Test Audi A3 1,6 TDI Sportback, 2010

Audi for gjerrigknarker

Med ny dieselmotor tåler kompaktklasse-veteranen Audi A3 Sportback en match med konkurrentene i enda noen år.

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Gode seter

+ Bra sittestilling

+ Meget kultivert 1,6-liters TDI-motor

+ Lavt forbruk

- Middels plassforhold

- Tidvis dyrt ekstrautstyr

- Middels ytelser

Tekniske data

MOTOR, CM3:1598

EFFEKT, HK VED O/MIN:105/4400

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN:250/1500

EGENVEKT, KG:1395

TILHENGERVEKT, KG:1400/690

LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM:428/176/142

BAGASJEROM, LITER:370-1100

DEKKDIMENSJON:205/55R16T

FORBRUK, EU-MIX L/MIL:0,42

CO2-UTSLIPP, G/KM:112

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.:11,7

TOPPFART, KM/T:194

PRIS FRA, KR:272 000

PRIS TESTBIL, KR:307 000

Kjøreegenskaper: 4

Audis minstemann begynner å dra på årene, men holder likevel en bra standard når det kommer til veiegenskaper. Den er lettkjørt og byr ikke på noen overraskelser med en jevnt tiltakende understyring når det begynner å gå for fort. ESP-systemet jobber fint på glatt føre og tillater en passe dose slipp før det slår inn.

Motor: 5

Den nye 1,6-liters turbodieselen med common rail innsprøytning går veldig pent, med lite støy og vibrasjoner. Du tenker sjelden på at det er en diesel som gjør jobben under panseret, også fordi den har en jevn kraftutvikling over et bredt turtallsregister. Det eneste vi kunne ha ønsket oss er en seks-trinns girkasse som ville gitt enda bedre utnyttelse av motoren enn det en ellers lettsjaltet fem-trinns girkasse gir.

Ytelser:3

Med 105 hk og 250 Nm ved 1500 o/m varter Audi A3 med sine 1400 kilo opp med tilstrekkelige ytelser. 60-100 km/t går på 7,8 og 10,5 sekunder i 3. og 4. gir. Du blir ikke overanstrengt i nakkemusklene, men sammenlignet med de viktigste konkurrentene holder det mål. Litt skuffende er det likevel at testresultatene er litt svakere med den nye motoren, enn med den gamle 1,9-literen den erstatter.

Eksteriør: 4

Audi A3 Sportback følger en harmonisk om ikke altfor spennende Audi-designlinje med klare slektskapsbånd til A6 og den forrige A4-generasjonen. Faceliften er mest synlig i fronten, med de spesielle LED-kjørelysene som tydeligste kjennetegn.

Interiør: 4

Testdata

60-100 KM/T, 3. GIR: 7,8

60-100 KM/T, 4. GIR: 10,5

60-100 KM/T, 5. GIR: 16

80-120 KM/T, 3. GIR: 10,3

80-120 KM/T, 4. GIR: 11,6

80-120 KM/T, 5. GIR: 15,7

STØY 50 KM/T, dBA: 60

STØY 80 KM/T, dBA: 63,7

STØY 100 KM/T, dBA: 66

TESTFORBRUK, L/MIL: 0,49

Noen stor bil blir aldri Audi A3, men i Sportback-versjonen har du et brukbart bagasjerom (370-1100 liter) og fleksibiliteten som halvstasjonsvogns-karosseriet gir. Foran er det gode plassforhold og instillingsmuligheter for de fleste kroppsfasonger. Med personer på drøyt 180 cm foran er benplassen tilstrekkelig for voksne på samme størrelse bak, og ditto for takhøyden det samme. Større personer vil merke at knær og hode får kontakt med seterygg og tak.

Komfort: 4

Audi A3 1,6 TDI 2009

Audi A3 1,6 TDI 2009 Foto: Petter Handeland

Det beste med Audi A3 er en førerplass som deler mange av fordelene med langt dyrere Audi-modeller. Et ryddig og pent førermiljø, kombinert med behagelige seter og sittestilling. Det virker som om faceliften har tatt bort noe av hjulstøyen i A3, i alle fall rullet vår bil med vinterdekk på meget stillegående 66 dBA i 100 km/t. Som Audi'er flest går A3 litt stivt og stumpete på små ujevnheter i lav fart, noe som blir bedre straks du kommer opp i landeveisfart.

Sikkerhet: 4

EuroNCAP testet A3 da dagens modell debuterte i 2003. Det endte med 4 av 5 stjerner for beskyttelse av voksne, tre for barn og én for fotgjengerbeskyttelse. Årsaken til at den siste stjernen ikke falt på plass, var at knærne var litt for utsatte ved frontkollisjon. Bortsett fra dette vanket det mye ros for en solid karosseristruktur. A3 har ellers full pakke med kollisjonsputer, elektroniske stabiliseringssystem og tre 3-punktsseler i baksetet.

Miljø: 5

Audi oppgir et forbruk i EU-miks på 0,42 l/mil og et CO2-utslipp på 112 g/km. Det er pene tall, og enda litt blidere blir vi når det viser seg at A3 1,6 TDI følger opp i praksis: Med et forbruk på 0,49 l/mil i vår faste testrunde, er A3 en av de bilene som har oppnådd lavest forbruk i våre tester i 2009. I tillegg tilfredsstiller bilen de strengeste Euro 5 avgasskravene.

Audi A3 1,6 TDI 2009

Audi A3 1,6 TDI 2009 Foto: Petter Handeland

Pris/utstyr: 4

Litt avhengig av utstyrspakke, starter Audi A3 Sportback 1,6 TDI fra ca. 260-280 000 kroner. Starter du opp med en Ambiente utstyrsversjon til 277 600 (desember 2009) må du regne med å putte på 20-40 000 kroner i utstyr. Teknikkpakken til 7 900 kroner med bl.a. komfortklima og Xenonplus er å anbefale, det samme er sideairbager bak (4 400,-), parkeringsvarsler bak (4 800,-). Ellers blir det opp til den enkelte om man vil ha lastesystemer, bedre lydanlegg eller pynt. Vi synes det DVD-baserte navigasjonssystemet til nesten 31 000 kroner er uforholdsmessig dyrt.

Audi A3 1,6 TDI 2009

Audi A3 1,6 TDI 2009 Foto: Petter Handeland

Spesifikasjoner

Produsent
Pris 272000

Konklusjon

Audi A3 holder fortsatt brukbart følge med de beste bilene i kompaktklassen. Den nye 1,6-liters dieselen hever motorkomforten flere hakk, har tilstrekkelig med krefter og et meget lavt forbruk. Veiegenskaper og plass holder en grei standard, men det er førerkomfort og -miljø som i første rekke er A3's sterkeste kort.

Se alle våre Audi-tester her

Vår karakter

Se flere saker fra: Audi Se flere saker fra: Test av 20 stasjonsvogner Se flere saker fra: Test: Audi A3
Du vil ikke tro hvor rask den er

Audi S1 Sportback Quattro 2,0 TFSI, 2014

Du vil ikke tro hvor rask den er
Veil. pris: 613100

En diesel-rakett

Test: Audi A8 4,2 TDI Quattro 2014

En diesel-rakett
Veil. pris: 1678170

Familie-SUV-en

Test: Audi Q5 2,0 TDI 177 Quattro S tronic, 2013

Familie-SUV-en
Veil. pris: 805000

Audi-innertier

Test: Audi A3 1,4 TFSI 122hk Ambition 2012

Audi-innertier
Veil. pris: 347840

Setter SUV-ene i skyggen

Test: Audi A6 Allroad 3,0 TDI 245 hk S-Tronic 2012

Setter SUV-ene i skyggen
Veil. pris: 955800

Familiebil med drømmemotor

Test: Audi A4 Avant 1,8 TFSI 170 hk

Familiebil med drømmemotor
Veil. pris: 543000

Gjenoppstått ikon

Test: Audi TT Roadster 2,0 TFSI 2007

Gjenoppstått ikon
En oppnåelig drømmebil

Audi A5 Sportback 1,8 TFSI, 2012

En oppnåelig drømmebil
Veldig hvass, men smått med plass

Audi A1 Sportback 1,4 TFSI S tronic, 2012

Veldig hvass, men smått med plass
Det du trenger, og litt til

Audi A3 1,8 TFSI 3-dørs, 2012

Det du trenger, og litt til
Den beste Audi A4 er en Allroad

Audi A4 Allroad quattro 2,0 TDI S tronic, 2012

Den beste Audi A4 er en Allroad
Billigere er bedre

Audi Q3 2,0 TDI 140 quattro 2012

Billigere er bedre
Grønn SUV på lystgass

Audi Q5 hybrid quattro, 2012

Grønn SUV på lystgass
Som å dumpe ned i en lekker salong

Test: Audi A6 allroad quattro

Som å dumpe ned i en lekker salong
Audi A6 for flest folk

Audi A6 Avant 2,0 TDI 177 hk

Audi A6 for flest folk
Veil. pris: 647000

Den beste Audi A6-en

Test Audi A6 Avant 3,0 TDI quattro S tronic 204 hk, 2012-modell

Den beste Audi A6-en
En råflott kombinasjon

Test Audi A6 Avant 3,0 TDI quattro S tronic 245 hk, 2012-modell

En råflott kombinasjon
Audien du bør kjøpe

TEST: AUDI A4 AVANT 2.0 TDI 120 HK, 2011

Audien du bør kjøpe
Veil. pris: 389090

Slik er Audis nye

Test: Audi Q3 2,0 TDI Quattro S tronic, 2011

Slik er Audis nye "billig"-SUV
Veil. pris: 485000

Luksusbil med småbilforbruk

Test Audi A6 2,0 TDI, 2011

Luksusbil med småbilforbruk
Audi satser på sportslighet

Test Audi A6 3,0 TDI Quattro, 2011

Audi satser på sportslighet
Audien som gir hallelujastemning

Test Audi A7 Sportback 3,0 TDI quattro, 2010

Audien som gir hallelujastemning
En av verdens beste biler

Test: Audi R8 V10

En av verdens beste biler
Veil. pris: 2533800

- Imponerer i alle fartsområder

Test: Audi A8 4,2 TDI, 2010

- Imponerer i alle fartsområder
Veil. pris: 1350000

Den beste jålesmåbilen

Test: Audi A1 1,4 TFSI S tronic, 2011

Den beste jålesmåbilen
Veil. pris: 226100

Verdens beste småbil

Test Audi A1 1,6 TDI, 2010

Verdens beste småbil
Veil. pris: 207700

Her har Audi vært for gnien

Test Audi A3 1,6 TDIe, 2010

Her har Audi vært for gnien
Veil. pris: 251800

Hestekreftene du ikke trenger

Test: Audi A4 2,0 TDI Avant 136 hk, 2010-modell

Hestekreftene du ikke trenger
Veil. pris: 375800

Supermotor gjør A3 enda bedre

Test Audi A3 Sportback 1,2 TFSI, 2010

Supermotor gjør A3 enda bedre
Mestrer det meste

Test: Audi Allroad 3,0 TDI 2007

Mestrer det meste
Gjennomført cabglede

Test: Audi A3 Cabriolet 1,8 TFSI 2008

Gjennomført cabglede
Audi for gjerrigknarker

Test Audi A3 1,6 TDI Sportback, 2010

Audi for gjerrigknarker
Veil. pris: 272000

Sterk kombinasjon

Test: Audi A3 1,4 TFSI 2008

Sterk kombinasjon
Dieselfryd

Test: Audi A3 Cabriolet 1,9 TDI 2008

Dieselfryd
Bedre og billigere

Test: Audi A4 2,0 TDI 2008

Bedre og billigere
Fortsatt potent

Test: Audi A4 Avant 2,0 TDI Quattro 2007

Fortsatt potent
Kostbar kraftpakke

Test: Audi A4 2,7 TDI 2008

Kostbar kraftpakke
Er bensinmotoren død?

Langtest: 11 000 km med Audi A4 1,8 TFSI

Er bensinmotoren død?
Luftig veteran

Test: Audi A4 Cabriolet 2,0 TFSI 2006

Luftig veteran
Audis nye bestselger

Test Audi A4 Avant 2.0 TDI 120 hk, 2009

Audis nye bestselger
Veil. pris: 402000

Perfekt for norske kjøreforhold

Test: Audi A4 Allroad 2,0 TDI 2009

Perfekt for norske kjøreforhold
Veil. pris: 493200

Småsporty familietralle

Prøvekjørt: Audi A4 Avant

Småsporty familietralle
GT på tysk

Test: Audi A5 3,0 TDI 2007

GT på tysk
Flott sommerbil fra Audi

Test: Audi A5 Cabriolet 2,0 TFSI Multitronic

Flott sommerbil fra Audi
Veil. pris: 546700

Nesten perfekt Audi

Test: Audi A5 Sportback 2,0 TFSI quattro S tronic, 2009

Nesten perfekt Audi
Veil. pris: 826400

Ingen ved siden

Test: Audi A6 Allroad 2,7 TDI 2007

Ingen ved siden
Ja takk, begge deler

Test: Audi A6 2,0 TDI Multitronic 2006

Ja takk, begge deler
Topplederbil med rabatt

Test: Audi A6 2,0 TDI-e, 2009:

Topplederbil med rabatt
Det lille ekstra som mangler

Test: Audi Q5 2,0 TDI 170 S tronic 2009

Det lille ekstra som mangler
Veil. pris: 550600

Er dette klassens beste?

Test: Audi Q5 2,0 TDI 170 hk, 2009

Er dette klassens beste?
Veil. pris: 504000

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag