Gode vinterdekk er det viktigste utstyret du har for å unngå ulykker, og nå som temperaturen begynner å nærme seg nullpunktet flere steder i landet er det på tide å legge om. NAF har som vanlig testet årets vinterdekkmodeller for å kunne fortelle deg hvilke modeller du bør velge - og kanskje viktigst av alt: Hvilke du skal styre unna.

Det viser seg også i år at hovedregelen om at dekk fra kjente produsenter, såkalte premiumdekk, presterer jevnt over bedre enn de billigere variantene. Å spare en tusenlapp eller to på dekkjøpet kan fort utlignes av en bulk som kunne vært unngått med bedre dekk.

Se an kjøreforholdene

Det er imidlertid verdt å merke seg at poengsummen dekkene blir tildelt er en samlet sum for alle egenskapene på både vått, tørt, snø og is. Det kan være andre dekk som passer ditt kjøremønster bedre, og da gjelder det å se nøyere på de enkelte modellene.

- Du bør velge dekk ut fra kjøreforholdene som er der du bruker bilen. Det er ikke sikkert alle trenger dekk som har de beste egenskapene på is, sier redaksjonssjef i NAFs medlemsblad Motor, Rune Korsvoll. Han har testet dekk i en årrekke, og har også vært med på årets utgave av vinterdekktesten.

Hvis man kjører et sted hvor det stort sett er vått føre, vil ikke et dekk med topp egenskaper på is være det beste valget. Dette er nemlig to egenskaper som i utgangspunktet ikke lar seg forene.

- Å lage et dekk handler alltid om å balansere motstridende egenskaper. Hvis man bedrer isegenskapene vil det gå direkte utover grepet på våt asfalt, sier Frank Larsen. Han er teknisk sjef for Continental i norden, og har jobbet med dekk i en mannsalder. At egenskaper på is og asfalt ikke lar seg kombinere, skyldes at dekkene trenger veldig myk gummi på is og en hardere gummiblanding for best mulig grep på asfalt.

Rune korsvoll NAF test av vinterdekk

ERFAREN DEKKTESTER: Rune Korsvoll har testet dekk for NAF i mange år. FOTO: NAF

Nokian på topp

I årets test er det Nokian som viser seg å ha de beste egenskapene totalt sett. Det gjelder både for dekkene med og uten pigger. For de piggfries del kompletteres topp tre-lista med Goodyear Ultra Grip Ice og Michelin X-Ice XI3. Andre og tredjeplass i kategorien for piggdekk går til Continental IceContact2 og Hankook Winter I*Pike RS.

Hankook-dekkenes gode plassering viser at det er mulig å utvikle bedre dekk etterhvert. Det koreanske merket leverte tidligere dekk som presterte jevnt over dårligere enn de europeiske merkene. I 2011 endte eksempelvis Hankook på en syvendeplass av ti testede piggdekk, mens de nå blander seg inn helt i toppen.

De dårligste dekkene i begge kategoriene er hovedsaklig fra ukjente produsenter som Linglong og Nankang. Det er imidlertid ett unntak: Bridgestones piggfrie Blizzak WS80. Det havner nest sist blant de piggfrie, og det får kritikk for grepet på is. Både bremsing, akselerasjon og sidegrep er dårligere enn forventet, melder NAF i sin test. De melder også, overraskende nok, at dekket også er dårlig på våt asfalt. På snø og tørr asfalt har Bridgestone-dekket imidlertid gode egenskaper.

De beste og verste

I listen under finner du de tre beste og tre verste dekkene i begge kategorier. Klikk på dekkmodellen for å lese mer om de enkelte dekkene hos NAF.

Beste piggdekk:

Verste piggdekk:

Beste piggfrie:

Verste piggfrie:

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!