Veihjelp

Derfor trenger vi hjelp langs veien

Tre ting er skyld i over halvparten av NAFs utrykninger.

MOTORFEIL: Feil på motoren er den vanligste årsaken til at norske bilførere trenger hjelp langs veien.
MOTORFEIL: Feil på motoren er den vanligste årsaken til at norske bilførere trenger hjelp langs veien. Foto: FOTO: HM Foto
Sist oppdatert

Motorfeil er den kategorien som står helt øverst på lista. Slike feil utgjorde 22,5 prosent av alle utrykninger NAFs veihjelpsbiler utførte i perioden mellom 21. juni og 21. juli i år. På andreplass finner vi batterifeil med 18,8 prosent, mens tredjeplassen var punkteringer med 14,9 prosent. Totalt hadde NAF 11 494 bilberginger i Norge i perioden.

Den øverste årsaken er en sekkebetegnelse som har med motoren å gjøre, men gjelder verken ting som omhandler kjølesystemet eller at man er tom for drivstoff. Med andre ord er det snakk om reelle motorhavarier i større eller mindre grad.

NAF er overrasket over hvor mange som trenger assistanse når de punkterer. - Det er ikke nødvendigvis slik at alle er selvhjulpne når det gjelder å skifte hjul. Mange er usikre på hvordan de skal håndtere jekk og hjulboltnøkkel. Da ringer de heller til oss, mener Engebretsen.

Han peker også på at det er mange som ikke vet hvordan man bruker skumløsningen som kommer istedenfor reservehjulet i mange nye biler. I enkelte tilfeller har bilistene også prøvd å bruke disse, men uten at det har tett hullene siden de har vært for store.

Engebretsen har vært i NAF-systemet i mange år, og kan fortelle at for 15 år siden lå punktering på 7-10-plass på listen over årsaker til bilberging. Han tilskriver økningen i antall oppdrag på grunn av dette som et resultat av både endrede holdninger og mindre kunnskap

- Mange bruker nok oss for å få valuta for pengene, og at de da slipper å bli møkkete på hendene. I tillegg har økningen mye med lavprofildekkenes inntog i bilparken å gjøre. Med slike dekk skal det ikke mer til enn at man kjører på en fortauskant før all lufta forsvinner, sier han.

Enkel løsning på batteriproblemer

LAVPROFIL HAR SKYLDA: Kommunikasjonsrådgiver i NAF, Jan Ivar Engebretsen, mener at lavprofildekkenes inntog i bilverdenen har gjort at biler punkterer oftere enn før.
LAVPROFIL HAR SKYLDA: Kommunikasjonsrådgiver i NAF, Jan Ivar Engebretsen, mener at lavprofildekkenes inntog i bilverdenen har gjort at biler punkterer oftere enn før. Foto: FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

- Det er mange som kjører uten å vedlikeholdslade batteriet sitt, sier Engebretsen. Man skulle kanskje tro at dette sto for en mye høyere andel av bergningene på vinteren enn på sommeren, men kommunikasjonsrådgiveren kan fortelle at det er en årsak som ligger helt i toppen hele året.

- Hvis man har et batteri som er litt dårlig ladet, og det i tillegg ligger salt i motorrommet fra vinteren, kan det føre til at det lader seg ut. Mange av disse problemene kunne vært unngåt hvis man vasket polene med såpe og vann, og deretter skylte godt med vann etterpå, sier han. Engebretsen passer også på å berolige de som er redde for å få strøm i seg - Du kan holde på begge polene uten at det er noe problem, sier han.

Topp 10 assistanseårsaker i Norge (21.06 - 21.07.2013)

Årsak

Prosent

Antall

1. Motorfeil

22,5 %

2852

2. Batteri

18,8 %

2163

3. Punktering

14,9 %

1715

4. Tenningsfeil

7,0 %

820

5. Kollisjon/utforkjøring

6,4 %

739

6. Drivverk

6,2 %

710

7. Utelåsing

5,3 %

614

8. Bremser

3,0 %

346

9. Feilfylling

2,9 %

331

10. Kjøling

2,1 %

236

Les også:

De mest pålitelige bilene

Sjekk verdens heftigste gressklipper

Det er to grunner til at du ikke bør kjøpe rød bil

Denne saken ble første gang publisert 24/07 2013, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også