L.A. Autoshow er som regel ikke stedet hvor bilprodusentene velger å presentere sine største nyheter. Spesielt ikke de som hovedsaklig er ment for det europeiske markedet. De spares som regel til de europeiske utstillingene i Paris, Frankfurt eller Genève. Det der derimot viser frem, er modeller som vil ha et mindre volum og konseptbiler.

Også årets utstilling har en hel del biler som de fleste av oss aldri får kommet bak rattet på.

Del

Cadillac Urban Luxury Concept

Cadillac er nok best kjent for sine store, luksuriøse og bensintørste biler. Nå har de derimot planer om å endre noe av dette. På årets utstilling sto en minibil på 3,8 meter som de kaller Urban Luxury Concept. Det betyr at den er drøye 20 centimeter kortere enn en Volkswagen Polo.

Om denne bilen noen gang vil bli satt i produksjon gjenstår å se. I så fall er det nok forholdsvis liten sannsynlighet for at de beholder saksedørene som du finner på konseptbilen.

Motoren er derimot en interessant affære. Det er en tresylindret bensinmotor på én liter som har både elektrisk hjelp, start/stopp-teknologi og en dobbeltclutchgirkasse.

=

SAKSEDØRER: En slik løsning gjør det enklere å komme seg inn og ut i trange parkeringshus.

Lamborghini Gallardo LP 570-4 Spyder Performante

Ikke verdens enkleste navn, akkurat. Og strengt tatt sto den ikke på selve utstillingen. Lamborghini valgte nemlig å legge visningen av denne spesialmodellen til et annet sted i den amerikanske storbyen.

Dette er den syvende spesialversjonen av Gallardo, og de viktigste endringene er lavere vekt og et litt annet utseende. Når det kommer til drivverket, forteller navnet oss at den har 570 hester og driver på alle fire hjulene.

3-4 ANTERIORE 003=

VELDIG SPESIELL: Den syvende spesialversjonen av Gallardo er ikke mindre heftig enn de foregående.

Porsche Cayman R

Cayman er coupé-versjonen av den midtmotoriserte Boxster. Bokstaven R tilsier at biler er enda litt råere enn dagens S.

Drøye 50 kilo mindre vekt å dra på og 10 hester ekstra, som betyr at den har 330 hester totalt, skal gjøre den enda litt raskere. Sprinten til hundre skal ta rett under fem sekunder, og det stopper ikke før speedometeret viser 282 km/t.

En del andre detaljer, både teknisk og utseendemessig, skiller den fra S-modellen. Blant annet har den fått stivere understell, sportsseter og de karakteristiske reimhåndtakene i døra - en detalj man også finner på Porsches råeste gatebil noensinne, 911 GT2 RS.

=

ENDA RÅERE: Hvis du syntes Cayman S blir for treg, er den nye R-modellen noe for deg.

Mercedes-Benz CLS63 AMG

Det er ikke lenge siden vi var og prøvekjørte Mercedes' nye firedørscoupé CLS. Konklusjonen var at det var en vanvittig deilig bil, men det er likevel ikke til å stikke under stol at AMG-versjonen er den mange drømmer om.

En 5,5-liters åtter på 518 hester, koblet sammen med en syvtrinns dobbeltclutchkasse, sørger for fremdriften. Du kan også velge noe som kalles AMG Performance Package. Da får du hele 550 hester å leke med. Da fjernes også toppfartssperren på 250 km/t, og du kan gi gass helt opp til 300 km/t.

=

SUPER-COUPÉ: Firedørscoupeen CLS AMG forblir nok en våt drøm for de fleste.

Chevrolet Camaro Cabriolet

Muskelbilene har kommet tilbake. Det startet med Ford Mustang, og for et par år siden så en nytolkning av Dodge Challenger også dagens lys. Rett etterpå var det legendariske Chevrolet Camaro som ble lansert. Nå syntes Chevrolet tydeligvis at det var på tide å gjøre bilen enda litt mer spennende ved å kappe taket av den.

Et tradisjonelt stofftak som brettes ned på rundt 20 sekunder er den største forskjellen fra coupé-versjonen. Ellers er motoriseringen den samme. Det betyr at du kan velge mellom en V6 på 316 hester og en V8 på 432 hester.

Sjansene for å se en på veien i Norge er vel heller liten. Dette er nemlig forholdsvis billige biler i USA - med en startpris på rundt 200.000 kroner. Her til lands vil nok en Camaro med V8 koste rundt millionen.

Les også:

Best av BMWs billige

Den beste iPhone-navigasjonen

Norgesvennlig Mini

=

TAKLØSE MUSKLER: Camaro uten tak blir nok et sjeldent syn her til lands.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!