Regjeringen tar grep for å gjøre plug in-hybridene billigere. Det er viktig for miljøet. Volvo leverte i fjor en rapport til myndighetene, der de fastlo at hver fjerde solgte bil innen 2020 må være en ladbar bil, hvis vi skal nå målet om et snittutslipp av CO2 på 85 gram pr. kilometer.

- Nå ønsker vi å øke vektfradraget for ladbare hybridbiler fra 10 til 15 prosent, forteller statssekretær Kjetil Lund i Finansdeparetementet.

- Vi har foreslått 20 prosent, men 15 prosent er et skritt i riktig retning, er Inger Elisabeth Sagedals kommentar til dette.

Hva vil det bety for dagens plug in-hybrider? Toyota Prius Plug-in Hybrid får en avgiftsreduksjon på 4500 kroner, mens Opel Ampera får en reduksjon på 3000 kroner. Den langt dyrere Volvo V60 Pure Edition får 18 000 kroner lavere avgift.

Monner det?

- Signaleffekten om at det satses på ladbare biler er viktig, sier informasjonsssjef Helene Formo hos Opel Norge.

- Så dette er vi glade for. Men selv om kjøpsinsentiver er viktige, er dette neppe nok til at det blir særlig utslagsgivende for kjøp av Ampera. Det store elbilsalget handler jo om bruksinsentiver, sier Formoe, som også er glad for at skillet mellom ladbare hybrider og hybrider blir tydeligere.

Les også:

2013 - de beste sommerdekkene

Dette er det beste sommerdekk-merket

De som kjøper denne SUV-en er svært heldige

SUV-en blir 7-seter med 28 cm bakkeklaring

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!