Dette er bilene for deg som vil ha litt grom og grov redskap.

Her kan du hive inn bikkje, ryggsekk, børse, telt, sykler, fiskestenger eller hva det måtte være og dra på tur der du ikke har nubbesjanse med en vanlig personbil.

Med disse tre kan du kjøre videre - selv om veien slutter.

1999 Galloper Exceed 2,5 TD. Kr 69.000,-

Med noen gamle platepresser fra Pajero og rettigheter fra Mitsubishi, gikk Hyundai i gang med produksjonen av Galloper. Og den solgte faktisk ganske bra her hjemme i noen år.

=

For å se hele annonsen, klikk her!

Dette er en enkel, ukomplisert, gammelmodig og solid firehjulstrekker - med aner tilbake til eldre Pajero. Teknikken er i prinsippet den samme.

Separat ramme, et firehjulstrekksystem du kan koble inn og ut, differensialbrems på bakakselen og girkasse med høy- og lavserie sikrer god framkommelighet, selv om veien tar slutt.

Den trekker også henger på hele tre tonn. Rust og girkasse, samt drivverket generelt er det man bør sjekke litt ekstra nøye på disse.

Akkurat dette eksemplaret er varebil med to seter, men baksetene følger med og kan settes inn uten avgifter. Et par timer i garasjen og en tur til Biltilsynet - og så har du en stor stasjonsvogn.

Mitsubishi Pajero er samme bil, les mer om den her:

1986 Toyota Land Cruiser 2,4 TD. Kr 39.900,-

=

For å se hele annonsen, klikk her:

Vi kommer liksom ikke utenom Toyota Land Cuiser når vi skal skrive om skikkelige firehjulstrekkere. Dette er en bil med høy standing i miljøet.

Denne bilen er rundens desidert eldste, i tillegg er den litt av en bastard. Motoren - en 2,4-liter diesel på 90 hk -kommer fra en HiAce, og karosseri og drivverk er fra en nyere bil, nærmere bestemt en 92-modell.

Bilen har hatt en liten rundvelt og er derfor ikke så rak og fin i karosseriplatene som den dagen den trillet ut fra fabrikken. Men alle rutene er hele, og alle dører / luker lar seg enkelt åpne og lukke, så sporene etter velten er av ren kosmetisk art.

Land Cruiser er kjent for særdeles gode terrengegenskaper, og ikke minst god driftsikkerhet.

Men på en så gammel bil som dette bør man ikke bli overrasket om det dukker opp litt påkost underveis, selv om rust er fiende nummer en, bør også forstillingen sjekkes.

Vi har kjørt Land Cruiser V8, se testen her:

1996 SsangYong Musso 602. Kr. 48.000

=

For å se hele annonsen, klikk her!

Dette tror vi må være rundens mest velholdte bil, og også den særeste.

SsangYong står vel ikke akkurat øverst på bil-ønskelisten til det norske folk. Nettopp derfor kan den være et smart kjøp. Her har eier rubbet og polert hele vogna, renset den innvendig og sørget for at den er EU-godkjent.

Slikt er deilig for en bruktbilkjøper!

Motoren er en lisens-greie fra Mercedes, ikke helt "ferskvare" riktignok, men den er solid og seig, mens girkassa kommer fra anerkjente Borg Warner og om jeg ikke tar feil er akslene fra ikke ukjente Dana.

SsangYong har altså vært på en skikkelig shoppingrunde og handlet inn bra deler. Hvilket bør love godt for driftsikkerheten om du velger å gå for denne. Utseendet kan diskuteres.

SsangYong er i ute i hardt vær, les mer her:

Les også:

Her er de billige firehjulstrekkerne

Beste og verste 3 til 8 år gamle 4x4

Se flere biltester på klikk.no

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!