Del

Super Bowl er høytid - også for bilreklame. Mange bilprodusenter spesiallager reklamesnutter ment for USAs største sportsbegivenhet. De er ikke alene, og det spilles gjerne på alle slags strenger, som for eksempel sex. Uansett - med de prisene Super Bowl opererer med, bør reklamen være god og treffe presist.

Tretti sekunder koster cirka 3 millioner dollar - 17,5 millioner kroner etter dagens kurs! Om det er verdt det, avhenger selvsagt av hvilken avkastning de fakturerte får på sitt reklameprodukt. Potensialet er der. Super Bowl er USAs største mediebegivenhet, og samler nesten halvparten av landets befolkning - 150 millioner - foran TV-apparatene.

Super Bowl er også en begivenhet der mange ser nesten like mye frem til reklamepausene som til selve kampen. Dette er TV-tid der seerne ikke hopper over reklamen, viser undersøkelser, og også av den grunn er prisene så astronomiske.

En annen grunn til høye priser og stort potensial for de som betaler regningene, er at reklamene spres på sosiale medier, og sees av millioner på for eksempel youtube. De beste blir "snakkiser" på jobben.

Vi har sett et tyvetalls reklamesnutter, og plukket ut fem vi liker godt. Men hvem av disse fem er aller best?

Bruk piltastene på sidene for å gå til neste video. Husk stort bilde og lyd. Se dem og stem!

Avstemning

Hvilken reklame liker du best?

16% stemmer
Chrysler: Born on fire
12% stemmer
Kia: One Epic Ride
10% stemmer
Audi: Release the hounds
13% stemmer
Mercedes-Benz: Welcome
49% stemmer
VW: The Force
Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!