Prøvekjørt: Audi A6 Allroad og Audi A6 Avant 2015

Dette er favoritt-Audien

Nå er den oppdatert.

ALLSIDIG: Audi A6 trives både på hytteveier og i autobahnfart. Luftfjæringen gjør at bakkeklaringen kan endres. FOTO: Øyvind Jakobsen
ALLSIDIG: Audi A6 trives både på hytteveier og i autobahnfart. Luftfjæringen gjør at bakkeklaringen kan endres. FOTO: Øyvind Jakobsen
Sist oppdatert

Spør du oss hvilken modell vi synes er Audis beste, trenger vi ikke tenke oss om særlig lenge. Det er A6 Allroad.

Den litt løftede spesialutgaven av A6 stasjonsvogn, med firehjulsdrift, luftfjæring og lett SUV-pynt, er etter vår fattige forstand en fenomenal norgesbil. Vi testet den da den kom i 2012, og vi slo fast at den satte de store SUV-ene i skyggen på en rekke områder.

Det var i grunnen bare prisen for den testede versjonen, som hadde kraftigere motor enn den Allroad-kunder flest velger, vi trakk for.

Forsiktig fornyet

Nå er A6 Allroad her i midtlivsoppgradert utgave. I dette tilfellet snakker vi om tysk «Modellpflege», ikke om gjennomgripende endringer i utseende eller teknologi. Du skal kjenne A6 Allroad godt for å se forskjell på «ny» og «gammel».

QUATTRO: Et klart flertall av Audi A6-ene som selges i Norge, har firehjulsdrift. Allroad-utgaven koster rundt 50.000 kroner mer enn en A6 stasjonsvogn med samme motor. FOTO: Øyvind Jakobsen
QUATTRO: Et klart flertall av Audi A6-ene som selges i Norge, har firehjulsdrift. Allroad-utgaven koster rundt 50.000 kroner mer enn en A6 stasjonsvogn med samme motor. FOTO: Øyvind Jakobsen

De tingene som er enklest å se utvendig, er at den har fått nye lykter (xenon plus med LED-kjørelys er standard) og nye enderør for eksosanlegget. Innvendig kan navigasjonskartet nå også vises mellom turtelleren og speedometeret, og ikke bare på skjermen i midten som før.

Dessuten har den fått mer standardutstyr. DAB+ er endelig på plass. Det samme er parkeringssensorer foran og bak, elektrisk bakluke og dobbeltglass i frontruta og sidevinduene foran. Dobbeltglassene bidrar til å senke støynivået i kupeen. Dataoverføringen er nå 4G, og kartoppdatering kan skje online. Audis heftige full-LED-lyspakke er dessuten tilgjengelige for dem som vil betale.

Audi har også finpusset på motorene og gitt alle de tre trinnene av trelitersdieselen flere hestekrefter.

Allroads gode sider

V6: Audi A6 Allroad selges kun med V6-motorer. Det bidrar til godfølelse, og til å tappe kontoen. FOTO: Øyvind Jakobsen
V6: Audi A6 Allroad selges kun med V6-motorer. Det bidrar til godfølelse, og til å tappe kontoen. FOTO: Øyvind Jakobsen

Flere endringer trengs i grunnen ikke for at A6 Allroad skal beholde sin status som Vi Menn Bil Top Gears favoritt-Audi. Selv en prøvekjøring (vi skiller tydelig mellom prøvekjøringer og tester) er nok til å bekrefte det.

Det har med flere ting å gjøre.

  • Motoren: En 3,0 TDI V6 med 211 hk er minste motoralternativ. V6-motor tilfører en annen opplevelse av klasse enn en firesylindret motor, selv om den ikke nødvendigvis er sterkere (BMW og Mercedes har gått over til firesylindrede motorer i sine alternativer med tilsvarende effekt, eksempelvis BMW 525d xDrive og Mercedes E 250 CDI 4Matic).
  • Allroad-allsidigheten: Litt ekstra fjæringsvei sammenlignet med en vanlig stasjonsvogn gir A6 Allroad fjæringskomfort i luksusbilklassen. Dessuten kan luftfjæringen brukes til å senke og stramme opp bilen i sportsmodus, eller heve den ekstra høyt om hytteveien er krevende.
  • Interiøret: Kvalitetsfølelsen i kostbare Audier er høy. Selv naboene i Sør-Tyskland, altså Mercedes og BMW, sliter med å lage noe som føles like forseggjort.

Aberet er prisen

Noen folkebil blir Audi A6 Allroad aldri. Grunnen er, som vi allerede har vært inne på, prisen. Billigste utgave koster fra 737.500 kroner, og i tillegg kommer ekstrautstyr som Audi vet å ta seg fryktelig godt betalt for.

BOMBESIKKERT: Interiøret i A6 og A6 Allroad setter normen for storbilklassen når det gjelder kvalitetsfølelse. FOTO: Audi
BOMBESIKKERT: Interiøret i A6 og A6 Allroad setter normen for storbilklassen når det gjelder kvalitetsfølelse. FOTO: Audi

Dermed er det fortsatt rom å spille i for bilen som av konsept minner mest om A6 Allroad, nemlig den aldrende Volvo XC70. Med automatgir, firehjulsdrift og 163 hk koster den fra 581.900 kroner.

Dessuten tilbyr VW-konsernet, som Audi er en del av, nå en rekke biler bygd etter «allroadmalen» som er betydelig billigere enn høvdingen. Eksempler er den nye VW Passat Alltrack som nettopp er presentert, og Skoda har en ypperlig Octavia-variant med tilnavnet Scout.

Også de andre A6-ene fornyes

Samtidig med Allroad-oppgraderingen fornyes også de øvrige A6-modellene. Endringene er de samme som for Allroad, men for den vanlige A6 er fronten pusset opp på en litt mer synlig måte.

MER KRAFT: Før hadde det minste motoralternativet i Audi A6 Allroad 204 hk. Med midtlivsoppgraderingen er det økt til 211 hk. FOTO: Øyvind Jakobsen
MER KRAFT: Før hadde det minste motoralternativet i Audi A6 Allroad 204 hk. Med midtlivsoppgraderingen er det økt til 211 hk. FOTO: Øyvind Jakobsen

Dessuten kaster Audi nå ut den trinnløse automatkassen som er brukt i modeller med forhjulsdrift, og S tronic-kassen (dobbeltclutch med sju trinn) tar over. Ikke minst blir firehjulsdrift tilgjengelig i en rimeligere utgave enn hva tilfellet har vært fram til i dag. En 2,0 TDI med 190 hk skal øke A6' evne til å konkurrere med den rimeligste BMW 5-serie med firehjulsdrift, 520d xDrive.

Audi skryter dessuten av at forbruket for A6 er minsket med inntil 22 prosent. Normen for fastsetting av forbruk blir imidlertid stadig kritisert for å være virkelighetsfjern, og Audi A6 er nevnt blant bilene som overskrider normforbruket mest.

Denne saken ble første gang publisert 28/02 2015, og sist oppdatert 25/06 2017.

Les også