Super Bowl er USA's største sportsbegivenhet, og ett av få program som klarer å samle "hele" landet.

Selvsagt kjenner mange annonsører sin besøkelsestid, selv om annonseprisen er skyhøy under Super Bowl. I fjor var prisen på tre millioner dollar pr. 30 sekunder.

Ikke minst bilprodusentene er på hugget. I fjor ble det sendt flere oppsiktsvekkende reklamesnutter for bilprodukter! Blant annet VM-reklamen med "Mini-Darth Vader" - et tema du også finner igjen i årets reklamevideoer fra VW.

Ingenting tyder på at det blir noe mindre av det i år. Et dusin bilprodusenter har gjort ferdig reklamevideoer for årets Super Bowl, som går på TV natt til mandag norsk tid.

Hyundai, Honda, Acura, Chevrolet, Audi, Lexus og Toyota er blant merkene som betaler 30 millioner kroner for 30 sekunder. Mange lager lengre og dermed dyrere reklameinnslag, og mange lager flere videoer som skal gå til forskjellige tidspunkt under Super Bowl.

=

PUPPY BOWL: Kjæledyr-fansens svar på Super Bowl går på Animal Planet.

Toyota gir bort to stykker Camry i forbindelse med arrangementet. En av de to reklamevideoene merket har laget for Super Bowl, inneholder en musikksnutt. Kjører du appen Shazam på den, tas du videre til et registreringsskjema der du kan skrive deg opp for å delta i trekningen.

Subaru gjør det på en litt annen måte, og sponser Puppy Bowl på kanalen Animal Planet - en halvtimes program med alskens kjæledyr som virrer rundt og leker på en mini-Super Bowl-bane.

PS: Årets Super Bowl går på Lucas Oil Stadium i Indianapolis. Kampen sendes direkte på Viasat 4 og Viasat Sport HD, fra kl. 23.00 søndag kveld.

Acura NSX (Seinfeld vs Leno)

VW Beetle (og bikkje på slankekur )

Audi (LED-lys og vampyrer)

Hyundai Veloster (raskere enn en gepard)

Suzuki Kizashi (i stedet for hundeslede)

Chevrolet Volt / Opel Ampera (imponerer romvesener)

Honda CR-V (kjent skuespiller skulker opptak)

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!