Prisen på nye Toyota Avensis er ennå ikke klar, men på grunn av redusert CO2-utslipp er det grunn til å tro at Norges tredje mest solgte stasjonsvogn i år, blir noe rimeligere. (Bare VW Passat og Volvo V70 selger mer).

CO2-utslippet på den mestselgende modellen med 2.0 liter D-4D turbodiesel, er blitt redusert med rundt 15 prosent fra 139 til 119 g/km for både sedan- og stasjonsvogn.

Toliteren med 124 hk har også fått ny turbo. Endringer av forbrenningskammeret, samt bedre kontroll av glødingen, skal gi en mer lineær dreiemomentskurve og mindre forbruk.

Dette er motorutvalget:

Diesel

2.0 D-4D

124 hk

Diesel

2,2 D-4D

150 hk

Diesel

2,2 D-4D

177 hk

Bensin

1,6

132 hk

Bensin

1,8

147 hk

Bensin

2,0

152 hk

Her finner du alle våre tester av Toyota Avensis

Bedre kjøreegenskaper

All motorene er koblet til 6-trinns manuelle girkasser. Dieselmotoren på 2.2 D-4D og 150 hk kan leveres med en 6-trinns automatkasse, og bensinmotorene på 1,8 og 2,0 liter er også tilgjengelig med Toyotas Multidrive S kontinuerlig variable transmisjon (CVT) med girhendler på rattet.

Understellet på nye Avensis kommer med McPherson fjærben og "double wishbone" bakhjulsoppheng. Justeringer av blant annet understellet og drivlinjene skal bidra til å øke komforten og gi mer presise kjøregenskaper - sammenlignet med forgjengeren.

=

KJØRE: Endringer på understell og drivlinje skal gi mer presise kjøregenskaper - sammenlignet med forgjengeren.

Mer aggressiv front

Toyotas bestselger får en dristigere og mer raffinert front som er en forsmak på Toyotas nye designretning - blant annet vist med konseptet Toyota FT-86 II. Den øvre grillen er blitt bredere og omgis av smalere og mer aggressive hovedlys. Også den nedre grillen blir mer fremtredende

Bak har sedanen fått en helt nyutviklet støtfangerdesign. Kombinasjonslampene og tåkelysene er modifisert for å stå bedre fram. Skiltplaten har fått ny krominnramming.

NY: Fronten blir mer aggressiv.

Bedre støydemping

Også innvendig er det gjort endringer som skal gi bedre kvalitetsopplevelse, samt bedre komfort og støydemping. Hjulstøy og vibrasjoner skal det bli mindre av på den nye modellen, takket være bruk av nye materialer i dashbordet og et støyabsorberende teppe.

Både dashbordets utseende og betjening skal være forbedret. Senterkonsollen er redesignet for å gi bedre tilgang og operasjon av knappene. De sentrale lufteventilene er nye, og får samme metallfinish som senterkonsollen og de ytre ventilene har fått krominnramming.

Instrumentenes bakgrunnsbelysning er endret fra oransje til hvit, og oppbevaringsboksen mellom setene er nå kledd i skinn.

Sidestøtten i fronsetene skal være forbedret, og setetrekkene er oppgradert i hele modellutvalget.

=

BESTSELGER: Toyota Avensis var Norges nest mest solgte stasjonsvogn i fjor, kun slått av VW Passat. Avensis ligger på tredjeplass så langt i år, etter VW Passat og Volvo V70.

NY: Senterkonsollen er redesignet for å gi bedre tilgang og operasjon av knappene.

Nytt multimediasystem

Avensis kan også utstyres med berøringsskjerm; Toyota Touch, Toyota Touch & Go og Toyota Touch & Go Plus navigasjonssystemer.

Ifølge Toyota er navi-systemet Toyota Touch & Go Plus både det mest prisgunstige og mest avanserte systemet i segmentet.

Touch & Go Plus blir standardutstyr i Premium-nivå, og får med dette sin verdensdebut i Avensis. Touch & Go Plus legger til flere nye funksjoner i Toyotas multimediaplattform med berøringsskjerm.

Systemet inkluderer stemmegjenkjenning for angivelse av destinasjon, musikksøk- og avspilling, samt søking og oppringning fra telefonbok. Det er også mulig å sende og motta e-pos og få opplesing av meldinger.

Navigasjonssystemet viser byer og landemerker i 3D, og har en trafikkmønster-database som viser gjennomsnittshastighet på strekninger avhengig av tid, dag og måned. Systemet leveres med tre års fri kart- og programvareoppdatering.

Nye Avensis kommer til Norge i januar.

Her finner du alle våre Toyota-tester

Les også:

Kjendis-modeller kaster klære i Pirelli-kalenderen

Så fort kan du kjøre forbi fotoboksen

Denne familiebilen knuser alle rekorder

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!