Halvparten av norske sjåfører er engstelige for å kjøre bil om vinteren. Kvinner kvier seg mer for å kjøre på vinterføre enn menn. Det viser en undersøkelse som Respons Analyse har utført for NAF-bladet Motor.

To av tre kvinner og en av tre menn svarer at de er engstelige for å kjøre bil om vinteren. Det er særlig frykten for å miste kontrollen på glatt føre som gjør norsk sjåfører engstelige. 71 prosent svarer at de er redde for å miste kontrollen på bilen.

- Den suverent vanligste tabben vi gjør på glatta, er at vi ikke tilpasser farten til forholdene, mener kjøreinstruktør Nils Messelt.

- I tillegg er sjåfører flest altfor opptatt av hva som skjer rett foran støtfangeren på bilen. Løft blikket opp og fram, da setter du deg bedre i stand til å takle underlaget, uttaler Messelt.

De yngste mest redde

Det er aldersgruppen 18-24 år som frykter glatt kjørebane mest.

- At så mange unge er redd for å miste kontrollen over bilen på glatta, viser også en holdningsendring fra tidligere. Det kan se ut til at den siste endringen i føreropplæringen har begynt å gi effekt, sier Morten Fransrud, fagansvarlig i NAF Trafikktrening.

Undersøkelsen viser også at mange frykter dårlig vær og sikt (35 prosent), mens 28 prosent er redde for å møte motgående trailere eller andre større kjøretøy på veien.

Vinterdekk test dekktest vinterdekktest 2010 VW Golf 6 VI snø vinter vinterføre glatt=

FRYKTER MEST: Norsk sjåfører er sælig redde for å miste kontrollen med bilen på vinterføret. FOTO: HM Arkiv

De farligste vinterveiene

NAFs magasin Motor har avdekket de farligste vinterveiene i Norge, basert på antall dødsulykker de siste fem vintre:

* E39 i Hordaland

* RV3 i Hedmark

* RV2 i Hedmark

* E6 i Nordland.

Glem 3-sekundersregelen

Så å si alle bilister i undersøkelsen sier at de tar spesielle hensyn når de kjører på vinterføre. 88 prosent sier de reduserer farten og 81 prosent sier de holder større avstand til bilen foran.

Men antall utforkjøringer avslører at mange førere ikke tar nok hensyn, ifølge NAF. Målinger av gjennomsnittshastigheten på hovedveiene som er saltet, viser at folk kjører nesten like fort på vinteren som på sommeren.

Du bør beregne vesentlig større avstand til bilen foran på glatt føre enn på tørt føre, og legg gjerne inn ekstra sikkerhetsmarginer.

- 3-sekundersregelen er en bra huskeregel på sommerføre, men på vinterføre må en ha vesentlig større avstand, sier Fransrud.

Les også:

Slik blir du en bedre sjåfør på glatta

20 gode bruktbiler som takler glatta bedre

Overraskelsesbil knuser alle andre i sikkerhetstest

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!