Bilfarge påvirker verditap

Bilfargene som holder seg best i verdi

Feil farge på din nye bil kan i verste fal koste deg tusener. Disse fargene gjør at din bil holder seg best - eller dårligst - i verdi.

SIKKERT VALG: Sort, grå eller sølv er fargene som selger best og gir det laveste verditapet.

SIKKERT VALG: Sort, grå eller sølv er fargene som selger best og gir det laveste verditapet. Foto: Petter Handeland

Publisert Oppdatert

Haakon J. Marthinsen, leder for biladministrasjonsselskapet Autolease, forteller at farger som rød og hvit på store og mellomstore biler tradisjonelt sett vil påvirke restverdien negativt.

Men det finnes unntak. - For mange er hvit en statement-farge hvor det stilles det krav til innvendig og utvendig utstyr, sier han og bruker  sportskupéen Audi A5 som eksempel:

- Med S-line inn- og utvendig, og ellers riktig utstyr, vil A5 holde seg godt i verdi sammenlignet med en tilsvarende bil i sølv/sort. En tradisjonell stasjonsvogn i laveste utstyrsnivå og hvit lakk vil derimot bli straffet i bruktmarkedet. Gjennomsnittlig taper en hvit bil seg 4-6 prosent mer enn tilsvarende biler i mer kurante farger, fortsetter han.

Sort, grå eller sølv er fargene som selger best og gir det laveste verditapet.

I spekteret av sølv og grått finnes det varianter av blå, grønn og gull/champagne som gjør bildet noe mer variert. Disse variantene påvirker ikke restverdien negativt, skal vi tro Autolease.

- Det er en kjensgjerning at lyst interiør er tyngre å selge i bruktmarkedet, spesielt i de mer kostbare segmentene, avslutter Marthinsen.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

UNNTAKET: Hvite biler taper seg raskere i verdi enn tilsvarende modeller i andre farger. Men det finnes unntak. En bil med riktig design og riktig utstyr, for eksempel Audi A5, holder seg like godt i verdi som hvit.

UNNTAKET: Hvite biler taper seg raskere i verdi enn tilsvarende modeller i andre farger. Men det finnes unntak. En bil med riktig design og riktig utstyr, for eksempel Audi A5, holder seg like godt i verdi som hvit. Foto: Egil Nordlien

Disse fargene velger vi

I følge Autolease har ikke fargevalget endret seg i stor grad de siste årene. Den typiske fargen på firmabilen i 2006 er like typisk i dag, og det er sort, grått og sølv som selger best.

På verdensbasis er hvit overlegent mest populært, skal vi tro lakkprodusenten PPG. Hele 38 prosent valgte hvit som farge på sin nye bil av 2016-årsmodell. Deretter fulgte svart (16 prosent), sølv (12 prosent) og grå (10 prosent).

Totalt stod hvit, svart, sølv og grå for over 75 prosent av nybilsalget i denne perioden. Rød og blå stod for henholdsvis 8 og 7 prosent av salget.

Rød har nok en ulempe

BLIR BOMBET: Røde biler faller også raskere i verdi enn snittet. I tillegg er sjansen for å bli truffet av fugleskitt størst dersom du kjører rød bil.

BLIR BOMBET: Røde biler faller også raskere i verdi enn snittet. I tillegg er sjansen for å bli truffet av fugleskitt størst dersom du kjører rød bil. Foto: Petter Handeland

Etter å ha undersøkt nærmere 1200 biler i fem forskjellige britiske byer, kom den britiske bilrekvisitabutikken Halfords frem til at røde biler var mest utsatt for fugleskitt.

Hvis du vil unngå å finne hvite flekker på bilen, viser undersøkelsen at du bør velge en grønn bil.

18 prosent av de røde bilene i undersøkelsen var tilgriset med fuglebæsj, mens kun én prosent av de grønne bilene hadde blitt "bombet". De andre fargene i undersøkelsen var blå (14 %), svart (11 %), hvit (7 %) og grå/sølv (3 %).

I Storbritannia koster ifølge forsikringsselskapene reparasjon av lakkskader forårsaket av fuglebæsj bileierne hele 550 millioner kroner i året. Les hele saken her.

Nyttige tjenester

Regn ut

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag