Neida, den er langt i fra ny, Paganis smellvakre superbil Zonda. Men i likhet med italienske superbilprodusenter flest, kommer de stadig med nye modellversjoner for å gjøre bilen attraktiv også mot slutten av sin levetid.

Den første Zondaen, C12, så dagens lys allerede i 1999. Med V12-motor fra Mercedes som var lettere frisert av AMG, i en bil bygget i stor grad av lette komposittmaterialer, ante man konturene av en ordentlig grombil. Etter hvert som årene har gått har den bare blitt heftigere og heftigere, og mange mener Pagani Zonda er verdens vakreste superbil, og kanskje den grommeste også. Dette er ordentlig håndverk, og bilene er supereksklusive .

KUN FEM STYKK: Regn ikke med å noen gang få se en, Pagani skal nemlig bare lage fem eksemplarer av Cinque Roadster. © Pagani

Vind i håret

Denne gangen er det modellen Zonda Cinque Roadster som vises, og for en drøm! Bilens chassis - for øvrig laget av karbon og titan - er forsterket for at kjøreegenskapene ikke skal lide av den toppløse konstruksjonen. I tillegg har roadsteren fått en rekke nye eksteriørdetaljer, blant annet flere karbon-luftinntak rundt om.

Og det er neppe uten grunn at Paganis ingeniører har prioritert å beholde bilens vannvittige egenskaper, til tross for at taket er fjernet. V12-motoren fra Mercedes' hustrimmer AMG yter pene 678 hester, og sender den vakre italieneren fra null til 100 km/t på fattige 3,4 sekunder, og opp til en toppfart på 349 km/t! Det er enda raskere enn Porsches GT2 RS, som vi nylig prøvekjørte i Tyskland .

Pagani Zonda er en av verdens mest eksklusive bilmerker, og Cinque Roadster blir en sånn bil du sannsynligvis aldri vil få se - dessverre! Kun fem eksemplarer skal lages av spesialmodellen, og prisen er oppgitt til ca. 12,6 millioner norske kroner - før avgifter!

KARBONMONSTER: Med en 678-hesters V12 fra AMG under motordekselet bak, sier det seg selv at Zondaen har prestasjoner helt på øverste hylle. © Pagani



Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!