Ford Evos Concept

Slik blir Fords nye fjes

Neste år kommer de første modellene med nytt design.

Foto: Ford
Sist oppdatert

Ford Evos Concept ble for første gang vist frem på internasjonale bilutstillingen i Frankfurt i september. Den viser designspråket som vil bli brukt på neste generasjon av Fords globale personbiler, flerbruksbiler og crossover-SUV-er.

- Det nye design-DNA-et gir en klar retning for en helt ny generasjon globale Ford-modeller, sier J Mays, Fords øverste leder for design og kreativt arbeid.

- Ford Evos Concept belyser visjonen vi har for våre fremtidige produkter. Den nye generasjonen av kunder rundt om i verden har høyere forventninger til et mer premium formspråk på alle produkter - uavhengig av pris. Dette har spilt en viktig rolle i utformingen av det nye designspråket.

Evos Concept representerer Fords nye designspråk, og vil bli tatt i bruk på neste generasjon globale Ford-modeller: Så får vi se hvor mye som blir igjen av Evos-konseptets barske og sportslige design, når det skal omsettes i praksis

Et nytt "Ford-ansikt"

Det viktigste elementet er et helt nytt og globalt "Ford-ansikt", der Fords trapesformede grill er flyttet oppover.

- Et felles design-DNA betyr imidlertid ikke identiske produkter. Formspråket er fleksibelt nok til bruk på forskjellige størrelser og typer kjøretøy, slik at kundene vil kunne gjenkjenne den som en ny Ford, uansett hvor i verden den kommer fra.

De første Ford-modellene med den nye designretningen vil bli lansert allerede neste år.

Foto: Ford

Viktige nøkkelelementer

Det er ikke bare det visuelle formspråket som er i endring. Evos er også utstyrt med en teknologi for avansert kommunikasjon mellom fører og bil - en teknologi som er under utvikling hos Ford.

Målet er å skape sømløs kontakt mellom hjemmet, kontoret og bilen gjennom tilgang til personlig informasjon om sjåføren. På bakgrunn av denne informasjonen skal bilen kunne kjenne igjen sjåføren, og automatisk tilpasse kjøreegenskaper, styring og motorkontroll etter sjåførens preferanser. Konseptbilen tilpasser kjøreegenskapene og ytelsene til veien og vedkommende som sitter bak rattet.

Ved å lære seg sjåførvaner og evner, kan teknologien bruke kart og værdata for å justere drivverk, styring, fjæring og bremser til optimal komfort og sikkerhet. Fordi bilen er tilpasningsdyktig og finslipt til situasjonen, skal det også bidra til bedre kjøreopplevelser.

Ford Evos Concept er også utstyrt med avanserte luftkvalitetssensorer og filtersystemer. Ved hjelp av GPS og tilgang til aktuelle luftkvalitetsdata, vil Evos og foreslå en "sunnere" rute til målet for reisen.

I krevende kjøresituasjoner kan bilen forenkle instrumentpanelet ved å bare vise nødvendige instrumenter og slå førerens smarttelefon til "ikke forstyrr"-modus for å holde fokus på veien.

Optimalisert hybrid drivlinje

Foto: Ford

En viktig del av visjonen for Ford Evos Concept er et teknologisk litium-ion plug-in hybrid drivverk som vil gi samme ytelse og drivstofføkonomi som Ford C-MAX Energi, planlagt for introduksjon i Europa i 2013.

Fords avanserte PHEV-teknologi skal gi en samlet kjøredistanse på 800 kilometer - mer enn noen annen plug-in eller elektrisk bil med utvidet rekkevidde.

- Vi ønsker med Ford Evos Concept å gi klar beskjed om hvilken retning Fords produktutvikling tar, med kjøretøy som er morsomme å kjøre, som har en sterk premium appell, og som rett og slett er flotte å se på. De første fruktene av denne visjonen vil være klar allerede om fire til seks måneder, sier Mays.

Les også:

Test av vinterdekk 2011 2012

Foto: Ford

Her er de første glimtene av Miss Tuning-kalenderen

Hjelp oss å kåre Årets bil 2012

Denne saken ble første gang publisert 21/10 2011, og sist oppdatert 06/05 2017.

Les også