-BENZ E400D ALL-TERRAIN

Motor, cm3: 2925
Effekt, hk ved o/min: 340/3600-4400
Dreiemoment, Nm ved o/min: 700/1200-3200
Egenvekt med fører, kg: 2055
Tilhengervekt, kg: 2100/750
Lengde/bredde/høyde, cm: 495/186/150
Bagasjerom, liter: 670-1820
Standard dekkdimensjon: F: 245/40-20 B: 275/35-20
Forbruk, NEDC l/mil: 0,66 CO2-utslipp, g/km: 168
0-100 km/t, fabrikk, sek.: 5,4
Toppfart, km/t: 250
Pris fra, kr: 925 000
Pris testbil, kr: 1 228 000

TESTDATA
0-100 km/t, sek.: 5,7
60-100 km/t, 5. gir: 5,2
60-100 km/t, kickdown: 2,9
80-120 km/t, 5. gir: 5,2
80-120 km/t, kickdown: 3,6
Støy tomgang, dBA: 41
Støy 50 km/t, dBA: 58
Støy 80 km/t, dBA: 61,5
Støy 100 km/t, dBA: 63,5
Testforbruk, l/mil - kWh/mil: 0,68

Denne saken ble første gang publisert 17/04 2019, og sist oppdatert 12/11 2020.

Les også