Kort sagt:

+ Fantastiske kjøregenskaper

+ Billig

+ En av verdens beste girkasser

+ Sprekt utseende


- Litt motorsvak

- Ukomfortabel over trikkeskinner og brostein

Mazda MX-5 er verdens mest solgte roadster. Per dags dato er det solgt over 800.000 av den lille sportsbilen, og det ser ikke ut til at Mazda har tenkt til å gi seg enda.

MX-5 ble til fordi en amerikansk motorjournalist savnet følelsen de britiske roadsterne fra 60-tallet ga, og ville forene dette med den velkjente japanske kvaliteten. Britiske biler fra den tiden var som kjent ikke verdens mest holdbare maskiner.

Det er kortversjonen av historien om MX-5, eller Miata som den kalles i USA. Den kom på markedet på andre siden av dammen i 1989, og kom til Europa i 1990. Det betyr altså at ikonet fyller 20 år på europeisk jord i år, og det må selvsagt feires.

I anledning av 20-årsjubileet har Mazda laget en 20th Anniversary Edition. Denne er ment å ta bilen enda nærmere røttene, ved å gjøre den så enkel som mulig. Hele filosofien til MX-5 kan nemlig oppsummeres i setningen "Hest og rytter i perfekt harmoni" - eller Jinnba Ittai, som japanerne sier.

Kjøreegenskaper: 6

En vekt på rett over tonnet og et fantastisk hjuloppheng, kombinert med en direkte og kommunikativ styring, er definitivt en suksessoppskrift når man skal lage en kjøreglad bil. Det er også grunnoppskriften til Mazda MX-5.

Bak rattet i en MX-5 føler du deg alltid trygg på hva bilen gjør. Den forteller deg akkurat hva som vil skje, og det er ingen tvil om at det er du som kontrollerer bilen. Den presise styringen lystrer hver minste kommando. Det faste understellet sender informasjon om veien gjennom bilen. Det er rett og slett en drøm å ratte en MX-5 på svingete veier.

Og det beste av alt er at man, i motsetning til i de fleste dyre og raske sportsbiler, kan få den gode følelsen selv i lovlige hastigheter.

Vestfold 26052010 SML Porsche Boxster Mazda MX-5=

Vestfold 26052010 SML Porsche Boxster Mazda MX-5 © Egil Nordlien HM Foto

Motor: 5

Under panseret sitter det en 1,8-liter på 126 hester. Det er det minste motoralternativet i dagens MX-5, men det er egentlig tilstrekkelig når bilen brukes slik den skal - på svingete veier i forholdsvis lav hastighet.

Vi savner litt kraft i bunnen av registeret, men så fort man runder 4000 o/min, oppleves motoren som kvikk.

Femtrinnskassa motoren er koblet til er blant verdens desidert beste girkasser. På sedvanlig MX-5-vis, trenger du ikke å bruke mer enn håndleddet for å legge inn et nytt gir. Det gjør at girskiftene går kjapt, og det er en fordel når svingene kommer tett.

Ytelser: 4

Sprinten til hundre er oppgitt til 9,9 sekunder. Det er kjapt nok, men likevel langt unna å skremme vannet av noen i lyskryssene.

Mange vil nok argumentere for at en sportsbil bør ha høyere ytelse, men når veien krøller seg, har man rett og slett ikke behov for så veldig mye mer kraft.

Ved kjøring i bratte stigninger, er det derimot klart at bilen mangler litt krefter. Dette gjelder spesielt i bunnen av registeret. Det fører til en del giring på steder hvor man kunne beholdt flyten i et høyere gir hvis man hadde hatt 2-literen under panseret.

Eksteriør: 5

MX-5 ser kanskje ikke like aggressiv ut som enkelte andre sportsbiler, men den er likevel langt fra kjedelig.

Fronten har fått det karakteristiske "smilet" som vi også finner hos de andre Mazda-modellene. Når man ser i speilet, får man øye på hoftene. Det er noe som hører med i en sportsbil.

Forskjellen på denne jubileumsvarianten og den vanlige modellen er ikke stor. Lakkerte veltebøyler, noen nye farger, lakkert dashbord og noen små emblemer er i hovedsak det som skiller den fra de vanlige modellene.

Den er basert på den billigste versjonen, og har følgelig stofftak. Dette er med på å holde vekten så lav som mulig, og de som er glad i tradisjoner vil hevde at det er riktigere enn et sammenleggbart ståltak.

Interiør: 4

Det er trangt i en MX-5. Det er et udiskutabelt faktum, men det er også sånn vi liker det i en bil som dette. På lengre turer bør du definitivt være litt ekstra glad i personen som sitter ved siden av deg.

Selv undertegnedes nesten 190 centimeter lange kropp sitter komfortabelt i MX-5. Verken takhøyde eller beinplass er noe problem, men det er likevel på grensa til trangt. Hvis du er veldig mye høyere enn 190, så blir nok MX-5 dessverre for trang.

Setene gir nok sidestøtte og er forhodlsvis komfortable, men Recaro-setene som koster 10.000 kroner ekstra er bedre på alle måter.

I og med at bilen er forholdsvis liten, blir det ikke plass til mange oppebevaringsrom til ting og tang. Rommet mellom setene er stort nok til det meste, men ikke sats på å ta med alt for mange løse gjenstander i bilen.

Følelsen i bilen er heller ikke fryktelig eksklusiv. Hardpalst dominerer - som i mange andre Mazda-modeller. I jubileumsmodellen har deler av dashbordet blitt lakkert i bilens farge. Dette hever inntrykket ett lite hakk, og gjør interiøret en smule mer spennende.

Langtest Mazda MX-5 20th anniversary Telemark=

Langtest Mazda MX-5 20th anniversary Telemark © Pål André Skogen

Komfort: 4

Det er rett og slett umulig å kombinere kjøreegenskapene til MX-5 med en komfort som kan karakteriseres som noe annet enn grei. Det gjør likevel ikke så mye, for man kjøper ikke en roadster hvis man er ute etter en komfortabel bil.

Når det er sagt, så er ikke MX-5 utilgivelig hard heller. Den sluker de verste ujevnhetene, og du blir ikke sittende og riste på samme måte som i for eksempel Mini Cooper S.

Støynivået er naturlig nok en god del høyere enn de fleste er vant til, men med taket oppe er det langt fra ulevelig. Når sola skinner, og taket felles ned, vil høye personer også ha en konstant frisk bris på toppen av hodet.

Langtest Mazda MX-5 20th anniversary Telemark=

Langtest Mazda MX-5 20th anniversary Telemark © Pål André Skogen

Pris/utstyr: 6

Det finnes ingen biler som kan slå Mazda MX-5 på kjøreglede per krone. Punktum!

Det finnes egentlig ingen andre biler på markedet som kan konkurrere med MX-5. Den er mye billigere enn for eksempel BMW Z4, Mercedes SLK og, den bilen som ligger nærmest i konsept, Porsche Boxster. De andre bilene som finnes i dette prisleiet er ikke sportsbiler.

Jubileumsversjonen ble solgt for 279.900 kroner. Det er omtrent det samme som Volkswagen skal ha for en Golf med 1,6-liters dieselmotor og DSG. En fullblods sportsbil til prisen av en Golf, med andre ord.

Vår testbil hadde ikke noe ekstrautstyr, men det trengs egentlig ikke. Stereoanlegget kan brukes, og så mye annet er det verken behov for eller plass til. Det eneste vi kanskje ville valgt, er de tidligere nevnte Recaro-stolene til 10.000 kroner.

Hvis du heller vil ha varianten med ståltak, så koster den fra snaue 320.000 kroner. Det skal også sies at jubileumsmodellen vi kjørte er utsolgt (med mindre du er heldig og finner en bil i et bortgjemt hjørne), og at du nå må punge ut nesten 305.000 kroner for en tilsvarende bil.

Miljø: 4

Med denne motoren, har Mazda MX-5 et oppgitt forbruk på 0,7 l/mil. Det var også det den endte opp med i vår testrunde. Ved aktiv kjøring spretter forbruket fort opp mot en liter på mila. Men er det egentlig så farlig?

Du bruker ikke penger på bensin i denne bilen - du investerer i personlig glede.

Vestfold 26052010 SML Porsche Boxster Mazda MX-5=

Vestfold 26052010 SML Porsche Boxster Mazda MX-5 © Egil Nordlien HM Foto

Les hele saken
Med en toliter under panseret, ga vi bilen en sekser. Med denne motoren, må vi nok se oss nødt til å lande på en femmer. Bilen i seg selv er fortsatt like god, men det mangler en smule ekstra krefter for at bilen skal føles som en fullblods sportsbil.

Som hverdagsbil duger det greit, men hvis hverdagskjøringen inneholder mye kjøring over trikkeskinner og brostein, så må du forberede deg på at det kan bli slitsomt i lengden.

">

Spesifikasjoner

Produsent Mazda
Pris 279900

Konklusjon

Med en toliter under panseret, ga vi bilen en sekser. Med denne motoren, må vi nok se oss nødt til å lande på en femmer. Bilen i seg selv er fortsatt like god, men det mangler en smule ekstra krefter for at bilen skal føles som en fullblods sportsbil.

Som hverdagsbil duger det greit, men hvis hverdagskjøringen inneholder mye kjøring over trikkeskinner og brostein, så må du forberede deg på at det kan bli slitsomt i lengden.

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!