Engelske "Classic & Sports Car Magazine" har spurt en gjeng kjente designere, blant dem italieneren Giorgetto Giugiaro og Jaguar-designeren Ian Callum, om deres favorittbiler gjennom alle tider.

Klikk Motor viderebringer resultatene, og noterer at designerne slett ikke har funnet plass til noen moderne biler.

Her finner vi ikke en eneste bil fra Asia, og bare en meget spesiell amerikaner, men ikke helt overraskende tre klassikere fra Maranello i Italia.

Vinneren, og den eneste franske, var på markedet i hele 20 år.

På jakt etter ny eller nyere bil? Se alle våre biltester her!

1 - Citroen DS

Denne klassikeren ble produsert mellom høsten 1955 og våren 1975, og har også spilt viktige roller i filmer. Utseendet er både elsket og hatet verden over - kanskje en av de aller beste forutsetningene for å bli en klassiker.

Den første versjonen ble vist på Paris-utstillingen i oktober 1955, og hadde mange tekniske nyvinninger som servostyring og hydraulisk fjæring med automatisk korreksjon. Kabrioletversjonen kom i 1961.

Ikonet er i ferd med å gjenoppstå i flere versjoner, som blant annet denne noe uforståelig kompakte - som trekker få veksler på originaldesignet. Den mindre kjente ID-versjonen var forresten en enklere og rimeligere utgave av DS de første årene.

Se hvordan TopGear vurderte bilen for 20 år siden!

=

VANVITTIG RASK: Visste du at navnet på denne bilen ble hentet fra topphastigheten? XK120 fikset nemlig 120 miles.

2 - Jaguar XK120

XK120 var Jauars første sportsbil etter krigen, og ble første gang vist på London Motor Show i 1948. Modellen var arvtaker til SS100-modellen, som fikk produksjonsstopp ved krigsutbruddet i 1940.

Modellen skapte sensasjon på bilutstillingen. Det ga støtet til produksjon av bilen, som senere er blitt en designlegende. Modellen ble produsert mellom 1948 og 1954, i tillegg kom en coupéversjon i 1951.

Navnet "120" var noe så enkelt som makshastigheten bilen kunne komme opp i regnet i miles (193 km(t) i 1948. XK120 var verdens raskeste produksjonsbil på dette tidspunktet, og elsket av filmstjerner som Humphrey Bogart, Ingrid Bergman og Clark Gable.

En kort snutt av bilen finner du her.

LITEN V12: Klassikeren 275 GTB var utstyrt med en liten V12-motor på 3,3 liter. Panserlengden er heftig - omtrent som datidens Corvette.

3 - Ferrari 275 GTB

275 GTB ble produsert i årene 1964-1968, og oppnår i dag voldsomme priser i samlermarkedet. På kontinentet er det ikke uvanlig å måtte hoste opp 500 000 euro - altså rundt 4,5 millioner kroner for en nordmann som prøver seg i dag.

Bilen var utstyrt med en liten V12-motor på 3,3 liter, som leverte 280-300 hestekrefter. Designstreken ble besørget av det italienske designhuset Pininfarina, som en elegant evolusjon av nummer fem på denne lista, 250 GT.

Modellen var mer sportsbil enn GT-navnet skulle tilsi, blant annet fordi noen av bilene ble bygd i aluminium i stedet for stål.

En stilstudie av bilen finner du her.

SPESIELL US-BIL: Amerikansk bilindustri har fått mye kjeft for å være dårlige på innovasjon. Denne 1936-modellen, Cord 810, var imidlertid langt forut for sin tid.

4 - Cord 810

Denne 1936-modellen er en skikkelig sjeldenhet, og den eldste i designernes favorittliste. Designeren Marcello Gandini, som blant annet står bak Lamborghini Countach og Diablo, karakteriserer bilen på denne måten:

"En inntrykksfull design fra 30-årene med detaljer som andre biler først fikk 20 år senere". Cord 810 ble tegnet av relativt ukjente Gordon Buehrig i 1935, og hadde blant annet en integrert radio i midtkonsollen. Det mest spesielle var likevel at bilen var den første serieproduserte med forhjulsdrift.

Amerikanske Auburn Automobile Company produserte bilene i årene 1929-1932 og 1936-1937.

ITALIENSK LUKSUS: Visste du at modellbetegnelsen Lusso indikerer at dette er en luksuriøs Ferrari?

5 - Ferrari 250 GT Lusso

Ferrari startet produksjonen av 250-modellen i 1953, og den kom i forskjellige versjoner - blant dem en løpsbil. "Lusso"-versjonen er den luksuriøse gateversjonen.

Kjent er den blant annet fordi den ble kjørt av filmstjerner som Steve McQueen.

Her kan du se McQueen-bilen.

SKJØNN FORENING: Det mener Jaguar-designsjef Ian Callum at denne bilen er - av skjønnhet og aggressivitet.

6 - Ferrari 250 Short Wheelbase

Noen som husker filmen "Ferris Buellers Day Off" med Matthew Broderick?

Filmen fra 1986 fikk navnet "Skulk med stil" på norsk, og her spilte nettopp 250 GT, riktignok med betegnelsen "California", en hovedrolle. At den i virkeligheten var en MGB-basert replika, hopper vi over her.

Stikkordet: Mishandling av pappas bil!

Designsjefen hos Jaguar, Ian Callum, karakteriserte 250 slik: "Den forener skjønnhet med aggressivitet. Jeg kan tegne bilens linjer med lukkede øyne".

SÆRPREG: Jaguar E-Type er en definitiv klassiker i bilverdenen.=

SÆRPREG: Jaguar E-Type er en definitiv klassiker i bilverdenen.

7 - Jaguar E-Type

Klikk Motor-redaksjonen kan egentlig ikke begripe at denne bilen kommer såpass langt ned på designernes liste.

Men Tom Tjaarda, som tidligere var sjef for Ghias designstudio, holder ikke igjen på superlativene: "Tar pusten fra deg! Ser ut som ei dame med høye hæler. Helt annerledes enn dagens biler".

Her kan du se en E-Type i aksjon, blant annet i unnamanøver, med actionhelten Jerry Cotton. Dropp lyden om du ikke liker tysk dubbing.

RASKEST: Lamborghini Miura var en av verdens desidert raskeste biler da den kom i 1966. Særlig stygg er den heller ikke.=

RASKEST: Lamborghini Miura var en av verdens desidert raskeste biler da den kom i 1966. Særlig stygg er den heller ikke.

8 - Lamborghini Miura

Nok en designklassiker som etter vår mening kunne ha endt høyere på lista. Sto klar i 1966. Bare en drøy meter høy, og en av de absolutt raskeste sportsbilene på sin tid. Rundt 775 biler ble bygd, og de klarte snaue 300 km/t.

Koster i dag fra rundt 2,5 millioner kroner. En av dem befinner seg faktisk i Norge, nemlig den gamle bilen til "Old blue eyes" - Frank Sinatra. Oslo-mannen Harald Skjøldt er lykkelig eier.

Her kan du se introen til filmklassikeren "The Italian Job" fra 1969, med både vakkert italiensk landskap og Miura.

GAMMELT IKON: Den første versjonen av Lotus Elan kom også med på designernes favorittliste. Den andre, lansert i 1989, ble en fiasko.

9 - Lotus Elan

Kom til verden i 1962 - både som coupé og cabriolet. Først 27 år senere kom den andre generasjonen, da bare som toppløs.

Lykken varte bare i tre år denne gang, på grunn av sviktende salgstall.

LETT LOTUS: Lotus Elite ble produsert fra 1957 til 1962, og utmerket seg særlig ved sin lave vekt.

10 - Lotus Elite

Var forgjengeren til søsteren Lotus Elan, og ble bygd i årene mellom 1957 og 1962. Karosseriet ble blant annet produsert i glassfiber, samtidig som bilen hadde aluminiumsmotor.

Det fikk vekten ned i smått utrolige 504 kilo. Mange av de 988 bilene som ble produsert, møtte sin skjebne på racerbanen.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!