BLAR OPP: Erik Andresen, Bilimportørenes Landsforening. Foto: BIL=

BLAR OPP: Erik Andresen, Bilimportørenes Landsforening. Foto: BIL

Med en ekstra innleveringspremie på 1000 kroner håper Autoretur - bilimportørenes egen organisasjon for bilvraking og gjenvinning - å få inn fem-seks tusen kasserte bilvrak første gang registrert før 1991; gamle biler som ellers gjerne står avskiltede og henslengt på låver, gårsdplasser, parkeringsplasser, i hager og langs etter veiene.

Denne tusenlappen kommer i tillegg til det ordinære statsutbetalte vrakpanten på 1500 kroner. En pant som ikke har vært inflasjonsjustert siden 1998, og således neppe er den store lokkematen for den som sitter på en bil som har gått ut på dato.

Riktignok har myndighetene hatt et par store kampanjer med sterkt forhøyet vrakpant de siste par tiår, men betviler selv at disse har hatt den ønskede effekt, sett fra et samfunnsøkonomisk perspektiv.

Så spørs det - er en tusenlapp ekstra nok til at eierne av hensatte bilvrak gidder å benytte seg av tilbudet, og kvitte seg med bilsøpla?

2500 kroner dekker i hvert fall greit kostnaden med å få noen til å hente vraket. For i følge Irene Røsholt hos Falck, ligger en regning på å få hentet en bil på mellom 800 og 1500 kroner, avhengig av kjørelengde.

Og er bilen registrert og kjørbar, kan man jo kjøre den til biloppsamleren selv.

NYTT LIV: Mange biler er for lengst klare for resirkulering. Illustrasjonsfoto: Colourbox.no=

NYTT LIV: Mange biler er for lengst klare for resirkulering. Illustrasjonsfoto: Colourbox.no

Autoretur er optimister:

- Vi har allerede hatt en slik kampanje i Finnmark før sommeren, og fikk inn rundt 1000 biler. En suksess, og derfor kjører vi i disse dager en ny kampanje i Finnmark, forteller adm. dir. Erik Andresen i Bilimportørenes Landsforening/Autoretur.

- Og hva med resten av landet?

- Tilbudet om en tusenlapp ekstra vil blir gitt i perioder fra region til region, i tidsrommet 26. september til 30. oktober. Det vil bli tungt annonsert lokalt når dette tilbudet gjelder for det enkelte område.

Bilimportørene har selv ansvaret for å ta hånd om 95 % av alle personbiler som avregistreres. Denne kampanjen, som altså betales av bilimportørene selv, er sånn sett også et ledd i å oppfylle denne forpliktelsen.

Les også:

Kostbare kollisjoner

Slik sparer du 10 000 hos verkstedet

De beste bruktbilene

Oppussingstabbene du må unngå

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!