Test BMW X3 xDrive 20dA, 2011

Fremragende comeback

Helt siden starten har BMW X3 vært en av Norges favoritt-SUV’er. Nå er en lenge etterlengtet ny BMW X3 på markedet. Vi har testet.

UNDERHOLDENDE: Til tross for at X3 er tung, har BMWs ingeniører klart å få den til å oppføre seg som en mindre og mer lettmanøvrert bil.

UNDERHOLDENDE: Til tross for at X3 er tung, har BMWs ingeniører klart å få den til å oppføre seg som en mindre og mer lettmanøvrert bil. Foto: Handeland, Petter

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Sportslige SUV-egenskaper

+ Nydelig automatkasse

+ Bra plassforhold

+ God interiørkvalitet

- Noe stiv fjæring

- Middels ytelser

Tekniske data:

MOTOR, CM3: 1995

EFFEKT, HK VED O/MIN: 163/4000

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 380/1750-2750

EGENVEKT, KG: 1800

TILHENGERVEKT, KG: 2400/750

LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 465/188/168

BAGASJEROM, LITER:

STANDARD DEKKDIMENSJON: 225/60-17H

FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,56

CO2-UTSLIPP, G/KM: 147

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 9,2

TOPPFART, KM/T: 203

PRIS FRA, KR: 552 000

PRIS TESTBIL, KR: 754 000

Den nye BMW X3 er blitt en større og mer avansert bil enn sin forgjenger. Det er først og fremst lengde og sporvidde som har vokst, men også andre yttermål har økt. Det synes også utvendig, for selv om den nye X3 til forveksling er ganske lik den gamle, har den større visuell pondus.

Samtidig har bilen tatt steget inn i den nye BMW-verdenen. En ting er mer finslepen teknologi, der det mest merkbare er kombinasjonen av toliters diesel og åttetrinns automatgir. En annen at det etter hvert gammeldagse og relativt simple X3-interiøret nå smaker av ny 5-serie. Det betyr mye for kvalitetsopplevelsen. Samtidig kan BMW X3 utstyres med det aller meste av hva BMW kan by på av moderne utstyr.

Det er modellen med den velkjente toliters dieselmotoren på 163 hk som vil utgjøre nesten alt salget av BMW X3 i Norge. Men om pengene er på plass, blir neppe opplevelsen svekket av å velge en av de tre versjonene med sekssylindret rekkemotor. Dieselversjonen 30d har 258 hk, mens bensinversjonene 28i og 35i leverer 258 eller 306 hk.

Her tester vi X3 med den mest spennende drivverkskombinasjonen - toliters diesel og nytt automatgir som koster fra drøyt 550 000 kroner.

Kjøreegenskaper: 5

Testdata:

60-100 KM/T, 4. GIR: 6,1

60-100 KM/T, 5. GIR: 7,0

60-100 KM/T, 6. GIR: 9,3

60-100 KM/T, KICKDOWN: 6,0

80-120 KM/T, 5. GIR: 8,5

80-120 KM/T, 6. GIR: 10,2

80-120 KM/T, 7. GIR: 12,8

80-120 KM/T, KICKDOWN: 8,7

STØY TOMGANG, dBA: 47,3

STØY 50 KM/T, dBA: 58,3

STØY 80 KM/T, dBA: 63,0

STØY 100 KM/T, dBA: 65,9

TESTFORBRUK, L/MIL: 0,68

MISVISNING 50 KM/T 47

MISVISNING 80 KM/T 76

MISVISNING 100 KM/T 96

Det er fortsatt vanskelig for konkurrentene å slå BMW på kjøredynamikk. Selv når bilen blir såpass høy og tung som BMW X3 faktisk er, klarer de likevel å få den til å oppføre seg som en mindre og mer lettmanøvrert bil.

Vi kjørte BMW X3 på vinterføre, og synes den har en svært god og riktig balanse. Du har fin kontroll med grepet på forhjulene. Vår bil var utstyrt med variabel sportsstyring, noe som neppe ødelegger inntrykket. Bilen kjører nøytralt og du får et godt varsel om når det blir glatt ved at den slipper lett med hekken.

Du kan la ESP-systemet ta seg av det aller meste, men om du vil kjøre litt mer aktivt får du mer spillerom ved å slå av antispinn. I nedoverbakker kan den relativt tunge bilen bli merkbart mer understyrt om du blir for optimistisk inn i glatte svinger.

Motor: 6

BMW's toliters turbodiesel har vært med oss i mange år, men har hatt en omfattende time hos motorfrisøren nå nylig. Det er første gang vi har fått anledning til å nyte BMWs åttetrinns automat med en toliters diesel og partnerskapet fungerer fremragende. Effekten på 163 hk er moderat bilstørrelsen tatt i betraktning, men det oppveies med 380 Nm og en lineær kraftutvikling over et bredt turtallsregister. De ulike sjalteprogrammene i kassen fungerer også utmerket.

Ytelser: 4

LEKEN: Det er få SUVer som matcher BMW X3 sin måte å underholde sin sjåfør på. Firehjulsdriftsystemet er av bakhjulsdreven karakter.

LEKEN: Det er få SUVer som matcher BMW X3 sin måte å underholde sin sjåfør på. Firehjulsdriftsystemet er av bakhjulsdreven karakter. Foto: FOTO: Petter Handeland

Du forventer deg alltid noe ekstra av en BMW. Men selv om drivlinjen er flott og du alltid får det beste ut av kreftene, kjennes bilen ikke spesielt sprek. En ting er at det ikke går all verdens fort med tom bil, men legger du på folk i baksetet, bagasje samt en skiboks på topp, blir det ikke mer enn du må ha.

Kickdownakselerasjon på 6,0 sekunder fra 60-100 km/t og 8,7 sekunder fra 80-120 km/t blir matchet av mindre prestisjetunge SUV-modeller. Også BMW X1 xDrive20d er kjappere enn nye X3.

Eksteriør: 4

Vi ble kanskje litt blaserte av det dynamiske og samtidig elegante utseendet til den nye BMW 5-serie. For selv om den nye BMW X3 ser bra og litt mer X5-aktig ut enn sin forgjenger, blir den litt satt i linjene. Vi synes selvfølgelig den tar seg bedre ut enn forgjengeren, men det store spranget i BMW-design som i 5-serie, følges ikke helt opp her.

Interiør: 5

Det er først og fremst kvalitetsfølelsen som har fått seg et formidabelt løft fra forgjengeren. Nå både ser og føles BMW X3 ut som en premium-SUV på innsiden. Dessuten har plassen blitt merkbart bedre enn tidligere. Både baksete og bagasjerom har familiefornuftige dimensjoner, selv om utformingen fortsatt er SUV-typisk med mer plass i høyden enn i lengden. Gjennomlastingssystem og oppbevaringspakke er standardutstyr.

KOMFORT: Sportssetene, som koster 7000 kroner ekstra, byr på sportslig støtte og herlig sittekomfort.

KOMFORT: Sportssetene, som koster 7000 kroner ekstra, byr på sportslig støtte og herlig sittekomfort. Foto: Handeland, Petter

Komfort: 4

Sportssetene (7 000,-) sørger for utmerket sittekomfort foran, og støymessig er BMW X3 helt ok med 65,9 dBA i 100 km/t med vinterdekk. Selv om vår bil ikke hadde sportsunderstell, ble vi ikke helt venner med fjæringskomforten. Vi måtte sende ut flere testsjåfører på tur, som alle i større eller mindre grad var enig om at X3 hører til i SUV-avdelingen for stive understell. Dermed blir det aldri helt silkemykt i X3-kupeen, og bilen vagger litt urolig hit og dit på små ujevnheter. De store takles bedre, men også her er fast et nøkkelord.

Sikkerhet: 4

BMW X3 er ennå ikke testet i EuroNCAP, og forgjengeren fikk en middels bra test. Nivået på aktivt og passivt sikkerhetsutstyr virker bra og så sant en framtidig EuroNCAP-test viser det annerledes, tror vi BMW X3 leverer et bra aktivt og passivt sikkerhetsnivå.

Pris/utstyr: 4

Vi synes 20 000 kroner merpris for automatgir kontra manuell girkasse gjør den til et korrekt valg. Fra du legger dine 550 000 kroner på bordet, må du regne med å putte inn rundt 100 000 til før du har en bil du vil trives med og som er salgbar på bruktmarkedet. Regnsensor, klimaautomatikk og dynamisk cruisekontroll er standardutstyr.

Vår bil hadde 200 000 kroner i utstyr, men føltes også påkostet og luksuriøs. I forhold til konkurrenter som Audi Q5, Mercedes GLK og Volvo XC60 med tilsvarende motorisering er BMW X3-prisingen ganske aggressiv. BMW X3 har holdt verdien meget godt som bruktbil, og vi tviler ikke på at det samme vil gjelde den nye modellen.

HEVET SEG: Den nye X3 byr på soleklart mer premiumfølelse enn tidligere.

HEVET SEG: Den nye X3 byr på soleklart mer premiumfølelse enn tidligere. Foto: FOTO: Petter Handeland

Miljø: 4

Vi har vent oss til at BMWs nye modeller med Efficient Dynamics gjør det meget bra i vår forbrukstest. Ifølge EU-normens blandet kjøring, skal BMW X3 xDrive20dA gå på 0,59 l/mil og slippe ut 147 gram CO2 per kilometer. Riktig så bra gikk det ikke i praksis, med et testforbruk på 0,68 l/mil. Det legger seg i omtrent samme område som mange andre SUV-modeller med toliters diesel. Dermed er BMW X1 xDrive18d fortsatt den mest drivstoffgjerrige SUV/crossovermodellen vi har testet.

STØRRE: X3 er større enn sin forgjenger, men byr på mer plass i høyden enn i lengden. Gjennomlastingssystem og oppbevaringspakke er standardutstyr.

STØRRE: X3 er større enn sin forgjenger, men byr på mer plass i høyden enn i lengden. Gjennomlastingssystem og oppbevaringspakke er standardutstyr. Foto: Handeland, Petter

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Terningkast 5

Med de høye forventningene BMW har skapt gjennom sine siste modellintroduksjoner, hadde vi kanskje ventet oss enda litt mer av nye BMW X3. Men når du sammenligner bilen med sine naturlige konkurrenter, er det ingen tvil om at den er blant de absolutt mest attraktive av premium-SUV'ene. Og om sportslighet er det viktigste, er den sannsynligvis den beste.

LES OGSÅ

Her er Årets Bil i Norge 2011!

Norges første test av nye Passat.

Sjekk når du tanker drivstoff billigst.

Vår karakter

Se flere saker fra: BMW Se flere saker fra: Test: BMW X3
Jåle-SUV fra BMW

Test: BMW X4 xDrive 30d, 2014

Jåle-SUV fra BMW
Veil. pris: 997440

En skikkelig kjøremester

Test: BMW 320dA xDrive Sportsautomat 2013

En skikkelig kjøremester
Sports-stasjonsvogna

Test: BMW 320dA Touring, 2012

Sports-stasjonsvogna
Veil. pris: 433200

Den beste bensinbilen

Test: BMW 320i sportsautomat, 2012

Den beste bensinbilen
Veil. pris: 423600

Billig-BMW som imponerer

Test: BMW 316dA sedan 2012

Billig-BMW som imponerer
Veil. pris: 423900

En tur til, takk!

Langtest: 4000 km med BMW 116d Sport Line 2012

En tur til, takk!
Veil. pris: 362900

BMWs første M-modell med dieselmotor

Test: BMW M550d xDrive Touring 2012

BMWs første M-modell med dieselmotor
Bensinmotoren kler 1-serie

Test: BMW 116i Sport 2012

Bensinmotoren kler 1-serie
Treffer BMW-blinken

BMW 320dA, 2012

Treffer BMW-blinken
Større, bedre og penere enn forgjengeren

Test: BMW 320dA Efficient Dynamics, 2012

Større, bedre og penere enn forgjengeren
Bedre med mindre motor

BMW 525dAT xDrive, 2012

Bedre med mindre motor
Med denne kommer du først frem

BMW 528iA xDrive Touring, 2012

Med denne kommer du først frem
Rask og dyr BMW

Test: BMW 120d 2012

Rask og dyr BMW
Den morsomste SUV-en

Test BMW X1 xDrive 20d, 2012

Den morsomste SUV-en
Bensinmotoren med turbo er bare herlig

Test: BMW 118i Urban Line 2011

Bensinmotoren med turbo er bare herlig
Veil. pris: 497000

BMW 116d er best i klassen

Test BMW 116d, 2012

BMW 116d er best i klassen
- Å kjøre denne BMW-en er nesten bedre enn sex

Test: BMW 1M Coupé 2011

- Å kjøre denne BMW-en er nesten bedre enn sex
Veil. pris: 1115090

Koster skjorta, mangler tak og er vanskelig å sladde med

Test: BMW 640i kabriolet, 2011-modell

Koster skjorta, mangler tak og er vanskelig å sladde med
Veil. pris: 1299500

Fremragende comeback

Test BMW X3 xDrive 20dA, 2011

Fremragende comeback
Nesten alt er perfekt

Test: BMW 525dA sedan, 2010-modell

Nesten alt er perfekt
Veil. pris: 640200

Bilen alle burde få kjøre

Test BMW 530dA Touring xDrive, 2011

Bilen alle burde få kjøre
Toppkarakter til

Test: BMW 523iA, 2010

Toppkarakter til "billigversjonen"
Veil. pris: 580600

Sannsynligvis verdens beste bil

Test: BMW 530dA, 2010

Sannsynligvis verdens beste bil
Veil. pris: 741300

Kanskje den beste premium-familiebilen

Test: BMW 520dA

Kanskje den beste premium-familiebilen
Veil. pris: 781000

BMW-motoren som danker ut diesel

Test: BMW 523iA stasjonsvogn, 2010-modell

BMW-motoren som danker ut diesel
Veil. pris: 645700

Alt du trenger i en BMW

Test: BMW 520dA stasjonsvogn, 2010-modell

Alt du trenger i en BMW
Veil. pris: 546000

Billigversjonen du vil ha

Test BMW X5 xDrive 30d LE 211 hk, 2010

Billigversjonen du vil ha
BMWs gjerrigknark

Test: BMW 320d, 2010-modell

BMWs gjerrigknark
Herlig BMW skreddersydd for Norge

Test: BMW 320dA Coupé, 2010-modell

Herlig BMW skreddersydd for Norge
Veil. pris: 455400

Sommerens vinnerbil

Test: BMW 325dA cabriolet, 2010

Sommerens vinnerbil
Veil. pris: 667000

Det nærmeste du kommer en perfekt bil

Test: BMW 535iA, 2010

Det nærmeste du kommer en perfekt bil
Veil. pris: 909600

Bra billig-BMW

Test: BMW 116d

Bra billig-BMW
Veil. pris: 260900

Junior vil leke

Test: BMW 116i

Junior vil leke
Når diesel er eneste mulighet

Test: BMW 123d coupé, 2008

Når diesel er eneste mulighet
Kraftig kost

Test: BMW 116i, 2009-modell

Kraftig kost
Veil. pris: 262700

Den kjøreglade

Test: BMW 325i

Den kjøreglade
Velkjørende dieselsjarmør

Test: BMW 118d

Velkjørende dieselsjarmør
Fortsatt knallfin

Test: BMW 118dA

Fortsatt knallfin
Sterk nok

Test: BMW 520 dA

Sterk nok
Liten, åpen og diskré BMW

Test: BMW 120i kabriolet 2008

Liten, åpen og diskré BMW
BMW-en du bør styre unna

Test: BMW 116d LE 90 hk, 2010

BMW-en du bør styre unna
Veil. pris: 241900

Kostbar balansekunstner

Test: BMW 120d

Kostbar balansekunstner
Sladdekongen

Test: BMW 130i, 2007

Sladdekongen
Tidenes billigste BMW 3-serie

BMW 316d 115 hk, 2010

Tidenes billigste BMW 3-serie
Veil. pris: 384560

Snodig blanding

Test: BMW 318iA, 2007

Snodig blanding
Den perfekte kjøreopplevelsen

Test: BMW 320d xDrive Touring 2009

Den perfekte kjøreopplevelsen
Trivelig og kjøreglad BMW

Test: BMW 318d Touring

Trivelig og kjøreglad BMW
Underholdende lekkerbisken

Test: BMW 320dAT xDrive Coupé, 2009-modell

Underholdende lekkerbisken
Veil. pris: 499300

Kontinentkrysseren

Test: BMW 530dA Gran Turismo 2009

Kontinentkrysseren
Veil. pris: 848400

Fortsatt herlig

Test: BMW 520dA Touring

Fortsatt herlig

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag