Vi har tidligere presentert tolv av totalt tretti kandidater til Årets Bil-tittelen. Her er de seks neste, og denne gangen dreier det seg om høyreiste MPV'er og storbiler.

Blant storbilene har vi med den luksuriøse femdørskupeen Audi A7, sportslige BMW 5-serie og mye omtalte Saab 9-5, blant de praktiske og høyreiste MPV'ene har vi tatt med plassmesterne VW Touran, Peugeot 5008 og Ford C-Max/Grand C-Max. Her er kandidatene:

VW Touran

Touran har fått nytt utseende og en god del nye ting inni, men VW Touran er fortsatt en VW Touran. På godt og vondt. Den er absolutt ikke spennende, men til gjengjeld praktisk, rommelig og hyggelig på veien.

Touran har solgt i bøtter og spann til nå. Og vi ser ingen åpenbare grunner til at den ikke skal fortsette å gjøre det - selv om det finnes konkurrenter som er større, minst like praktiske, mer velkjørende og mer komfortable. Bare ikke samtidig. Prisen som femseters personbil starter på 297.750 kroner og som syvseters personbil på 309.690 kroner.

Les testen av VW Touran her.

Peugeot 5008, 2009, MPV, flerbruksbil, sjuseter=

Peugeot 5008 © FOTO: Peugeot

Peugeot 5008

Peugeot 5008 er en MPV for deg som egentlig ikke vil ha en MPV, men trenger sitteplassene og setter pris på et fleksibelt interiør. Den byr på en svært fleksibel seteløsning, den er lettkjørt, den har en flott motor- og girkassekombinasjon, og den er relativt komfortabel. Med glasstak er riktignok ikke takhøyden beste, men ellers er plassen godt utnyttet. En av dens sterkeste kort er prisen for bilen som syvseter, selv om det skal sies at bakerste seterad kun egner seg for barn.

Mange gode egenskaper er fristende, og dessuten er prislappen hyggelig. 301.800 kroner er hva prisen starter på i Norge.

Les testen av Peugeot 5008 her.

Ford C-Max Grand C-Max Nice 2011=

Ford C-Max og Grand C-Max © Knut Arne Glesne

Ford C-Max/Grand C-Max

C-Max er den første bilen som er basert på Fords nye plattform - som også er basis for den kommende Focus. Den vanlige C-Max er en høyreist, kompakt femseter med masser av plass i baksetet og bagasjerommet og en svært fleksibel seteløsning. Sjuseteren Grand C-Max er litt større rent fysisk og kan friste med.

På veien er det komforten som preger bilene. De takler de små ujevnhetene på en svært god måte, men de er også imponerende kapable når svingene kommer tett.

Prisen begynner på 265.600 kr for en C-Max med greit utstyr og 95-hesters diesel. Grand koster 23.700 kr ekstra.

Les prøvekjøringen av C-Max/Grand C-Max her.

Del

Bilmix Vi Menn Bil 34-10 audi a7 sportback=

Audi A7 © Gratis

Audi A7

Nesten perfekt var kollega Pål Andre Skogen sin klare mening etter første møte med femdørskupeen Audi A7. Det er en stor, men allikevel lav og bred bil som byr på overraskende godt med plass.

A7 leveres med fire forskjellige motor/gir-kombinasjoner. To dieseldrevne 3-litere på henholdsvis 204 og 245, og to bensinmotorer på 204 hester og 300 hester. Audi, som har vist seg å være gode på forbruk sett i forhold til ytelser, lover et forbruk på trelitersdieselen på beskjedne 0,53 l/mil.

A7 starter på 690.000 kroner, da med bensin og 204 hester, firehjulsdrift og S-tronic girkasse. Med den svakeste dieselmotoren koster A7 fra 740.000 kroner.

Les vår prøvekjøring av Audi A7 her.

Gardemoen 02092010 BMW 520d=

BMW 5-serie © Egil Nordlien HM Foto

BMW 5-serie

"Sannsynligvis verdens beste bil" var vår dom da vi prøvekjørte nye 5-serie for første gang tidligere i år. I ettertid har vi testet både sedanen og stasjonsvognen med forskjellige motoralternativer, og vi er fortsatt mektig imponert. En het kandidat i kåringen Årets Bil 2010, med andre ord.

BMW 5-serie er bilen for den som søker høy underholdningsfaktor, er opptatt av moderne utstyr, har plassbehov, og er villig til å betale for det. For den toppmoderne tyskeren koster penger. Spesielt ekstrautstyret. Volumselgeren 520d koster fra drøye halvmillionen, men trenger fort 100.000 kroner i ekstrautstyr om bilen skal føles anstendig utstyrt. Slår man på stortromma er det lett å ende opp med ekstrautstyr for en kvart million.

Les testen av BMW 530dA her.

Saab 9-5 © Foto: Egil Nordlien HM Foto

Saab 9-5

Saab 9-5 er bilen som nesten ble med historien. Den er først og fremst en kapabel langturscruiser. Ikke like kjøreglad, komfortabel eller gjennomført som en BMW 5-serie, for eksempel. Og ikke like premium-finpolert som de beste i klassen. Den er annerledes, både å se på, å være i, og å kjøre. Det morsomme med Saab er at den har masse sjarm og at den tviholder på mye av det som Saab har vært kjent for. Og det liker vi.

Startprisen med toliters bensinmotor med turbo og 180 hk er 456.900 kr, men den er også å få med diesel og 160 hk fra 472.900 kr.

Les testen av nye Saab 9-5 her.

SE ALLE KANDIDATENE OG STEM HER!

Les også:

Alle våre 517 biltester

Direktørbiler på billigsalg

Biler for de norske storfamiliene



Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!