GENÉVE: - Nye A3 er på plass i Norge i september, og vi lover attraktive priser, sier Audi-direktør Vidar Eriksen.

Nye Audi A3 (3. generasjon) er bygget på samme plattform som dagens A3, men skal ifølge produsenten vare 80 kilo lettere takket være noe så fint som ultra lettvekts teknologi. Vekta stopper på 1175 kilo for A3 1,4 TFSI.

Audi oppgir også at A3 har blitt fem centimeter kortere, men fått lengre akselavstand og mindre overheng foran og bak.

Teknologi fra Audi A8

Den tyske bilgiganten lover også sikkerhetsnivå i en helt egen klasse. Syv airbager er standard og huker man av for adaptiv cruisekontroll blant ekstrautstyret fungerer også systemet som nødbrems i under 30 km/t.

En annen artig detalj er at bilen selv ringer nødtelefon ved ulykke dersom bluetooth biltelefon er tilkoblet.

Trådløsnett

Akkurat som i toppmodellen A8 er A3 tilgjengelig med toppversjonen av Audis multimediasystem MMI, der en syv tommers skjerm felles ut fra dashbordet, og i likhet med storebror får A3 touchpad der man kan skrive inn tall og bokstaver med fingeren.

A3 leveres også med trådløs wifi-sone i bilen, der opptil åtte enheter kan være tilkoblet på en gang. Navigasjonen er koblet opp mot Google Earth og Google Streetview, med tilleggsfunksjoner som trafikkinformasjon og webradio.

Les også: Test av dagens Audi A3 finner du her

=

MODERNE: Audi lover et helt nytt og veldig moderne interiør - med teknologi fra Audi A8 på utstyrslista. © FOTO: Audi

Sprek og gjerrig

Tre motorer står på menyen når A3 kommer til høsten. 1,4 TFSI (122 hk), 1,8 TFSI (180 hk) og 2,0 TDI (143 hk).

Tre motorer som er gjerrige på forbruket og som gir A3 gode ytelser. Dieselen sørger for 0-100 km/t på 8,6 sekunder og har et oppgitt forbruk på 0,41 l/mil og et CO2-utslipp på 106 g/km.

Senere kommer også A6 med konsernets velkjente 1,6-liters diesel på 105 hk, som skal nøye seg med kun 0,38 l/mil.

A3 vil også få Quattro firehjulsdrift på enkelte modeller ved et senere tidspunkt, og de røper også at det vil komme en sportslig S3.

Les også:

Den beste blant fire stasjonsvogn-favoritter

Ikke bare koppholderen er i toppklasse

Test om du er en råkjører

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!