Hvis du ikke har lyst eller mulighet til å bruke mer enn 100 000 kroner på bruktbil, finnes det likevel et vell av gode alternativer der ute. Vi har samlet noen av de bedre valgene du kan gjøre basert på feilstatistikk. Dette er kriteriene vi har satt for utvalget av biler:

  • Ikke eldre enn 2005-modell
  • Kjørelengde under 150 000 kilometer
  • Pris mellom 70 og 100 000 kroner

Det legger en del klare begrensninger på utvalget av biler, spesielt siden vi har satt som betingelse at det skal være plass nok til fire personer og bagasje. Da forsvinner en del nyere, mindre biler ut, og noen av de større bilene havner i et område der du skal være ekstra kresen når du plukker ut din neste bruktbil.

For biler med over 100 000 km på telleren og 8-10 år i daglig bruk, teller nemlig den behandlingen og oppfølgingen bilene har fått, vel så mye som typefeilene som følger de enkelte modellene og kilometerstanden.

Vi har sjekket bilene mot feilstatistikken til tyske Dekra, som EU-kontrollerer 15 millioner kjøretøy per år. Dessuten har vi sett på erfaringsgrunnlaget til det britiske forbrukernettstedet What Car og lett etter et mønster i de feilene som rapporteres for de ulike modellene.

NAF: Sjekk for rust

- Når du kjøper en eldre bruktbil er det svært viktig å sjekke grundig, sier kommunikasjonsrådgiver Jan Ivar Engebretsen i NAF.

- Særlig slitedeler som drivaksler og ledd på forhjulsdrevne biler, samt bremseskiver, støtdempere og clutch. Husk at salting av veiene fortsatt gir rustproblemer, selv om beskyttelsen er bedre enn før, sier Engebretsen.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!