Del

Ingen spurter som Petter Northug. Men mens nordmenn har produsert verdens raskeste skiløper, er det svenskene som produserer kanskje verdens råeste sportsbil. I hvert fall mener TV-programmet Top Gear det, siden frontfigur Jeremy Clarkson under bilmessen i Gèneve overrakte Christian von Koenigsegg prisen "Hyper Car of the Year" for 2010, for modellen Koenigsegg Agera.

Agera vant foran superbiler som Bugatti Veyron SuperSport og Pagani Zonda R. Og som andre små supersportsbilprodusenter er Koenigsegg drivende dyktige til å lage flere versjoner av en modell, så i Gèneve er oppfølgeren Agera R vist frem.

Den har en V8 med biturbo som utvikler utrolige 1115 hk ved 6900 omdreininger, og et dreiemoment på 1200 Nm. 0-100 km/t skvetter unna på 2,9 sekunder, mens Agera R bruker 7,5 sekunder opp til 200 km/t. Og til miljøvernerne kan svenskene påpeke at et vesentlig bidrag til effekten kommer av at de bruker E85 bioetanol som drivstoff.

Dessuten får du den med en spesialutviklet skiboks fra Thule! Det vil si - en skientusiast med lommene fulle har bestilt bilen som stilles ut i Gèneve, med en skiboks vedkommende må betale 150 000 kroner ekstra for. Men hva er det, for en bil som i utgangspunktet koster rundt 8 millioner kroner?

=

SMART SMART: Smart forspeed er hva mange feilaktig alltid har trodd at Smart er - en elbil. © Daimler AG press department

Ny Smart-design

I Gèneve kan en stakkar få flere hutrende vinter-assosiasjoner. Der vises nemlig også Smart forspeed, som ikke har tak eller dører, og bare en ørliten vindskjerm. Akkurat som Smart Crossblade - som vi har kjørt i det som kan ha vært Norges kanskje kaldeste biltur! Men i motsetning til Crossblade, er forspeed det mange i årevis feilaktig har trodd at Smart er: en elektrisk bil.

Smart forspeed er dessuten bare en konseptbil, og mer enn en antydning om en etterfølger til Crossblade skal den ytterligere posisjonere merket som et miljøvennlig alternativ for den som er ute etter en bybil.

MINI Rocketman Concept=

MINI MINI: Rocketman Concept er liten og lekker, og kan bli en realitet. FOTO: Mini © Produsentbil

Mini Rocketman Concept er det Countryman ikke er - en virkelig Mini! Bare 3,4 meter lang, med plass til "3+1" personer. "+1" står for en slags nødløsningsstol bak, men skal du ha med bagasje, blir det uansett ikke plass til mer enn en person i baksetet. Bakluken er ellers delt, og den nederste delen kan dras ut som en skuff.

Om Rocketman skal i serieproduksjon er ikke bestemt. Som ofte ellers er det presse og publikums reaksjoner som avgjør om det store maskineriet settes i gang.

Les også:

Test av Toyota iQ

Test av alle Mini-modeller

Smart oppbevaring

Smart innredning på liten plass

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!