Mazda MX-5 er produsert i nærmere én million eksemplarer siden den ble lansert for 25 år siden. Dermed er den den bestselgende toseters sportsbilen gjennom tidene.

Nå er fjerde generasjon av den moderne klassikeren avduket. Den følger samme oppskrift som forgjengerne: Bilen er lett og liten, noe som er en god oppskrift på fartsfølelse og levende kjøreegenskaper.

Ifølge Mazdas foreløpig sparsomme informasjon om den nye MX-5, skal den være 100 kg lettere enn forgjengeren (som veide 1150 kg i den utgaven vi testet sist). Mazda sier dessuten at tyngdepunktet er lavere enn noen gang.

Den er dessuten 10 centimeter kortere, og kryper dermed under 4 meter igjen.

Hemmelige ytelser

Om motoralternativer sier Mazda ingenting, ut over at det handler om bensin, at motorene kalles Skyactive-G og at de er spesialtunet for å passe i MX-5.

BEVEGELSE: Mazda kaller sin designlinje for Kodo, som innebærer at bilene skal se ut som om de er i bevegelse også når de står stille. FOTO: Mazda.

Formgivningen følger Mazda Kodo-linje. I Kodo-prinsippene ligger et mål om at bilen skal se ut som om den er i bevegelse selv når den står stille. En tanke spesiell er plasseringen av baklysene. Bildesignere pleier å trekke lysene langt ut på biler som skal se lave og sportslige ut, men her står de et godt stykke inne på hekken.

Bilen kommer i salg først et godt stykke ute i 2015.

Les også:

Alle våre artikler om Mazda

Så mye kan du spare på å kjøpe nyere bruktbil

Slik er nye Volvo XC90

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!