- Mange er nok ikke klar over at luftinntaket er plassert lavt på mange biler, noe som gjør bilen sårbar for store mengder vann, sier Jan Ivar Engebretsen, kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Vann i luftinntaket kan ødelegge motoren.

- Hvor dype vanndammer bilen tåler, avhenger helt av biltype. En vanlig bil tåler kanskje 20 cm, en SUV noe mer, mens en senket sportbil eller en bil med lavprofildekk ikke vil greie rare dybden, sier Engebretsen.

Er du i en situasjon hvor du må kjøre ut i vannet, så kjør sakte.

- Høy fart og høyt turtall øker sjansene for at vannet presses inn i luftinntaket og suges inn i motorblokka. Det øker sjansen for totalt motorhavari, sier Engebretsen.

Sårbar elektronikk

Moderne biler er utsyyrt med mye avansert elektronikk, som heller ikke bør komme i kontakt med vann.

- Nye biler tåler vann dårligere enn gamle biler på grunn av all elektronikken, sier Engebretsen.

Men det er ikke bare vannplaning og vanndammer du må være oppmerksom på.

- Den norske veistandarden er flere steder så dårlig at selv mindre mengder vann lett graver ut hull i veibanen. Et slikt hull kan gjøre stor skade på bilen dersom du treffer det i fart, sier Engebretsen.

Kan gi forsikringstrøbbel

En tur i vannet med bilen kan også medføre problemer med forsikringen.

- Hvis man tar en åpenbar høy risiko, så kan det få konsekvenser for forsikringen, forteller Bjarne Aani Rysstad, informasjonssjef i Gjensidige.

- Hvis en bileier har gjort seg skyld i grov uaktsomhet, kan det gjøres avkortning i erstatningen. Vi snakker da om tilfeller hvor for eksempel biler står fastkjørt i en dam, og så kommer det en som tar sjansen på at egen bil klarer dette bedre - med det resultat at bilen blir skadet, forteller Jack Frostad, informasjonsdirektør i If Forsikring.

- Forenklet kan vi si at en handlig kan bli vurdert som grovt uaktsom dersom det er klart for alt og alle at slikt gjør man ikke. Men jeg sitter nok med en følelse av at publikum generelt har en lavere terskel for hva de mener er grovt uaktsomt enn det selskapene har, sier Frostad.

Ifølge Frostad dekkes naturskader som rammer biler av kaskoforsikringen uten bonustap. Kravet er da at bilen skal være rammet av det som inngår i den vanlige naturskadedefinisjonen: Flom, storm, stormflo, skred, jordskjelv og vulkanutbrudd. Biler med bare ansvarsforsikring og delkasko omfattes ikke av denne bestemmelsen, men selve bilredningen (å få bilen ut av vannet) dekkes av delkaskoforsikringen.

- Vannskader på bil dekkes gjennom forsikringen, men vi får heldigvis sjelden henvendelser med slike typer skader, sier Hanne Gudding, informasjonssjef i Storebrand.

Les også:

Sånn fikser du lakkskader for en brøkdel av vanlig pris

Steinsprutskaden fikser du gratis

Spar tusenlapper på verkstedregningen

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!