Analyseselskapet Brand Finance har publisert en liste over hvilke bilprodusenter som har den mest verdifulle merkevaren.

Vinneren er - kanskje ikke uventet - Toyota. Brand Finance verdsetter merkevaren Toyota til svimlende 140 milliarder kroner, noe som er en økning på seks prosent i forhold til i fjor.

Opp fra fjorårets fjerdeplass rykker VW, som nå er nummer to på listen, med en merkevare verdsatt til nærmere 130 milliarder kroner.

Tyske merker - BMW og Mercedes-Benz - tar også hånd om tredje- og fjerdeplassen, mens Ford med sin femteplass er USA-s mest verdifulle merkevare innen bilbransjen.

Men om bilmerkevarene representerer enorme verdier, finnes det selskaper med enda sterkere merkevarer. På den generelle listen er Toyota nemlig bare nummer 15. Her troner Apple ganske suverent på toppen.

Merke/land

Merkevareverdi

i millioner US-dollar

Toyota (Japan)

25,979

VW (Tyskland)

23,666

BMW (Tyskland)

23,236

Mercedes-Benz (Tyskland)

20,298

Ford (USA)

19,623

Nissan (Japan)

17,646

Honda (Japan)

16,114

Porsche (Tyskland)

11,241

Hyundai (Sør-Korea)

8,715

Renault (Frankrike)

8,430

Peugeot (Frankrike)

6,645

Chevrolet (USA)

6,033

Fiat (Italia)

5,768

Audi (Tyskland)

5,455

Kia (Sør-Korea)

5,391

Det er verdt å merke seg at selskapene som driver undersøkelser av merkevarer skiller mellom "verdi" og "styrke". Verdens sterkeste merkevare, uansett kategori, er Ferrari. Men selskapets realtivt sett små inntekter gjør at ialienerne havner langt nede på listen over de mest verdifulle merkevarene.

Ferrari, merkevare

STERKESTE MERKEVARE: Ferrari er for små til å være mest verdifulle merkevare, men de er faktisk verdens sterkeste merkevare. FOTO: Ferrari

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!