Å kjøpe et sett nye vinterdekk kan være kronglete. Det finnes utallige dekkmerker og -modeller, og svært mange forhandlere. Dersom du følger våre enkle tips når du skal handle dekk, kan du både spare mange tusenlapper og slippe å ende opp med et dekk som verken passer deg, føret du skal kjøre på eller bilen din.

1. Sjekk dimensjonen

Det trenger ikke være vanskelig å kjøpe riktige dekk. Hold deg til kjente merker, og pass på at dekkenes dimensjon er godkjent. Ikke vær jålete. Sikkerheten er viktigere! Dimensjonene som er godkjent finner du i vognkortet. På vinterføre kan det være greit å ikke overdrive dekkutrustningen; ikke tro du vet mer om hvilke dimensjoner som passer enn det bilprodusenten selv har testet ut. Smale dekk gir bedre marktrykk, noe som særlig kan være en fordel om du kjører med piggdekk.

Les også: Sjekk om du trenger nye dekk

NAFs råd ved hjulskift:

* Sett bilen på et rett underlag - helst ikke på løs grus.

* Trekk til håndbremsen.

* Ha en god jekk, plasser den riktig, se instruksjonsbok.

* Beveg deg aldri under en bil som kun står på jekk, det kan føre til alvorlig klemskader.

* Løsne hjulmuttere/bolter før bilen jekkes opp.

* Plassere hjulene riktig i henhold til «rulleretning». Noen dekk har piler/merke som viser rulleretning.

* Når du skal trekke til hjulbolter/muttere skal det trekkes til med oppgitt moment, som varierer noe fra bil til bil. Sjekk instruksjonsboka for din bil. Det anbefales å benytte en momentnøkkel eller momentstav.

* Sjekk lufttrykket på kalde hjul.

* Etter noe tids kjøring bør du sjekke om hjulmutterene/boltene sitter.

2. Hvordan du kjører avgjør

De fleste produsenter av premiumdekk lager også billigdekk under andre merkenavn. Du får det du betaler for. Dekk er kompromiss, men et premiumdekk er normalt akseptabelt bra på alle områder. Billigere dekk har ofte prioritert en spesiell egenskap på bekostning av andre.

Tenk på hva slags underlag du stort sett kjører på. Sko deg for føret du kjører mesteparten av tiden. Vær heller ekstra varsom når føret er annerledes, i stedet for at du har dekk som er ekstremt gode på et føret du sjelden eller aldri opplever.

Les også: Piggdekk eller piggfrie?

4. Ikke spar penger

Det er korttenkt å prøve å spare penger på dekk. Du har tross alt bare en overflate som tilsvarer fire håndflater som treffer bakken. Det er ikke rare bulken som skal til før du har brukt opp en eventuell besparelse.

5. Ikke la deg villede

Ikke la dekkselgeren overtale deg til å kjøpe noe annet enn du egentlig skulle ha.Forhold deg heller til uavhengige, ferske dekktester som er gjennomført av noen uten egeninteresse for hvilke resultater de ulike dekkene får.

Og pass på at dekket heter nøyaktig det samme. Argumenter som "det er akkurat samme dekket, bare med annet navn", "det er samme selskapet som eier denne dekkprodusenten også", og "disse er like gode, bare med et annet og mindre kjent navn" dukker stadig opp. Kanskje akkompagnert av en helt annen pris - lavere eller høyere. Ikke la deg overtale, men hold deg til det du hadde bestemt deg for å kjøpe, om du så må dra et annet sted for å få tak i de riktige dekkene.

6. Sjekk priser på forhånd

Kjøp også premiumdekk på pris. Den varierer. Ring rundt eller bruk internett. Ikke kjøp noe du ikke vet hva er. Billige dekk kan godt være kjente merker, men også ukjente merker med ukjente egenskaper.

7. Stor bil - store dekk

Vær forsiktig med å sette vanlige personbildekk på en SUV eller kassevogn. Slike biler bør ha dekk som er forsterket i forhold til bæreevne. Da er de merket "XL", eller sjekk eventuelt "load index" på dekksiden.

=

SJEKK: Dekk er ferskvare. Ikke kjøp dekk som er eldre enn fire år. Produksjonsdatoen finner du på dekksiden. © Newspress

8. Sjekk datoen

Dekk er ferskvare. Ikke kjøp dekk som er eldre enn fire år. Produksjonsdatoen finner du på dekksiden. Er dine nye dekk produsert for 2-4 år siden, bør du forlange prisavslag. Et helt nytt dekk er nemlig alltid bedre, for utviklingen går kontinuerlig - selv om dekket heter det samme og ser likt ut som det gamle.

(Kilde: Kjell Magne Aalbergsjø, OFV)

Les også:

Toyotas bestselger blir trolig billigere

Denne liksom-SUVen med 4x4 bruker 0,38 liter per mil

Vi har testet 581 biler

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!