img Del på Facebook



Hva er det med Toyota Land Cruiser? Da vi testet den nyeste versjonen av Land Cruiser ble vi påminnet at den har et helt spesiell effekt på folk.

Naboer vil se nærmere på den. Fremmede kaster lange blikk på bensinstasjonen. Det er noe spesielt med denne Toyotaen. Dette er en bil som er veldig mye mer ettertraktet enn nybilsalget av Land Cruiser skulle tyde på:

Som personbil var den nummer 151 på salgslista i fjor, med 80 solgte biler ifølge OFV. Som varebil var den på tiendeplass, med 827 biler. Men det er liten tvil om hvilken SUV nordmenn klikker mest etter på bruktmarkedet.

Så hva er det med Toyota Land Cruiser?

Antakelig ligger svaret i historikken. Her er den:

Den første firehjulsdrevne Toyota

Ifølge Norsk Landcruiser Klubb har Land Cruiser har sine aner tilbake til Toyota BJ, det første firehjulsdrevne kjøretøyet fra Toyota på slutten av 50-tallet. Fabrikken hadde eksperimentert med firehjulsdrevne biler helt siden 40-tallet. De ville lage en lett og anvendelig bil som kunne brukes både av sivile og militære. Utviklingen av BJ startet i august 1950. Bare fire måneder senere var den første bilen klar. Den så ut som en Willys Jeep, men den var bygget på et entonns lastebilunderstell. Mange av delene kom fra eksisterende Toyota-modeller.

Med en 3,4 liters sekssylindret motor vant BJ raskt anerkjennelse for sin tøffhet og sin evne til å kjøre hvor som helst.

20-serien

I 1954 ble den siste BJ, type 25, gitt navnet Land Cruiser. Den hadde kortere akselavstand og en rundere form en opprinnelige BJ. Den kom året etter med datidens sterkeste motor i sin klasse. En 3,9 liters motor med seks sylindre og 105 hk sekssylindret, ga suverene terrengegenskaper. Presenningstaket ble skiftet ut med karosseriplater og vanlige vinduer til å åpne. Komforten ble betydelig forbedret, lastebilfjærene ble skiftet ut med deler fra Toyota Crown.

Flere karosserier ble produsert gjennom 50-tallet, og Toyota begynte med å levere både korte og lange utgaver av firehjulstrekkeren.

=

40-serien

Den første store endringen kom i 1960, da Land Cruiser 40 ble lansert. Motorens effekt økte til 125 hk, og veiegenskapene ble vesentlig forbedret, blant annet med en ny girkasse. I 1968 ble LC nummer 100 000 produsert.. Motormessig hadde den et dropp under oljekrisen i 1973, da det kom krav om mindre motorer.

Men etter bare to år kom det på plass en 4,2 liter med 135 hk. BJ40 og 43 forsvant fra samlebåndet i 1979, og ble erstattet av BJ41 og 44. Da var det lagt mer vekt på sikkerheten, og komforten var forbedret. Den lange utgaven fikk en enda større og kraftigere motor. I 1982 kom BJ42 og 45, med enda flere forbedringer.

5.0.2 JP=

5.0.2 JP

Land Cruiser stasjonsvogner

Det er stasjonsvognutgavene av Land Cruiser som har hatt størst suksess i Norge. I 1967 svarte Toyota på den populære trenden i USA, og lanserte sin Land Cruiset stasjonsvogn FJ55. Et helt nytt konsept, side om side med den tradisjonelle Land Cruiseren.

Land Cruiser 50

FJ55 var basert på den samme teknikken som 40-serien, men den var lengre og hadde mer amerikansk preg.

=

Land Cruiser 60

I 1980 kom arvtakeren, som bød på mer komfortabel kjøring. Den ble en enorm suksess både i Amerika og Europa. Til Norge kom den i 1983. Den hadde større akselavstand og den kunne leveres med motorer opptil fire liter og 137 hk. Stasjonsvognen i 60-serien er fortsatt en meget ettertraktet bruktbil.

=

Land Cruiser 70

Lansert i 1984, og første LC som tok i bruk spiralfjærer i stedet for de tradisjonelle bladfjærene. Først kom den korte RJ70 med en 2,4 liter 105 hesters bensinmotor og en 72 hesters diesel. I 1986 kom den første turbodieselen, som året etter fikk volumet økt til 3,4 liter. Mange norske bilkjøpere vil huske 70-serien. Den solgte bra også i Norge inntil varebilreglene ble endret. Lastererommet var for kort. I 1990 ble den helt fornyet, samtidig som Toyota kunne markere leveringen av to millioner Land Cruisere. 1990-modellen gikk 2,4 liters motor på 90 hk, og det ble lansert en ny 5-dørs utgave.

=

Land Cruiser 80

80-serien ble lansert i 1990, som en videreutvikling av den store 60-utgaven. Den hadde en mer moderne stasjonsvognstil, den fikk spiralfjærer bak og mer personbilpreget komfort. Den kom med 4,5 liters bensinmotor på 215 hk og en turbodiesel på 170 hk.

Det er solgt noen Land Cruiser 80 i Norge, men den ble i sin tid i dyreste laget for vårt marked.

=

=

Land Cruiser 90 og 100

Noe helt annet ble det da Land Cruiser 90 ble lansert. Dagens Land Cruisere, 90- og 100-serien, ble introdusert i Europa i 1996 og 1998. Land Cruiser 100 - også kalt 'Kongen på veien', leveres enten med diesel eller V8 bensinmotor.

Kilde: Norsk Landcruiser Klubb

=

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!