Rolls-Royce RR4:

Baby-Rolls på vei

Den kommende "minirollsen" blir ingen folkebil den heller.

Den nye Rolls-Royce-modellen blir mykere i linjene, og ikke minst en del mindre enn den enorme Phantom.

Den nye Rolls-Royce-modellen blir mykere i linjene, og ikke minst en del mindre enn den enorme Phantom.

Publisert Oppdatert

Rolls-Royce Phantom er enorm, den har en enorm motor og er fullstappet av luksus. Og prisen er deretter. I 2010 skal den eksklusive bilprodusenten lansere en mindre modell, som foreløpig har fått navnet RR4.

Fortsatt en Rolls-Royce

De første skissene av bilen har nettopp blitt frigitt, og selv om de ikke viser så veldig mye av utseendet, skal ingen være i tvil om at dette er en Rolls-Royce. Og bilbyggerens designsjef, Ian Cameron, sier at den også skal oppleves som en Rolls-Royce.

- Den skal sette en ny standard for komfort og effektivitet, med gode prestasjoner uten at det blir stressende, og med fortsatt særlig fokus på detaljene, forteller Cameron i pressemeldingen.

- RR4 vil markere en milepæl for Rolls-Royce, legger sjefen sjøl, Ian Robertson, til. - Den vil både styrke merket, og gjøre at vi appellerer til en bredere kundegruppe enn før.

Mer førerfokusert

Bilen blir mykere i linjene enn Phantom, og skal drives av en helt ny motor som de utvikler selv. Og selv om det ikke sies direkte, er det tydelig at den nye Rolls-Royce-modellen skal være mer fokusert mot den som kjører, og ikke så ekstremt bakseterettet som storesøster.

Og prisen? Vel, direkte billig blir den ikke. Men produsenten har tidligere signalisert at den vil koste rundt en tredjedel mindre enn Phantom. Altså bortimot to millioner kroner, før du begynner å legge til avgiftene.

Med andre ord blir den snarere en Bentley Continental-konkurrent enn en "trussel" mot eierselskapet BMWs egen 7-Serie.

Nyttige tjenester

Regn ut

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag