Billigste versjon har motoren Volvo kaller D2 under panseret. Dette er en 1,6-liters dieselmotor fra PSA-konsernet som yter 115 hester. Motoren er den samme som vi finner i en hel rekke andre biler fra både Volvo og andre merker. Med denne under panseret blir startprisen 249 900 kroner. Ifølge produktsjef hos Volvo, Roar Kvernhusengen, vil dette være modellen som står for mesteparten av salget.

Med utstyrsnivåene Base og Kinetic har denne modellen et CO2-utslipp på 94 g/km. Forbruket ved blandet kjøring er oppgitt til 0,36 l/mil. For de to øverste utstyrsnivåene er tilsvarende tall 99 g/km og 0,38 l/mil. Dette skyldes bredere dekk på de to øverste nivåene.

Opp til 180 hester

Hvis du synes 115 hester blir i minste laget, kan du velge mellom to sterkere dieselmotorer og to bensinmotorer med turbo. D3 og D4 er femsylindrede tolitere som yter henholdsvis 150 og 177 hester. Disse koster fra henholdsvis 314.900 og 358.900 kroner.

For de som vil ha bensinmotor er valgene T3 og T4 på 150 eller 180 hester. Disse vil ha en startpris på 299.900 og 340.900 kroner.

V40 er en bil som følger Volvos tradisjoner rundt sikkerhet. Blant annet vil den få en kollisjonspute for fotgjengere. I tillegg har den systemer som automatisk brems ved fare for påkjørsel og filskiftvarsel med styring.

Volvo har som mål å selge rundt 2500 biler i året fra og med neste år, får vi opplyst.

=

SIKKERHET: Med kollisjonspute for fotgjengere og annet sikkerhetsutstyr skal V40 være blant de sikreste kompaktbilene på markedet. FOTO: Volvo

Tekniske data:

MOTOR, CM3: 1560

EFFEKT, HK VED O/MIN: 115/3600

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 270/1750-2500

EGENVEKT, KG: 1476

TILHENGERVEKT, KG: 1300

LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 437/180/145

BAGASJEROM, LITER: 335

FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,36

CO2-UTSLIPP, G/KM: 94

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK: 12,3

PRIS FRA, KR: 249 900

Les også:

Her er de beste bruktbilene

Bilen er 72 prosent dyrere i Norge enn i Sverige

Catrine (33) sparte 100.000 på to år gammel BMW 5-serie

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!