Slik fant vi fornuftsbilene

Gode resultater i våre biltester (se www.vimennbil.no) er én forutsetning for at en bil skal få være med i denne vurderingen, at den er populær (god plassering på OFVs registreringsstatistikk) en annen. Bilene som da sto igjen, er blitt vurdert mot følgende databaser, kåringer og faktaopplysninger (vår vekting i parentes):

  • Totaløkonomi (pris, verdifall og forbruk): 40 %
  • Dekras feilstatistikk for 2011: 30 %
  • Kundetilfredshet ifølge AutoIndex: 20 %
  • EuroNCAPs kollisjonstest: 5 %
  • Garanti fra fabrikk/importør: 5 %

Hver eneste uke tester vi nye biler. Inntrykket er at nivået er jevnere enn noen gang innenfor de ulike klassene. Modeller som ikke passer godt i Norge, blir luket ut av importøren. En skal lete for å finne virkelig dårlige biler.

Like fullt er det forskjeller. Kanskje er det ikke lett å legge merke til dem med en gang, på en splitter ny bil, men de kommer til syne i store kvalitetskontroller, statistikk over prisfall og kundetilfredshetsundersøkelser. Over tid gjenspeiler dette seg, i alle fall delvis, i salgstall.

Før vi la ut på jakten på Norges mest fornuftige bil, måtte vi nødvendigvis finne fram til noen kriterier. Fornuftskandidatene er valgt fra de tre viktigste bilklassene - kompaktbiler, mellomklassebiler (i praksis familiestasjonsvogner) og kompakte SUV-er.

Det neste kriteriet i utvelgelsen er våre egne biltester. De blir utført med hypernøyaktig GPS-utstyr, nitid måling av drivstofforbruk, målebånd for å finne innvendige mål, kjegler til testing av kjøredynamikk og kjøretrygghet samt en god dose tålmodighet.

Ikke minst tør vi påberope oss erfaring. Ingen i Norge tester biler slik vi gjør. Med fornuftsbrillene på har vi plukket kandidater fra vår testbase med nesten 600 biler.

Et tjuetall bilmodeller ble plukket ut, og disse ble så kontrollert mot registreringsstatistikken til Opplysningsrådet for Veitrafikken. En fornuftig bil er nemlig også en populær bil. Grunnen til det er at nordmenn er flokkdyr når det kommer til bilkjøp, og at modeller det finnes mye av som brukt, også er de mest etterspurte.

"Det koster å velge annerledes," heter det enkelt og greit i verdifallsstatistikken fra Leaseplan, som har 37.000 biler som statistisk grunnlag.

Ifølge denne statistikken kan det skille 10 prosent i framtidig verdifall selv mellom de mest populære bilmodellene i Norge. For en bil til 300.000 kroner, betyr det 30.000 mer som brukt etter fem år. Velger du "ukurant" , som en sedan med stor bensinmotor, vil du tape langt mer.

På dette nivået forsvant en rekke biler vi har gitt gode karakterer i våre tester - rett og slett fordi de ikke selger godt nok, og fordi det kan bety at det blir vanskeligere å få solgt den til god pris.

Deretter har vi steg for steg sjekket de gjenværende bilene mot EuroNCAPs kollisjonstester, statistikk over verdifall fra Leaseplan og mot tyske Dekras store feilstatistikk. Dekra-statistikken bygger på kjøretøykontroller av 15 millioner biler, og selv om det er forskjeller i hvordan biler blir brukt i Norge og Tyskland, er mange funn i undersøkelsen gyldige også i Norge.

Med i vurderingen er også bladet Motors AutoIndex, som viser hvor fornøyd bileierne er med bilen sin totalt sett, og garantien som følger med de ulike bilene.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!