Test Toyota Avensis Touring Sports 1,6 D-4D

God familiebil med feil motor

Den nye Toyota Avensis har flere gode sider. Men den lille dieselmotoren er ikke en av dem.

NY FRONT: Det er ingen forvekslingsfare mellom den nye og den forrige Toyota Avensis i fronten. Toyotas nye familiefjes er på plass, og det betyr kvassere vinkler på lykter og grill.
NY FRONT: Det er ingen forvekslingsfare mellom den nye og den forrige Toyota Avensis i fronten. Toyotas nye familiefjes er på plass, og det betyr kvassere vinkler på lykter og grill. Foto: Terje Bjørnsen
Sist oppdatert

Tekniske data, Toyota Avensis Touring Sports 1,6 D-4D

Motor, cm3: 1598
Effekt, hk ved o/min: 112/4000
Dreiemoment, Nm ved o/min: 270/1750
Egenvekt, kg: 1565
Tilhengervekt, kg: 1600/500
Lengde/bredde/høyde, cm: 482/181/148
Bagasjerom, liter: 543-1609
Standard dekkdimensjon: 225/45-18 W
Forbruk, EU-mix l/mil: 0,45
CO2-utslipp, g/km: 116
0-100 km/t, fabrikk, sek.: 11,7
Toppfart, km/t: 180
Pris fra, kr: 368 200
Pris testbil, kr: 368 200

Toyota Avensis er blitt fornyet. Det er ikke snakk om en bil som er utviklet på nytt fra bunnen av, men en grundig oppdatering av den eksisterende modellen.

På utsiden ser man forskjell på den nye utgaven og den forrige i fronten. Her er det Toyotas familiefjes som nå gjelder, det som har de samme trekkene som nyeste utgave av Yaris og Auris.

I fornyelsesprosessen har Avensis fått bedre aktivt sikkerhetsutstyr. Absolutt på sin plass, for Toyota har ikke ledet an når det gjelder aktivt sikkerhetsutstyr de siste årene. Interiøret har også fått et mer forseggjort preg.

Dessuten har Toyota jobbet med å sette sammen «ferdigpakker» med mye utstyr til en hyggelig pris. Vår testbil er av den varianten Toyota venter skal selge best; en innholdsrik utstyrspakke kalt Active Style.

Vi har tidligere testet Toyota Avensis med 1,8-liters bensinmotor og automatgir. Denne gangen ser vi nærmere på Toyotas familiestasjonsvogn i den rimeligste dieselversjonen.

Kjøreegenskaper: 5

Toyota Avensis har aldri vært et innlysende valg for den som ønsker de morsomste kjøreegenskapene i en familiestasjonsvogn. Den har stått for det trygge og trauste.

Oppgraderingen endrer litt på dette. Avensis har fått seg en oppstrammer, og i tillegg har den norske importøren funnet ut at 18-tommers hjul er passende for vår utstyrsgrad.

Vi var nysgjerrig på hvordan bilen ville oppføre seg med mer normale 17-tommers hjul, og importøren utstyrte vår testbil med dekk i dimensjon 215/55-17 (225/45-18 er normalt på Active Style-versjonen).

Da vi kjørte bensinutgaven, var vi imponert over hvor stabilt og ryddig den oppførte seg i elgtest og slalåmtest. Den karakteren endrer seg lite med snillere dekkdimensjon. Bare helt i yttergrensen av veigrepet, merker du noe mer understyring (du må vri mer på rattet for at bilen skal følge svingen).

Ved vanlig bedagelig kjøring markerer Avensis seg ved å ha en veldig lettkjørt kjøreopplevelse. Oppførselen har faktisk mer kompaktbil enn storbil over seg.

Motor: 4

SOM FØR: Profilen er som før, for den nye Toyota Avensis er ikke helt ny fra bunnen av, men en omfattende oppdatering av den forrige.
SOM FØR: Profilen er som før, for den nye Toyota Avensis er ikke helt ny fra bunnen av, men en omfattende oppdatering av den forrige. Foto: Terje Bjørnsen

I testbilen sitter det en 1,6-liters dieselmotor på 112 hk og med 270 Nm dreiemoment. Det er en av to dieselmotorer Toyota kjøper av BMW. Da vi kjørte bilen på den internasjonale lanseringen i juni 2015, synes vi at Avensis kledde den 143 hk sterke tolitersutgaven best. Men her i Norge er det 1,6-liter som selger best.

Testdata, Toyota Avensis Touring Sports 1,6 D-4D

0-100 km/t, sek.: 12,6
60-100 km/t, 3. gir: 7,3
60-100 km/t, 4. gir: 10,1
80-120 km/t, 3. gir: 9,6
80-120 km/t, 4. gir: 11,4
80-120 km/t, 5. gir: 14,9
Støy tomgang, dBA: 44,1
Støy 50 km/t, dBA: 63,1
Støy 80 km/t, dBA: 67,1
Støy 100 km/t, dBA: 69,0
Testforbruk, l/mil: 0,52

Den erstatter den gamle Toyota-toliteren på en fin måte, først og fremst fordi gangen er roligere og diesellyden langt mindre påtrengende. Den sekstrinns manuelle girkassen er lettsjaltet og presis, men utvekslingene er for lange for norske forhold. Det merkes spesielt i 5. og 6. gir.

Ytelser: 2

I daglig bruk har 1,6-liters dieselen den akselerasjonen du trenger, så sant du holder deg unna 5. og 6. gir. Men noe stort kraftoverskudd kan ikke denne Avensis-versjonen by på.

Forbikjøringsakselerasjon fra 60-100 km/t går på beskjedne 7,3 sekunder (bensinutgaven klarer dette på langt sprekere 5,3 sekunder). Dermed er Avensis 1,6 D-4D en bil for deg som ikke haster avgårde og heller følger trafikkflyten.

Da kan du leve med de late forbikjøringsytelsene, verre er det at bilen kjennes slapp og krever nedgiringer i motbakker og på svingete veier.

Eksteriør: 4

Med oppgraderingen har Avensis fått et helt nytt fjes der alle vinkler på lyktene og i grillen er skarpere enn på forgjengeren. Toyotas mål har utvilsomt vært å gi Avensis et yngre og mer sportslig uttrykk.

FORYNGELSE: Bak er det mindre som skiller den nye og den forrige utgaven av Toyota Avensis, men også her er lyktene spissere.
FORYNGELSE: Bak er det mindre som skiller den nye og den forrige utgaven av Toyota Avensis, men også her er lyktene spissere. Foto: Terje Bjørnsen

I hekken har den fått baklys med kvassere kanter, mens profilen sett fra siden er den samme som før.

Endringene er omfattende nok til at Avensis framstår som ny. Du vil se tydelig forskjell om bilen parkeres ved siden av forgjengeren.

Interiør: 4

Innvendig er skjermen på dashbordet blitt større, og alt ser penere ut enn før. Kvalitetsfølelsen er på et typisk nivå for bilkassen. Betjeningen er lett å lære seg.

Plassforholdene i kupeen er gjennomsnittlige for en familiestasjonsvogn. Bagasjerommet er ganske bredt, men ikke høyt. Det finnes kompaktstasjonsvogner med større bagasjerom enn denne mellomklassebilen, og det burde kanskje Toyota ha gjort noe med.

Det finnes nemlig mer tilgjengelig plass. I vår testbil uten reservedekk er det to «etasjer» under bagasjeromsgulvet som kunne vært brukt til å gi mer plass i hovedrommet (slik det er gjort i eksempelvis Skoda Octavia og Honda Civic).

Komfort: 5

Da vi kjørte bensinversjonen på 18-tommers dekk, syntes vi fjæringen kjentes litt lite smidig over kanter og ujevnheter i lavere hastigheter. Når vi nå testet bilen på samme veier, men med 17-tommers hjul, ga det en mykere gange over små ujevnheter. Også støykomforten blir noe bedre med snillere dekkdimensjon, i 100 km/t går lydnivået ned med 1 dBA (fra 70 til 69 dBA).

Det er blitt ganske vanlig at de mest populære utstyrspakkene fra mange produsenter også inneholder relativt store hjul. For oss er det et tankekors at man i helt vanlige familiebiler prioriterer marginalt bedre veiegenskaper og sportslig kosmetikk, fremfor bedre kjørekomfort.

FORBEDRING: Den nye Avensis har fått større skjerm på dashbordet og fremstår som litt mer påkostet enn forgjengeren.
FORBEDRING: Den nye Avensis har fått større skjerm på dashbordet og fremstår som litt mer påkostet enn forgjengeren. Foto: Terje Bjørnsen

Sikkerhet: 5

Sikkerhetsorganisasjonen EuroNCAP har kollisjonstestet den nye Avensis, og bilen kom godt ut av det: Hovedkarakteren ble fem av fem stjerner.

Også delkarakterene ligger på et godt nivå. Voksnes sikkerhet er vurdert til 93 prosent, barns sikkerhet til 85 prosent, fotgjengersikkerhet til 78 prosent og sikkerhetsutstyret får 81 prosent.

Autobrems ved kollisjonsfare, filskiftsvarsling (med vel irriterende varslingslyd) og skiltgjenkjenning er blant utstyret den nye Avensisen har fått.

Pris/utstyr: 5

Det er en attraktiv ferdigpakke Toyota har satt sammen i testbilen. Delskinnseter og automatgir tilfører litt eksklusivitet, og ting som navigasjon, DAB-radio, ryggekamera og automatisk fjernlysdimming er der som standard for utstyrsgrad Active Style. En god pakke med sikkerhetsutstyr er som nevnt også på plass.

Vi savner i grunnen bare en eneste ting, og det er parkeringssensorer. Det er kjekt å ha når linsa til ryggekameraet er blitt tildekket av skitt.

Det virkelig gode med dette, er at alt er inkludert i prisen på 368.200 kroner. Det gjør Avensis til en attraktiv pakkeløsning. Dieselmodellen er imidlertid 10.000 kroner dyrere enn bensinversjonen med automatgir.

ENKELT: Det går fort å bli kjent med skjermbetjeningen i Toyota Avensis.
ENKELT: Det går fort å bli kjent med skjermbetjeningen i Toyota Avensis. Foto: Terje Bjørnsen

Toyota er tradisjonelt attraktive bruktbiler, særlig fordi merket har et godt kvalitetsrykte i Norge.

Forbruk: 4

Med 17-tommers dekk er det oppgitte normforbruket på lave 0,42 l/mil og CO2-utslipp på 110 g/km. Med 18-tommers dekk stiger det til 0,45 l/mil og CO2 på 116 g/km.

Det er tall vår testbil er ganske langt unna å oppfylle. I den faste forbrukstesten ender vi opp på 0,52 l/mil. Et helt gjennomsnittlig resultat med tanke på motortype, og litt skuffende at den nye motoren dermed ikke er mer drivstoffgjerrig enn med den gamle toliters motoren vi kjørte til samme resultat i 2013.

Heller ikke avstanden opp til 1,8-liters bensinmotor med 147 hk og automat er avskrekkende. Den klarte forbrukstesten på 0,61 l/mil.

Konklusjon: 4

NORMALT: Plassforholdene i kupeen er på et gjennomsnittlig nivå for bilklassen, både foran og bak. Interiøret er pyntet opp.
NORMALT: Plassforholdene i kupeen er på et gjennomsnittlig nivå for bilklassen, både foran og bak. Interiøret er pyntet opp. Foto: Terje Bjørnsen

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese hvordan vi setter karakterer.

Det beste med Toyota Avensis er den fine ferdigpakken du får til en hyggelig pris. Dessuten at bilen har sikre veiegenskaper.

Den minste dieselmotoren blir etter vår mening for puslete i denne bilen, delvis grunnet lang girutveksling. Den er litt dyrere og går ikke så mye billigere enn bensinversjonen som attpåtil kommer med automatgir. Dermed er bensinmotor vårt førstevalg under panseret på Toyota Avensis.

Denne saken ble første gang publisert 04/01 2016, og sist oppdatert 02/05 2017.

Les også