Om ikke utseendet inviterer til høystemt salmesang, så innbyr de praktiske aspektene ved flerbruksbilen Ford B-Max til en viss forventning, særlig i konteksten storhandel og trange parkeringshus.

Med en midtstolpe som er integrert i dørene, blir åpningen på hele 1,5 meter når begge sidedørene er åpne. Det innebærer ifølge Ford at man kan laste inn 2,3 meter lange gjenstander inn fra siden.

Vi snakker her om en cirka fire meter lang bil, som blir lillebroren til C-Max, Grand C-Max og S-Max.

=

LILLEBROR: Ford B-Max blir lillebroren til C-Max, Grand C-Max og S-Max. © Ford

Nye og effektive motorer

Ford hevder at B-Max vil være klasseledende på forbruk og CO2-utslipp, takket være nye bensin- og dieselmotorer. B-Max med en 1,6-liters TDCi-motor skal i teorien greie 0,4 liter på mila med et CO2-utslipp på 104 g/km.

Med den splitter nye 1.0-liters motoren med 100 hk skal B-Max greie et forbruk på 0,49 liter per mil med et CO2-utslipp 114 g/km. Denne motoren er ikke større enn at den oppreist får plass på et A4-ark.

B-Max kommer med flere teknologier som reduserer drivstofforbruket og CO2-utslippet. Dette inkluderer blant start/stopp-funksjon, det vil si at motoren slås av når man stopper for rødt lys. B-Max kommer også med girindikator som forteller deg når du bør gire for mest mulig økonomisk kjøring. Slik teknologi er blitt mer og mer vanlig på nyere biler.

Ford B-Max vises frem for første på bilutstillingen i Genève i mars og er ventet til Norge noe senere.

=

KONSEPT: Slik så konseptet på B-Max som ble vist frem på bilutstillingen i Genève i fjor. I år kommer den produksjonsklare versjonen.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!