Dagens Audi A6 er en flott bil. Kjøreglad, komfortabel og rommelig. Dessuten med en omfattende drivlinjepalett som gjør det enkelt å finne en modell som passer både behov, ønsker og lommebok.

Vel, den koster jo en del, akkurat som de øvrige konkurrentene i segmentet for store premiumbiler.

Da dagens Mercedes-Benz E-klasse kom, skrev vi at Audis ingeniører nok fikk litt ekstra å tenke på. For E-klasse satte en ny standard, både for komfort, men også for kjørbarhet i denne klassen.

Så kom BMW med deres nye 5-serie. Og lista ble lagt enda høyere - den kjører usedvanlig godt, samtidig som den har fantastisk komfort.

Nå kommer Audis svar: En helt ny A6.

Bilen kommer hit i mars, da som sedan.

Del denne saken på Facebook og Twitter:

Del

Farbe: Eissilber Audi A6 sedan 2011=

SPORTSLIG: Audi mener at den lange, brede og lave bilen har sportslig snitt, i stil med kjøreegenskapene. © Audi

Stasjonsvogn til høsten

- Avant, altså stasjonsvogna, kommer i månedsskiftet oktober-november neste år, sier Marius Tegneby, informasjonsansvarlig hos den norske Audi-importøren.

A6 er en stor bil, 4,92 meter lang, 1,87 bred og 1,46 meter høy. Altså nær identiske mål som den utgående modellen. Akselavstanden er økt, noe som kommer både innvendig plass og kjøreegenskapene til gode.

Karosseriet er i stor grad lagd av aluminium og høyfast stål, noe som fører til redusert vekt samtidig som strukturell stivhet og sikkerheten er ivaretatt.

Innvendig bærer A6 preg av å være en kostbar bil. Materialvalget er påkostet, standardutstyrslista er lang, og du kan regne med en svært omfattende ekstrautstyrsliste. Interiøret er førerorientert, uten at bilen skal oppleves som trang.

Audi forteller at bilen skal være kjøreglad, samtidig som komforten er god. Ingeniørene har gått ekstra runder for å redusere støy og vibrasjoner, og med et standardmontert system for å justere mange av bilens egenskaper - understell og styring og slikt - skal man lett finne seg til rette.

Farbe: Eissilber Audi A6 sedan 2011=

ROMMELIG: Den nye A6 har nær identiske ytre mål som den utgående modellen, men lengre akselavstand skal gi bedre bakseteplass. © Audi

Gjerrig dieselutgave

Ved introduksjonen i mars kommer A6 med to bensinmotorer og tre dieselmaskiner. Bensinmotorene er en 2,8-liters V6 på 204 hk og 280 Nm, som kan kombineres med en trinnløs automatgirkasse. Denne modellen kan også bestilles med firehjulsdrift og S tronic-dobbeltclutchautomatgir. En overladet treliterssekser på 300 hk og 440 Nm, med firehjulsdrift som standard, sender bilen fra stillestående til 100 km/t på 5,5 sekunder, men forbruket er fortsatt greie 0,82 l/mil.

Den gjerrigste utgaven av A6, med tolitersdiesel på 177 hk og 380 Nm, nøyer seg med 0,49 liter på mila i snitt. Likevel går 0-100-sprinten på 8,7 om du vil. Denne trekker bare på forhjulene, men kan kombineres med automatgir. To utgaver av den tre liter store diesel-V6-en, med 204 eller 245 hk, gir også flotte akselerasjonsegenskaper uten at forbruket er særlig høyt. Sistnevnte har 4x4 og dobbeltclutchautomatgir som standard.

Audi A6 sedan 2011=

FØRERORIENTERT: Førermiljøet er rommelig og påkostet, og orientert mot føreren. © Audi

Hybrid på vei

I 2012 kommer også en hybridutgave, med turbomatet bensinmotor på 211 hk kombinert med en elmotor på 45 hk og 211 Nm. Hybridpakken driver forhjulene, og kan kjøre opp til 100 km/t på elmotoren alene. Ligger du konstant i 60 km/t, er rekkevidden tre kilometer før batteriet er tomt. Med åttetrinns automatgir skal dette gi hyggelige akselerasjonsegenskaper - 0-100 på 7,3 sekunder - mens forbruket er oppgitt til 0,62 liter på mila.

Prisene på den nye Audi A6 er foreløpig ikke klare.

- Men vi er trygge på at prisene vil glede både nye og eksisterende kunder, sier Vidar Eriksen, direktør for Audi hos den norske importøren.

Les også:

Audi A6 sedan 2011=

BRA: Bakseteplassen skal være god, både i lengden, bredden og i høyden. © Audi

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!