Ekstreme, miljøvennlige prestasjoner

Koenigsegg har tidligere vist fram et CCX-eksemplar ombygd for å kjøres på mer miljøvennlig E85. En hyggelig bonus, var at effekten samtidig økte til ekstreme 1018 hk. Nå er bilen klar.

Spesialmodellene har fått unik farge, større splitter foran og nye "vinger" langs sidene, og en diger, justerbar hekkvinge.
Spesialmodellene har fått unik farge, større splitter foran og nye "vinger" langs sidene, og en diger, justerbar hekkvinge.
Sist oppdatert

Bilder: Koenigsegg CCXR Edition

Koenigsegg er jo en fantastisk supersportsbil. Den midtmotoriserte karbonraketten har i utgangspunktet en kompressormatet, 4,7-liters V8 med 806 hk, og enorme fartsressurser.

Men selv 806 hk er visst ikke nok. Motoren i det mer miljøvennlige såkalte Flower Power-konseptet som Koenigsegg viste fram tidligere i år, hadde større sylindervolum og var ombygd til å kunne kjøres på bioetanol, altså E85. E85 kan jo lages av plantemateriale, og en rekke institusjoner jobber nå med å få til effektiv E85-produksjon fra planterester i stedet for sukker eller mais som brukes mest i dag.

E85 har jo den fordelen at det lages av biologisk og fornybart materiale, og CO2-regnskapet kan derfor bli helt i balanse.

To spesialer
På neste Genève-utstilling skal Koenigsegg vise fram bilen sin i to spesialvarianter - en heftigere, mer banekjøringstilpasset CCX, og en ordentlig ekstremversjon. Begge skal bygges i en begrenset serie.

CCX Edition, som skal bygges i 14 eksemplarer, har en femliters V8 på 888 hk, og gjør 0-100 på 3,2 sekunder. 0-200 km/t tar 9,2 sekunder, og toppfarten er over 395 km/t. Og den 1280 kg lette CCXR Edition har fått den bioetanoldrikkende motoren fra konseptbilen, en femliters V8 med 1018 hk og 1060 Nm.

Verdens aller raskeste?
Med biologisk drivstoff på tanken kan du dermed nå hundre km/t på 3,2 sekunder, 200 km/t nås på 8,9 sekunder, og toppfarten skal være over 400 km/t. Dermed er det mye som tyder på at CCXR er både den sprekeste og den raskeste serieproduserte bilen noensinne; Bugatti Veyron blir jo nesten smågutt i forhold&

E85 som drivstoff kan jo anses som miljøvennlig. Men den forsyner seg fortsatt med 2,2 liter på mila ved blandet kjøring. Om du likevel har lyst på en slik, må du være kjapp: de seks bilene som skal bygges, koster halvannen millioner euro, altså 12,5 millioner norske kroner pluss avgifter. Og to av disse er visstnok allerede reservert for kunder.

Beregnet for bane
Begge spesialmodellene har fått stivere fjærer og stivere stabstag enn standard-CCX. Demperne er bygd om og bilene ligger enda et hakk nærmere veien. Karbonkarosseriet har bare fått klarlakk på toppen, så alle kan se at dette er karbonfiber. Karosseriet på bilene veier for øvrig hyggelige 56 kg.

I tillegg har de fått en stor, justerbar hekkvinge, større splitter foran, nye sideskjørt for økt marktrykk, og unike felger. Detaljene er som vi ser lakkert i sterk kontrast til resten av karosseriet. Interiøret har også fått sitt: gulvmattene er av skinn, de har fått nye innstegslister og nye instrumenter i forhold til standardbilen. Og så er alt det som står på ekstrautstyrslista for CCX, på plass som standardutstyr.

Denne saken ble første gang publisert 29/11 2007, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også