Toyota har slitt med beskyldninger om fatale elektronikkfeil, etter at hundrevis av eiere har rapportert om plutselig og uønsket gasspådrag. Nå er merket frikjent.

Del

I slutten av 2009 hadde analyser konkludert med at rundt 2000 Toyota-eiere hadde opplevd plutselig og uønsket aksellerasjon, og i noen tilfeller med alvorlige ulykker som en konsekvens. Bare i USA ble det rapportert om flere titalls dødsulykker med løpske Toyotaer.

La skylden på gulvmattene

Anklagene haglet mot den japanske bilprodusenten, som innkalte 8 millioner biler, men som også nektet for at det var feil på elektronikken og de såkalte gassregulatorene. "Gulvmattene må ha hengt seg opp i gasspedalen", var en av forklaringene Toyota selv ga. Og ba noen millioner Toyota-eiere om å fjerne mattene, mens saken ble undersøkt nærmere.

En annen forklaring var såkalte "sticky pedals"; altså at gasspedalen hang seg opp mekanisk i visse tilfeller, og at førere som reagerte panisk på dette kunne bli involert i ulykker. Ille nok, men altså ingen programvarefeil.

Det har blitt mye påstand mot påstand. Toyota-førere involvert i ulykker har blånektet for at de har tatt feil av gass- og bremsepedal, eller at gulvmattene har rotet seg bort i gasspedalen. Toyota har blånektet for at bilene har hatt elektroniske feil.

Gransket av NASA

Og nå har altså en gransking utført av romfartsorganisasjonen NASA og amerikanske trafikksikkerhetsmyndigheter konkludert med at Toyota aldri har hatt noe feil med elektronikken, og at merket heller ikke har prøvd å skjule noe rundt dette spørsmålet.

Saken har kostet Toyota hundrevis av millioner kroner, i direkte utgifter og i dårlig reklame.

Les også:

Alle våre Toyota-tester

Tre rimelige SUV-modeller

Mye båt for pengene

Bedre utstyrt enn iPad

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!