- Det er ikke forbudt å kjøre med løse sandaler eller flip-flops, men det er ikke noe gunstig fottøy med tanke på sikkerheten. Dersom det skulle oppstå en ulykke, der bruk av slikt fottøy blir betraktet som en medvirkende årsak, så vil det bli behandlet som et brudd på paragraf 3 i veitrafikkloven, sier UP-sjef Runar Karlsen.

I paragrafen heter det at, "enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret".

I blant annet Tyskland kan bruk av flip-flops ved bilkjøring blir betraktet som et brudd på aktsomheten ved en ulykke. Det kan i tillegg få konsekvenser for forsikringsoppgjøret.

Mister kontrollen

- Noen vil sikkert oppfatte det som tullete å advare mot bruk av flip-flops når man kjører, men det er en kjensgjering at slikt fottøy i gitte situasjoner kan svekke kontrollen, sier Karlsen.

- Man bør derfor verken være barføtt eller bruke flip-flops når man kjører bil. Skikkelig fottøy er tryggest, sier Karlsen.

- Dårlig fottøy gir liten kontakt med pedalene og kan henge fast i gulvmattene, sier Nils Sødal, kommunikasjonsrådgiver i NAF til ANB.

Nesten-ulykker

I en undersøkelse som det britiske forsikringsselskapet Sheila's Wheels gjennomførte, svarte én av ti kvinner at de har opplevd ulykker eller nesten-ulykker fordi skoene har falt av eller kilt seg mellom - eller under - pedalene

Barbent er heller ikke noe brukbart alternativ til flip-flops, for eksempel på vei hjem fra stranden, ifølge NAF

- Kun en liten stein kan utløse refleksen hvor sjåføren trekker til seg foten i stedet for å trykke den normalt ned, uttaler Sødal.

Les også:

Her står UP i sommer

Du kan få fartsbot selv om du holder fartsgrensen

Rundkjøring: Dette gjør de fleste feil

Nå er det dette fotoboksskiltet du skal passe deg for

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!