I en rekke nyheter fra Audi under årets bilutstilling i Genève, er den nye SUVen Q2 kanskje den mest spennende sett med norske øyne. Med kompakte ytre mål, men likevel et robust ytre, vil den het sikkert vekke interesse hos SUV-glade nordmenn.

Som navnet antyder er Q2 mindre enn dagens minste SUV fra merket, Audi Q3. Q2 måler kun 4,19 meter i lengden og er 20 centimeter kortere enn Q3, men det betyr ikke at plassforholdene er veldig mye dårligere.

Akselavstanden er nemlig den samme som i Q3, og lille Q2 kan friste med et bagasjeromsvolum på 405 liter (1050 liter når bakseteryggen legges ned).

Audi går for mer kantete og skarpere linjer i sine nye modeller, og Q2 er ikke et unntak. En mer markert skulderlinje, ny grill og en c-stolpe der fargen kan tilpasses kundens ønske og byttes ut i ettertid, er blant grepene som er gjort for å gi Q2 en tydeligere og barskere framtoning og identitet.

Den tydelige linjeføringen går igjen i interiøret, som på mange måter minner om interiøret vi likte så godt i nye Audi A4.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

MINNER OM A4: Førermiljøet minner om det vi likte så godt i nye Audi A4. Spreke fargevalg og kontrastsømmer i seter og dørsider frisker helt klart opp. © Audi

Under 300 000 kroner

Som vanlig frister Audi med et bredt utstyr- og motorutvalg. Q2 kan leveres med blant annet LED-hovedlys, head-up display, adaptiv cruise-kontroll med køkjøringsassistent og demperregulering som tilvalg, mens nødbremseassistent er standard på alle modeller.

To bensinmotorer og tre dieselmotorer (alle med turbo) vil stå på menyen når Q2 kommer til Norge i høst. Mest spennende er en helt ny tresylindret, énliters bensinturbomotor med 115 hestekrefter. Denne vil bli tilgjengelig både med manuelt gir eller med S tronic-automatgir, men ikke med firehjulsdrift.

Firehjulsdrift er i første omgang kun å få i kombinasjon med tolitersdiesel med 150 eller 190 hestekrefter, der sistnevnte kun leveres med automatgir.

- Nye Audi Q2 kommer på norske veier til høsten. Forhåndssalget starter i sommer og vi ser for oss en startpris på under 300.000 kr, sier Audi-direktør Harald Edvardsen-Eibak.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!