Z4 sDrive35is har fått flere hestekrefter og høyere dreiemoment, uten at forbruket har gått opp.

Vi har tidligere skrytt den twinturbomatede 3-literen fra Bayern opp i skyene for dens utrolige fleksibilitet og kraftutfoldelse. Vi testet Z4 sDrive 35i høsten 2009 og husker med et smil om munnen at 306 hester og 400 Nm var heftig i en såpass liten bil.

Men mye vil ha mer, og i den nye versjonen her BMW presset inn hele 340 hester og 450 Nm med en overboost-funksjon.

Fra 5,1 sekunder kuttes sprinten fra 0-100 km/t ned til 4,8 sekunder, og toppfarten er som på vanlig tysk manér elektronisk sperret ved 250 km/t. Sett i forhold til et oppgitt forbruk på 0,9 liter per mil er dette imponerende tall.

BMW Z4 sDrive 35is=

LEDENDE: Få, om noen, kan matche BMW når det gjelder motorteknologi. Høyere effekt og tilsvarende forbruk og utslipp som forgjengeren er imponerende. © arkiv

Enda sportsligere

Dobbeltklutsjkassen Sport Automatic med syv trinn blir standard, det samme gjelder M-pakke (eksteriørpakke) og 10 mm lavere bakkeklaring. Dessuten får både eksteriør og interiør sporty detaljer som skiller den fra sDrive 35i.

Prisen på herligheten er enda ikke satt, men vi vil tippe at den hopper et godt hakk opp fra dagens modell til rundt 900 000 kroner.

Bilen ser vi for første gang live på Detroitmessen nå i januar.

Les også:

Alle våre BMW-tester

BMW-en du bør styre unna

Se lesernes favorittbiler

Les hele saken

Se flere saker fra: Årets biler fra A til Å

Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!