Aldri hørt om blåtann? Akkurat som USB raskt ble en felles standard innen kablet kommunikasjon mellom datamaskiner og ulike eksterne enheter. Etter USB kom så blåtann på banen somm en trådløs variant av dette systemet. Forskjellen er at enhetene må «parres» trådløst for å snakke sammen.

Bilbransjen og ettermarkedsprodusentene kom halsende etter, og nå florerer det mange ulike standarder og prosedyrer, selv om det strengt tatt bare finnes to standarder for å overføre lyd: En for musikk og en for tale.

Det høres enkelt ut, men det er ikke alltid tilfelle i praksis. At de ulike telefonprodusentene benytter ulike standarder og prosedyrer gjør det ikke enklere. Det er forskjeller på iOS (Apple), Android-, og Windows-baserte-smarttelefoner.

Poenget er at det som skulle være superenkelt har blitt en kilde til irritasjon for mange. Kunnskap om dette er snart på linje med å kunne betjene defrosteren slik at frontruta ikke dugger igjen (du kan faktisk stryke på dette punktet til oppkjøringen om sensor ser at du ikke får stilt inn vifta riktig).

- Det er en kjent problemstilling at mobilen ikke vil pare seg med bilens blåtannenhet. Det skyldes ofte at systemene ikke vil kommunisere med hverandre. Typisk vil mobilprodusentene hevde at bilprodusentene bruker for billige og dårlige løsninger, sier Einar Eriksen, mangeårig journalist i Amobil.no

Bluetooth Blåtann=

OPPSETT: De ulike telefonprodusentene har ulike standarder og prosedyrer for å bruke blåtann, ulikt mellom iOS (Apple), Android-, og Windows-baserte-smarttelefoner. Her er det fra iPhone 4. FOTO: Terje Haugen

Helt konge

Navnet blåtann kommer etter den danske kongen Harald Blåtann, mens teknologien er utviklet i nyere tid av det svenske selskapet Ericsson og spres gjennom Bluetooth Special Interest Group som bedriftene Ericsson, IBM, Intel, Nokia og Toshiba opprettet i 1998.

De vanligste feilene

Basert på egne testerfaringer med en stadig mer "elektronikkifisert" bilpark de siste årene, har vi samlet de vanligste feilene som oppstår når du prøve å koble telefonen til nyere bilstereoer eller underholdningssystem via blåtann:

* Den vanligste årsaken til at du ikke får parret mobilen med bilen er at det er for mange enheter tilknyttet anlegget ditt. Noen kan bare settes opp med én telefon, mens andre systemer kan ha to samtidig - og noen systemer kan huske opp til fem telefoner. Her må du inn i blåtannmenyen i bilen og slette tidligere tilknyttede enheter som har blitt "parret" med systemet ditt. Det samme bør du også gjøre i telefonen. Nyere systemet vil også prøve å få tilgang på adresseboka di i telefonen, og om det blir for mange enheter å holde styr på, så nekter den å koble til. Om det er flere i bilen med blåtann aktivisert på telefonene er det også vanlig at systemet om bord ikke vil samarbeide.

* Det finnes som nevnt ulike standarder innenfor blåtann. En er for overføring av vanlig tale, men den andre er ment for å overføre lyd av høyere kvalitet. Om telefonen din støtter taleoverføirng, mens bilen ber om musikkoverføring blir det også kluss. Sjekk derfor bilhåndboka hvilken standard som støttes.

* Det er vanlig med en firesifret kode for å sikre at ikke uvedkommende kobler seg på systemet ditt. Vanlig vis er dette «0000», men dette kan ha blitt endret.

* Har du kjøpt helt ny bil og du ikke får liv i telefonenen din over blåtann, skyldes det trolig at telefonen din er utdatert på dette området. Her må du nok regne med å bytte telefonen.

* Har du en to år gammel bil er det ikke sikkert at blåtannsystenmet støtter den nyeste og råeste HTC-mobilen.

* Har du kjøpt en bruktbil med en ettermarkedsløsning er det nokså sansynlig den er parret med en annen telefon. Da må denne enheten fjernes fra systemet før du får lagt til din egen. Er du heldig bruker den standardkoden, slik at dette lar seg gjøre lett.

* Enkelte bilmodeller vil ikke la deg parre mobilen mens bilen kjører, av sikkerhetsmessige årsaker. Stans bilen og prøv igjen.

* Du har glemt å slå på blåtannfunksjonen på mobilen og/eller bilen.

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!