På kontinentet er markedet for små delintegrerte bobiler stort, mens det i Skandinavia går litt tråere. Her skal vi se nærmere på en Carado. Den er ekstrautstyrt med blant annet markise, 19-tommer LED-tv og antenne, anlegg med ryggekamera og 15-tommers aluminiumsfelger. Grunnprisen på Carado T 138 ligger rundt 475 000 kroner i Norge.

Bilen på bildene er skikkelig utrustet med en hel del påkostede ekstrasaker som for eksempel en større motor, takseng, gulvvarme og annet.

Chassiset er Fiats originale med utvidet sporvidde bak, og en akselavstand på korte tre meter. Det gir bilen liten svingradius og en generell smidighet som man setter pris på i mange situasjoner, for eksempel på trange parkeringsplasser.

En kjapp titt på utsiden av bilen viser at den er bygd med moderne, glatte aluminiumplater, og at den har en relativt liten luke til det lille stuverommet som kan nås utenfra.

Den er kort; 599 centimeter. Når den står i utstillingshallen blant andre biler avviker størrelsen, og det merkes også når bilen står alene i veikanten. Men bilen rommer mer enn den ser ut til. Carado T 138 har i prinsippet alt som en større bobil har, bare ikke den ytre størrelsen.

Du finner flere førsteinntrykk og prøvekjøringer på Allt om husvagn & camping

=

BENK: Ved ingangspartiet finnes et stort skap og en benk.

=

Separat dusjkabinett

Inngangsdøra er plassert ganske langt bak, og man kommer inn mellom vinkelkjøkkenet og badet. Tar du et steg eller to framover i bilen, står du i sittegruppen der det uvanlige med denne bilen er. Denne planløsningen har bordet på bilens høyre side.

I tillegg finnes en sofa på den venstre siden, bak førersetet, og det gir den lille bilen en ganske sjenerøs plass til samvær. Mot natten rer man opp sittegruppen som sammen med taksenga gir fire sengeplasser. Den øvre er riktig nok bare 120 centimeter bred, men den bør holde for to ikke altfor store personer.

Bilen har en 122 liters vanntank, inkludert varmvannsberederen, samt en spillvannstank er på 92 liter. Varmen kommer fra en Truma Combi 6E med innebygd bereder. Separat dusjkabinett og el-spylende toalett fra Thetford hører også med i bilen.

=

KOMFORT: Sittegruppen på bilens høyre, med sofaen inkludert, kan gjøres om til seng.

Tekniske data

  • Carado T 138
  • Chassis: Fiat Ducato lav ramme.
  • Pris, fra: 475 000
  • Motor: 2,0-liter 115 hk
  • Motor, testbil 2,3-liter 130 hk JTD
  • Utvendige mål cm L/B/H: 599/232/291
  • Totalvekt: 3 495
  • Egenvekt: 2 630
  • Antall senger: 3
  • Ekstrautstyrt med blant annet større motor, Truma 6E, glasstak i førerhytte, elektrisk gulvvarme, isolert oppvarmet avløpstank, takseng og markise.

God vannkapasitet

Carado T 138 har et vinkelkjøkken. Her finnes også et greit garderobeskap, og bra med annen oppbevaring med både klesskap og vanlige skap. Benken i bilens gang inneholder et lagerrom som man også kommer til fra utsiden.

Vannkapasiteten er god, så du er selvforsynt i noen dager. Også batteriet på 95 Ah burde holde noen døgn uten tilkobling til nettet. Batteriet lades riktignok av bilmotoren under kjøring, men det kan jo være herlig å slippe å starte bilmotoren bare for å lade, noe som antakelig ville blitt nødvendig med et mindre batteri.

LED-belsyning

Belysningen er med strømsparende LED-teknikk, men vannpumpa drar strøm. For at varmeren skal starte kreves det skikkelig oppladning av batteriet. Varmeren har innebygd varmvannsbereder på 20 liter. Volumet til kjøleskapet er på 113 liter med et 11-liters fryserom.

På kjøkkenbenken finner du tre gassbluss, samt en rund vask. Under benken finner vi en bestikkskuff og to skap. I underkant av de to overskapene sitter to LED-lamper, og i taket er det en taklist som også inneholder to lamper. En takluke hjelper til med utlufting - kjøkkenvifte finnes ikke.

=

MER MODERNE: 2014-modellen ser mer moderne ut enn 2013-modellen.

=

Skuffer i stedet for skap

Skapene i kjøkkenbenken virker gammeldagse, og det er de også. I de nye modellene sitter det nemlig skuffer i stedet for skap - denne bilen er bygd i 2013.

Sittegruppen har den nevnte langsmonterte sofaen pluss en framovervendt sofa med to trepunktsseler. Bordet er vegghengt under vinduet på bilens høyre side, og vinduet ved sittegruppen gir grei sikt for føreren; en fin detalj.

Gruppen kan res opp til en seng på 120 x 215 centimeter, og i denne bilen finnes det en senkbar takseng med målene 200 x 140 centimeter.

For å komme seg oppi senkesengen, kreves det en stige. Med senga nede kan man ikke sitte i sittegruppen, siden avstanden opp til underkant av taksenga blir for liten.

Førermiljøet i de vendbare setene kjenner man igjen fra mange andre delintegrerte bobiler. Et stort takvindu som gir romfølelse. Bak fører- og passasjerstol finnes to relativt tykke draperier som nesten går ned til gulvet - et par-tre centimeter til så hadde draperiet fungert greit mot kald trekk bakfra.

=

FOR TO: Sofaen kan res opp til en seng for to.

Imponerende smidighet

På veien viser bilen en fin stabilitet, med en myk og behagelig fjæring. Smidigheten er ganske enkelt imponerende: Den korte akselavstanden og de beskjedne ytre målene gjør at bilen gir en stor dose med personbilfølelse.

Vi synes Carado T 138 er vel verdt et nærmere bekjentskap. Den egner seg spesielt for par som får besøk av barnebarn iblant, og for folk som liker å være på reise. Løsningene i bilen er smarte, og den er prisgunstig i Norge.

Les også:

Test: Ny McLouis mot 20 år gammel Hymer

Er de såkalte bybobilene gode nok, eller rettere sagt - store nok?

Denne bobilen gir oss «vil ha»-følelsen

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!