=

De fleste bilmerker har en logo som brukes, i tillegg til selve merkenavnet. Logoene er selvsagt ikke tilfeldig valgt, men har gjerne en dypere mening, og en lang forhistorie.

Ta for eksempel Alfa Romeo-logoen. Den har et rødt kors, og en kronet slange som eter en unge. Sprøtt?

Logoen er forankret i flere hundre år gamle emblemer fra Milano-traktene. Den glupske slangen er kalt Biscione (italiensk for "stor gresslange"), og har visstnok vært emblem for den italienske Visconti-familien i tusen år. Du kan også finne varianter over slangen som spiser et menneskebarn i andre italienske emblemer. Det røde korset på hvit bunn er Milans eget emblem.

Men hvorfor bruker franske Peugeot en løve som logo? Det er som kjent dårlig med slike rovdyr i de franske skoger.

Det skyldes at Peugeot-brødrene, lenge før de begynte med biler, produserte masse annet. Deriblant sagblader. Og for å symbolisere deres sagbladers overlegenhet, valgte de i 1858 den skarptannede løven som selskapssymbol. På biler dukket ikke løven opp før i 1933.

Så er spørsmålet - har du greie på hvordan logoene til forskjellige bilmerker ser ut? Vi har samlet ti av dem i denne quizen, som skulle ha noe for et hvert kunnskapsnivå (selv om den nok er lett match for den som virkelig har peiling på materien).

Lykke til - fasiten får du etter siste svar.

Les også:

Quiz: Kjenner du igjen disse instrumentene?

Quiz: Hvilken type bileier er du?

Quiz: Biler i film og TV-serier

Quiz: Om bil og miljø

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!