Som student for et kvart århundre siden visste jeg godt hvordan jeg kunne få meg en gratis kjøretur fra Oslo til hjembyen Stavanger. Trikket var å ringe rundt til leiebilselskapene, og sjekke om de hadde biler som skulle returneres til oljehovedstaden.

Ofte hadde de det. Så det er ikke noe nytt at leiebilselskapene lar folk kjøre såkalte returbiler gratis. Det er heller ikke noe nytt at dette foregår i organisert form, gjennom nettsider som for eksempel returbil.no.

Men det blir mer av dette. Nå har en av de store - Hertz - organisert returordningen i en egen klubb, kalt "Hertz Freerider". Og de gjør altså ikke dette for å leke julenisse. Selskapet sparer en god del kroner, siden de slipper å hyre sjåfører til å gjøre jobben mot betaling. Og de lar deg betale løpende utgifter (bompenger, ferge etc.), bortsett fra at du får med deg en full tank med drivstoff gratis.

- Tidligere har vi brukt egne ansatte, pensjonister og studenter til å frakte returbiler, og fortsatt vil vi nok delvis bruke slike. Men nå får vi systematisert dette, med egne baser som gir god oversikt, sier adm. dir. Trygve Simonsen i Hertz Norge. Som regner med at det er primært studenter og yngre folk som kommer til å bli medlemmer i Freerider-klubben.

Det er utformet et betydelig regelverk i forbindelse med slike returkjøringer. For eksempel er det greit å vite at du er selv ansvarlig for eventuelle skader bilen påføres mens den er under din kontroll. Egenandelen er på mellom 8000-15000 kroner, så er du uheldig eller uforsiktig kan det bli alt annet enn en "freeride".

Tusenlapper å spare

Likevel er dette en potensiell vinn-vinn-situasjon. Med moderne bilers lave drivstoff-forbruk kan du fort komme deg mellom byer der bilutleieselskapene har stasjoner, uten at det koster deg mer enn noen tikroninger i bompenger. Men du må altså selv sørge for at du kommer deg til og fra leiebil-stasjonene. Og du kan ikke kjøre annet enn strake vegen, hvis du vil unngå "straffegebyr".

Hertz i Sverige har hatt Freerider-konseptet i fem år, og 50 000 er nå Freerider-medlemmer. 5500 turer gjennomføres årlig. Det tyder på at mange vil komme til å benytte seg av et slikt tilbud.

En av Hertz' hovedkonkurrenter, Avis, har ingen planer om å lage et tilsvarende konsept.

- Men vår lisenstager i Kristiansand har drevet en lignende tjeneste over flere år, som er dominerende i det norske markedet, sier adm. dir. i Avis, Anders Tveit, og sikter til returbil.no.

Forbrukerrådet har intet fokus på dette med gratis returbil-reiser.

- Vi har ikke mottatt noen klager med bakgrunn i denne ordningen, sier Kirsti Pamphlett.

Det betyr ikke at fellene ikke finnes. En leser har sendt oss en mail der vedkommende beskriver hvordan han havnet i konflikt og rettsak med et leiebilselskap i forbindelse med kjøring av en returbil fra Stavanger til Oslo.

Rådene fra leseren er at du er nøye med å notere kilometerstand, dokumenterer bilens stand ved henting og levering, pluss alt annet som er relevant i forhold til kjøringen. På den måten står du sterkere om det skulle dukke opp uforutsette og etter din mening uberettigede krav fra leiebilselskapet i ettertid.

Foto: Geir Svardal=

GRATIS: Det finnes gode muligheter for en gratistur med leiebil. Foto: Geir Svardal

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!