Endelig! 16 år. Nå kan apostlenes hester få tidvis avløsning av motoriserte kjøretøy. Men hva kan en 16-åring egentlig kjøre?

Det vanligste er selvsagt moped, som blir stadig mer populært. Det fantes 148 161 mopeder i Norge i 2005, mens tallet i 2011 var 171 846.

Denne meldingen tikket inn på vår Facebook-side for en stund siden, fra en noe bekymret forelder:

"Hei. Jeg har et spørsmål til dere. Vi står nå veldig nær å sende vår eldste ut i trafikken på moped. Dette er ingen av oss foreldre særlig happy for, ei heller trygge på. Kan dere svare meg på hvilke lovlige alternativer som finnes?"

Resten av meldingen gjenspeilet ikke bare nervøsiteten for å sende arvingen ut i trafikken på motorisert kjøretøy, men også forvirringen mange kjenner i møtet med tung byråkratisk/juridisk regelverk-tekst.

Så vi gjentar spørsmålet: hva kan egentlig en 16-åring kjøre?

førerkort, MC Lettvektere Honda CBR 125R=

FARLIG DRØM?: Lett MC er nok drømmen for mange nybakte 16-åringer. Foto: Jon A. Lystad

førerkort, moped, 16-åringer

MEST POPULÆR: De fleste 16-åringer som motoriseres, velger moped eller scooter. Illustrasjonsfoto: Thinkstock © Peter Kim

Førerkort-klasse for 16-åringer

Moped er hva de aller fleste motoriserte 16-åringer kjører med. Det er tre førerkort-klasser som er aktuelle:

* M - moped. Delt inn i klassene M145, M146 og M147. For dagens 16-åringer er det de to siste (tohjuls moped og tre/firehjuls moped) som er aktuelle. Begge krever bestått teoretisk førerprøve og gjennomført obligatorisk mopedopplæring. Tre- og firehjuls mopeder, inkludert mopedbiler (M147), må veie under 150 kilo. Svært få mopedbiler gjør det.

Men en 16-åring kan også kjøre flere andre typer motorisert kjøretøy:

* A1 - lett motorsykkel. Gir førerett til lett MC med maks slagvolum på 125 ccm og effekt på maks 11 kW. Gir også rett til å føre moped. Det var registrert 19 775 slike i Norge i 2011.

* T - traktor. Gir førerett til traktor og annen motorredskap med konstruktiv hastighet (høyeste tillatte hastighet kjøretøyet har lov til å gå i henhold til typegodkjenning) ikke over 40 km/t. For en 16-åring må dertil totalvekten på kjøretøyet være under 25 tonn. Så er det slik at klasse T også gir rett til å føre kjøretøyene under klasse M147 (mopedbiler etc.).

* Klasse S - snøscooter. 16-åringer må ha obligatorisk opplæring og bestått teoretisk førerprøve, og kan frem til fylte 18 år bare kjøre klasse 1 (snøscooter hvor forholdet mellom effekt og egenvekt er høyst 0,20 kW/kg).

Hva så med ATV? Disse firehjulingene omfatter et bredt spekter av kjøretøy, og kan være registrert både som traktor og som moped/MC. Klasse M146 gir rett til å føre ATV registrert som moped, med maks vekt 150 kilo (pluss batterier ved eldrift). Det samme gjelder for klasse M147, men vektbegrensingen oppheves ved fylte 18 år. Og denne siste regelen gjelder også for den som har førerkort klasse A1. Klasse T gir derimot førerett for ATV registrert som traktor.

Så hva er forskjellen på en ATV registrert som traktor og moped?

En traktorregistrert ATV skal være konstruert for å trekke/skyve/bære forskjellige arbeidsredskap. En vanlig ATV kan bygges om til "traktor-ATV", men må selv sagt godkjennes av Biltilsynet.

På offentlig vei kan kun ATV med hvite skilter kjøres.

=

TREHJULING: Simson Albatros er en trehjuls-moped under 150 kilo, som dermed kan kjøres av 16-åringer med førerkort klasse M146 eller M147. Foto: Simson Albatros

førerkort, atv, moped, traktor

SÅ MANGT: ATV er et potensielt forvirrende område. Den kan være registrert både som traktor og moped/MC, med hvite eller sorte/gule eller ingen skilt. Illustrasjonsfoto: Thinkstock © P P

Lett MC farligst

Mange foreldre - som vedkommende som henvendte seg til oss - er selvsagt skeptiske til å slippe sine 16-åringer ut i trafikken. Å se en ungjente suse avgårde på scooter, eller en flokk unggutter rase avsted i flokk med sine 125 ccm wanna be-R-sykler, kan fremskaffe bekymrede øyebryn og mageknip for noen hver.

Men hva er realitetene i ulykkesstatistikken?

Kommunikasjonssjef Stine Neverdal i Finansnæringens Fellesorganisasjon sitter ikke på tall for bare 16-17-åringer, men for gruppen 16-24 år.

- Men vi vet jo at unge mennesker er uerfarne sjåfører, og at de er svært utsatte på mopeder og lette motorsykler. Eneulykker med velt og utforkjøringer dominerer ulykkesbildet, sier Neverdal.

Et lyspunkt er det at ulykker med mopeder åpenbart går ned. I 2003 var det registrert 2700 mopedulykker med materielle skader, mens tilsvarende tall for 2010 og 2011 var 1600.

Men verstingen er åpenbart ikke mopeden - det er den lette motorsykkelen, som har helt andre fartsressurser, og som ved ulovlig trimming kan nå høye hastigheter.

Kai Gunnarsen er leder av forsikringsselskapet Bilsport & MC.

- Vi har besluttet å droppe forsikring av de såkalte R-versjonene av lett motorsykkel, kjørt av førere under 24 år. De er nemlig klart overrepresentert i ulykkesstatistikken. Motoriseringen er jo den samme som ellers i 125 ccm-klassen, men R-syklene tiltrekker seg åpenbart en spesiell type førere.

En tenåringsmor som arbeider med ulykkesrisiko for ungdom henviser oss til selskapets mediekontakt, men hennes "off the record" hjertesukk forteller mye:

- Det som virkelig er farlig er lett motorsykkel. Her er det utrolig mange skader, inkludert personskade og død. Mine barn skal få kjøre moped, men ikke 125 ccm.

I følge ATV-importørenes Forening finnes det ingen statistikk for ulike kjøretøy innenfor kategorien ATV, fordi ulykkene nettopp er kategorisert innen flere kjøretøygrupper, og fordi det bare er ulykker på vei som registreres.

Foreldre bør også følge med på om poden doper kjøretøyet. På dertil egnede nettfora kryr det av diskusjoner rundt dette med (ulovlig) trimming av mopeder, lette motorsykler etc.

- Boten for ulovlig trimming er på 4200 kroner, forteller pressevakt Cecilie Johansen hos politiet.

Det ble utferdiget 96 slike forelegg totalt i landet, i første halvdel 2012.

Og skulle vi selv ha klart å snuble i denne oversikten, eller om dere har andre innspill rundt dette med 16-åringer og motoriserte kjøretøy, setter vi pris på innspill i kommentarfeltet.

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!