Shooting brake er egentlig stasjonsvogner med to dører. Vanligvis har det vært snakk om ombyggede luksusbiler. Blant annet har det blitt bygget flere Aston Martin-modeller med høy hekk.

Disse bilene ble laget for at rike jegere skulle ha plass til jaktutstyret sitt på vei fra byen til landstedet.

Egentlig en stasjonsvogn

Mercedes kaller nå stasjonsvognutgaven av CLS for shooting brake. Dette til tross for at den har fem dører, og dermed i realiteten er en ordinær stasjonsvogn. Skjønt ordinær er vel ikke det riktige ordet. Til tross for at CLS er basert på E-klasse, minner den nesten like mye om luksusbilen S-klasse. Dermed blir dette det nærmeste man kan komme en stasjonsvognutgave av Mercedes' mest luksuriøse sedan.

Vi har nylig prøvekjørt nye CLS, og kollega Øyvind Jakobsen ble oppriktig imponert over bilen. Den er rett og slett svært lett å like.

=

STASJONSVOGN: CLS blir Mercedes' mest eksklusive stasjonsvogn. © Foto: Mercedes-Benz

Samme motorer

Shooting brake-varianten vil mest sannsynlig ha de samme tekniske spesifikasjonene som firedørscoupeen. Det betyr at også motorene vil være de samme. I første omgang lanseres CLS med to seksere og én åtter. 350 CGI og 500 er de bensindrevne variantene, og 350 CDI er foreløpig den eneste dieseldrevne varianten. Det kommer også en firesylindret variant - nemlig 250 CDI med 204 hester. En AMG-variant er nok også på vei.

Dette blir ikke noen opplagt familiebil. Som i coupévarianten, er det bare fire seter. Bagasjerommet blir nok heller ikke like stort som i E-klasse. Den kan man takke den skrånende taklinjen for. Vi har allerede sett hvordan slike designgrep påvirker bagasjeplassen i blant annet Volvo V60.

På veien i 2013

Akkurat når bilen kommer vet vi ikke, men Mercedes sier at produksjonen vil starte i 2012. Mest sannsynlig er det snakk om slutten av 2012, og dermed vil bilen komme på veien tidlig i 2013.

Ettersom vi ikke vet når bilen kommer, vet vi heller ikke noe særlig mye mer om prisen enn at den sannsynligvis vil bli litt dyrere enn den vanlige CLS-en. Det betyr en startpris på rett under 800.000 kroner.

Har ingen konkurrenter

Klikk.no pleier å omtale aktuelle konkurrenter når vi skriver om nye biler. Denne bilen definerer en helt ny bilklasse, og har ikke en eneste konkurrent.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!