Kort sagt:

+ Sportslige veiegenskaper

+ Spenstig motor

+ Smart girkasse

+ Fint førermiljø


- Fleksibilitet i bagasjerom

- Trenger ekstrautstyr

- Usikker bruktverdi

Audi A3 som sedan, det høres ikke umiddelbart ut som en god ide. Ved utgangen av september i år hadde eksempelvis VW solgt 5 593 Golfer, mens sedanutgaven Jetta hadde fått 70 nye eiere.

Fullt så pessimistiske er ikke Audi. Der tror man at ca. 10 % av de ca. 2000 årlige A3-kjøperne vil velge sedanversjonen.

Da snakker vi om litt yngre personer som vil ha en enda mer sportslig orientert bil enn Audi A3 Sportback, og de litt eldre som er ferdige med stasjonsvogn. De ser at en A3 Sportsedan kan være et prisgunstig alternativ til Audi A4 og BMW 3-serie sedan.

Med 4,46 meter lengde er Audi A3 Sportsedan gode 15 cm lengre enn Sportback-varianten. Det gir ikke bare et mer langstrakt og elegant utseende, men også noe større bagasjerom (425 mot 380 liter), men mindre fleksibilitet med setene lagt ned (880 mot 1220 liter).

Prismessig er Sportsedan litt rimeligere enn Sportback; på vår Ambition utstyrsversjon med 140 hk og S tronic girkasse skiller det ca. 6 000 kroner.

Kjøreegenskaper: 6

Det tar ikke mange minuttene bak rattet, før Audi A3 Sportsedan kaller på smilet. Fra tidligere tester vet vi at A3 er den mest velkjørende modellen i kompaktklassen, og Sportsedan legger inn enda et lite trinn på kjøregledeskalaen.

Ifølge Audi er tyngdepunktet litt lavere og vektfordelingen noe mer hekkorientert. Vi kjører den sportslige Ambition, med blant annet 225/45-17 dekk, sportsseter og et understell som er senket 15 mm.

I det daglige merker du best den utrolig kvikke responsen på rattbevegelser: Bilen styrer ivrig inn i svingene og vil ikke la deg merke noe som helst til forhjulsdreven understyring.

Også når vi presser bilen i våre kjøretester på bane, er den nøytral og balansert. Før ESP-systemet slår inn og roer det hele ned, slipper bakhjulene en smule og tetter svingbuen.

Audi A3 1,4 TFSI 140 Sportsedan 2013=

DET BESTE: Førermiljøet er preget av kvalitet, fin design og god betjening. Her får du følelsen av å sitte i en bil til godt over 500 000 kroner, mens prisen starter på 300 000,-. © FOTO: Terje Bjørnsen

Testdata

Audi A3 Sportsedan

  • 0-100 km/t, sek.: 8,8
  • 60-100 km/t, 3. gir: 4,4
  • 60-100 km/t, 4. gir: 5,5
  • 60-100 km/t, 5. gir: 7,4
  • 60-100 km/t, kickdown: 4,5
  • 80-120 km/t, 4. gir: 6,2
  • 80-120 km/t, 5. gir: 8,2
  • 80-120 km/t, 6. gir: 10,9
  • 80-120 km/t, kickdown: 6,0
  • Støy tomgang, dBA: 37,5
  • Støy 50 km/t, dBA: 63,2
  • Støy 80 km/t, dBA: 67,4
  • Støy 100 km/t, dBA: 69,5
  • Testforbruk, l/mil: 0,55

Motor: 6

I vår Audi A3 Sportsedan står en av de nyeste bensinturboene fra VW-konsernet: En 1,4-liter med 140 hk og et dreiemoment på solide 250 Nm mellom 1500-3500 o/m.

Motoren har også sylinderkutt - ved lav belastning kutter motorstyringen ut to sylindre for å gi lavere forbruk, noe du merker best ved bykjøring.

Oppe i landeveisfart er det sjelden du kjenner noe til dette, ikke minst fordi den nydelige motorkarakteren oppmuntrer deg til å gi gass og føle på kreftene.

Motoren kler den syvtrinns S tronic girkassen spesielt godt, siden det gode dreiemomentet er spredt utover et bredt turtallsregister. De gangene du trenger det lille ekstra skyvet, slipper den å gire like hyppig som med svakere motorvarianter.

Ytelser: 5

At den nye bensinturbomotoren på 140 hk er en livlig krabat, så vi allerede da vi kjørte VW Golf med samme motor. Og den gjør ikke noen dårligere figur i Audi A3 Sportsedan.

60-100 km/t med kickdown går på kjappe 4,5 sekunder. Dermed holder den nesten følge med dyrere biler som BMW 320i (4,2) og Lexus IS 300h (4,3). I forhold til Audi A3 med 1,8 TFSI med 180 hk (4,1) er den heller ikke tapt bak en vogn.

Hvis du kikker på testresultatene (tabell over til venstre) kan du legge merke til at bilen også er rask når vi låser S tronic girkassen i gir (det gjør vi for å sjekke motorens trekkraft på lavere turtall). Det gjør bilen kvikk selv om du ikke gir full gass.

Audi A3 1,4 TFSI 140 Sportsedan 2013=

INN OG UT: Bagasjerommet har bra plass og nedfellbare bakseterygger gir fleksibilitet. Men ulike fremspring gjør at plassen ikke er enkel å utnytte. © FOTO: Terje Bjørnsen

Tekniske data

Audi A3 Sportsedan

  • Motor, cm³: 1395
  • Effekt, hk ved o/min: 140/5000
  • Dreiemoment, Nm ved o/min: 250/1500-3500
  • Egenvekt, kg: 1325
  • Tilhengervekt, kg: 1500/660
  • Lengde/bredde/høyde, cm: 446/180/142
  • Bagasjerom, liter: 425-880
  • Standard dekkdimensjon: 225/17-45
  • Forbruk, EU-mix l/mil: 0,47
  • CO2-utslipp, g/km: 109
  • 0-100 km/t, fabrikk, sek.: 8,4
  • Toppfart, km/t: 217
  • Pris fra, kr: 324 200
  • Pris testbil, kr: 387 290

Eksteriør:4

Det er morsomt å kjøre opp på siden av en Audi A4 sedan og se hvordan eierne sperrer øynene opp. De har ikke hørt et kvekk om at A4 har kommet i ny utgave, inntil forklaringen kommer for en dag.

Audi A3 Sportsedan har rene, fine linjer og særlig med sportsunderstell klemmer den seg kledelig mot bakken. Men spesielt oppsiktsvekkende eller engasjerende er den ikke. En småpen design for deg som ikke vil skille det ut på veien.

Interiør: 5

Det er ikke noe i veien med plassforholdene i Audi A3 Sportsedan. Den har gode kompaktklasse-mål og ligger ikke faretruende langt etter BMW 3-serie i sedanutgave.

Det er brukbar bagasjeplass med 425 liter, men litt fremspring og kanter gjør at du heller skal pakke i bager enn i koffert for å utnytte plassen best. I baksetet sitter to voksne komfortabelt.

Et utmerket interiørdesign bringer Audi A3 Sportsedan høyt på karakterskalaen. Nydelig utforming av instrumentene, mens den store betjenings- og informasjonsskjermen er like lettlest og -betjent som da bilen debuterte i fjor.

Det gjør heller ingen ting at Audi A3 har tatt premiumfølelsen i kompaktklassen et par steg videre.

Audi A3 1,4 TFSI 140 Sportsedan 2013=

FINT GIR: S tronic henter det beste ut av en liten og sprek bensinmotor. Girskiftene er kjappe og kommer nesten alltid perfekt timet. © FOTO: Terje Bjørnsen

Komfort: 4

Audi A3 Sportsedan er ingen komfortcruiser. Samtidig gjør sportsunderstellet i Ambition en bra jobb med å samle opp ujevnheter. Særlig når du har litt fart på bilen, mens skarpe tverrskjøter i lav fart merkes bedre.

Selv med sportsunderstell og større dekk i Ambition-versjonen holder støynivået seg på matta. 69,5 dBA i 100 km/t er faktisk blant de mest stillegående kompaktklassebilene vi har målt på sommerdekk.

Et ytterligere bidrag til god komfortfølelse i Audi A3 Sportsedan er de gode sportssetene som også er en del av Ambition utstyrsnivå. De gir god støtte under lårene og i ryggen, samtidig er sidepolstringen kraftig nok til å holde deg på plass under ivrig svingkjøring.

Sikkerhet: 5

Audi A3 ble testet av EuroNCAP i 2012 som 3-dørs versjon, men resultatene kan i følge EuroNCAP også anvendes på øvrige A3-modeller.

Bilen fikk fem av fem stjerner som totalkarakter. Den får 95 % score for beskyttelse av voksne. Det oppnår A3 grunnet solid struktur og god beskyttelse av knær og lår i frontkollisjon, samt god beskyttelse i begge sidekollisjonstestene. Også whiplash-beskyttelsen er bra.

For beskyttelse av barn oppnår A3 87 % score, beskyttelse av fotgjengere gir 74 % og assistentsystemer får 86 %.

Audi A3 kan leveres med ekstrautstyr som øker den aktive sikkerheten, eksempelvis adaptiv cruisekontroll, samt blindsone- og filskiftvarsling.

Audi A3 1,4 TFSI 140 Sportsedan 2013=

TYDELIG: Audi er flinke med instrumentlayout. De kombinerer lettlest grafikk med elegant utforming og belysning. © FOTO: Terje Bjørnsen

Pris/utstyr: 3

De fire ringene i Audi-fronten signaliserer at du ikke akkurat har kjøpt bil på billigsalg. Likevel sitter du igjen med følelsen av å ha fått noe ut av de snaut 325 000 kronene vår 140 hk Ambition-utgave koster. Ikke minst på grunn av motor og girkasse.

Fortsatt bør du legge noen slanter i potten for å få alt det «rette» utstyret på plass. Vår testbil til totalt 387 000 kroner representerer nok et prisnivå mange vil hilse på etter å ha krysset av for nødvendigheter og litt til på utstyrslista.

Audi A3 av forrige generasjon har vært blant de mest pålitelige kompaktklassebilene i Dekras bruktbilundersøkelse. Det største usikkerhetsmomentet for deg som lar deg friste av sedan i kompaktklassen er nok verditapet. Det blir nesten garantert større enn med en kombi eller stasjonsvogn.

Forbruk: 4

Det siste året har vi opplevd at også bensinbilene i kompaktklassen oppnår forbruk på ned mot og under 0,5 l/mil. Aller best er Toyota Auris Touring Sports hybrid med 0,46 l/mil, men også Lexus CT 200h og Audi A3 med 122 hk og 105 hk bensinturbo har utmerket seg.

Audi A3 Sportsedan med 140 hk og S tronic har et normforbruk på 0,47 l/mil og CO2-utslipp på 109 g/km.

Også i vår faste forbrukstest klarer bilen seg bra: 0,55 l/mil er blant de beste bensinbilene vi har testet. Og ta med i betraktingen at den har bedre ytelser enn bilene som har brukt mindre.

Audi A3 1,4 TFSI 140 Sportsedan 2013=

TA PLASS: Audi A3 Sportsedan kan konkurrere med litt større og dyrere biler når det gjelder bakseteplass. I alle fall så lenge du bare skal ha med deg to og ikke tre. © FOTO: Terje Bjørnsen

Konklusjon: 5

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese hvordan vi setter karakterer.

Audi A3 Sportsedan er et smilefjes på hjul. En ordentlig humørspreder, der du får en tett, involverende kjørefølelse og en styrerespons like rask som tanken bak.

Og lurer du på om det er smart å kjøpe en kompaktbil med bensinmotor? Prøv denne motorvarianten og selv den mest innbitte dieselelsker blir omvendt.

Fornuftsmessig er kanskje ikke Audi A3 Sportsedan et like åpenbart valg. Manglende tradisjon for sedanmodeller i denne bilklassen kan bli tøft når du skal selge bilen igjen.

Les også:

Test deg selv: Hva kan du om biler?

De beste vinterdekkene

To gode og billige stasjonsvogner

20 supre bruktbilkjøp med firehjulstrekk

Audi A3 1,4 TFSI 140 Sportsedan 2013=

NESTEN A4: Sedanmodellen av A3 ligner ikke så rent lite på den større og dyrere A4. © FOTO: Petter Handeland

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!