Vi kunne trengt den nå som vinteren er på sitt mest fremtredende, men Polo Cross kommer ikke før i mai måned. Kanskje like greit, for bilen har ikke firehjulsdrift slik mange trodde.

Den skal likevel ha noe bedre fremkommelighet takket være 15 mm høyere bakkeklaring. Skjermer og støtfangere i hard plast gjør den mer robust.

Men det er de seks motorene som yter mellom 70 og 105 hestekrefter som er verdt å legge merke til.

PÅ INNSIDEN: er det kun endringer i fargene. Og så har de tatt seg bryet å brodere Cross-emblemet på setet så du ikke glemmer hvilken bil du sitter i.

Dieselen Solheim vil elske

De tre bensinalternativene er i seg selv fine, men dieselene er spesielt gunstige for oss i Norge. Uansett hvilken versjon av 1,6-liters-dieselen du velger (75, 90 el 105 hk) bruker den bare 0,43 liter på mila og slipper ut 113 gran CO2 per kilometer.

I Norge går den nedre utslippsgrensen ved 120 g/km, og du får igjen 500 kroner for hvert gram under dette. Ja, du leste riktig. Det vil si 3.500 kroner i redusert engangsavgift. (Og gjelder selvsagt flere biler enn Polo).

7-trinns DSG- eller 6-trinns manuellgirkasse er tilgjengelig på samtlige motorer.

Rims & rails

Utover dette er felger og takrails nytt på Crossen. Sistnevnte tåler 75 kilo, så du kan trygt slenge på en takboks og stikke på skitur til fjellet.

PÅ CROSS HOLD: Felger, beskyttelsesplater, kraftigere plastfangere og takrails er hovedsaklig de ytre forskjellene fra en vanlig VW Polo.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!