Annonse

For mange er Mercedes A-klasse forstatt mest kjent som "Veltepetter", da den veltet under en test i regi av et svensk bilblad tilbake i 1997. Siden den gang har det skjedd mye.

Mercedes presenterer A-klasse på bilutstillingen i Geneve, og vi må si; den ser utrolig bra ut. A-klasse er blitt en helt ny bil og det er ingenting igjen av det litt høye, MPV-aktige utseendet til gamle A-klasse. Tvert imot ser nye A-klasse sporty ut.

-Den vil konkurrere med BMW 1-serie og Audi A3(se nye A3 her). Prisene er ikke klare, men de vil bli meget konkurransedyktige, sier Johnny Kristian Danielsen, direktør i Mercedes' personbilavdeling.

- A-klasse retter seg mot en yngre kundegruppe, og vi føler oss sikre på at den vil treffe godt i dette segmentet. Det finnes ikke et eneste gubbegen i denne bilen, sier Danielsen.

Superbildetaljer

Som B-klasse har også A-klasse detaljer hentet fra superbilen SLS, som blant annet de turbinformede ventilene. Selv med standardutrustning skal utstyrsnivået være bra.

Akkurat som B-klasse kommer A-klasse med kollisjonsvarsling som standard, og sikkerhetsnivået er generelt høyt. Gamle A-klasse veltet i den såkalte elgtesten noe som resulterte i at bilen ble tilbakekalt.

- Det vil ikke bli noe problem med nye A-klasse. Den består elgtesten med glans, sier Danielsen.

=

© FOTO: Mercedes Benz

Lavt forbruk, banebrytende sikkerhet

A-klasse kommer til i Norge i september, med motorer opp til 211 hestekrefter. Minste motor, en dieselmotor på 109 hk og 250 Nm har et CO2-utslipp 99 gr/km!

I tillegg til dette lover selvfølgelig også at A-klasse skal sette ny standard når det gjelder sikkerhet. Noe den gjør ved å arve sikkerhetsutstyr som tidligere kun var å finne i dyrere modeller.

Mercedes B-klasse var bilen som oppnådde best score i kollisjonstest i EuroNCAP i fjor, og vi tror ikke Mercedes har slurvet med A-klasse heller.

Les også:

Flere nyheter fra Geneve finner du her.

Nye Audi A3 bruker 0,38 liter på mila.

Den beste blant fire stasjonsvogn-favoritter

Martin Jensen, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og inspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!