Test: BMW Z4 sDrive 35i 2009

Roadsterhimmelen er nær

BMW Z4 sDrive35i er den foreløpige toppmodellen i Z4-serien. Og dobbelturboen under panseret gjør ikke skam på BMWs ry som motorbygger.

Sist oppdatert

Tekniske data

MOTOR, CM3: 2979

EFFEKT, HK VED O/MIN: 306/5800

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 400/1300-5000

EGENVEKT, KG:1600

LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 424/179/129

BAGASJEROM, LITER: 180/310

DEKKDIMENSJON:F: 225/35-19Y B: 255/30-19Y

FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,90

CO2-UTSLIPP, G/KM: 210

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 5,1

TOPPFART, KM/T: 250

PRIS FRA, KR: 890 000

PRIS TESTBIL, KR: 1 070 000

Da Mazda satte verden på hodet i 1989 med MX-5 og beviste at den rimelige roadsteren slett ikke døde med MGB, fikk mange bilprodusenter - inkludert BMW - det svært travelt med å lage sin egen vri over roadstertemaet.

Resultatet ble vellykket, og selv med den minste firesylindrete 115 hk'en ga BMW Z3 et passe sportslig inntrykk. Ikke så rart, for med en egenvekt på rundt 1200 kilo og lengde på 4,05 meter var Z3 flere klasser lettere og mindre enn den nyeste Z4-modellen.

I 2002 kom den første Z4-modellen, og nå er man altså godt i gang med andre generasjon Z4, som kom hit til Norge sommeren 2009. Den største forskjellen fra forgjengeren er at modellen nå har et todelt nedfellbart aluminiumstak i stedet for kalesje.

Det betyr at du har en coupé med taket oppe og en vaskekte roadster med taket i bagasjerommet. Selve operasjonen krever et tastetrykk og ca. 20 sekunders tålmodighet.

I tillegg har den nye Z4 vokst ganske betraktelig, spesielt når det gjelder lengde (15 cm) og vekt (150 til 230 kilo).

Z4 kommer i tre versjoner; 23i (204 hk), 30i (258 hk) og 35i (306 hk). Prisene starter på 540 000 for den minste motorversjonen, til 890 000 for 35i som vi har kjørt på test denne gangen.

Kjøreegenskaper: 5

Vår testbil var utstyrt med dekkdimensjon 225/35-19 foran og 255/30-19 bak samt adaptivt M-understell. Understell og dekkutrustning koster henholdsvis 13 600 og 12 400 kroner, men er definitivt verdt investeringen på 35i.

Når du begynner å utforske Z4's veiegenskaper på øde og svingete riksveier, merker du fort at den nye BMW-roadsteren har lagt på seg litt her og der. Med fjæringen i standardmodus er også bilen langt mer en behagelig GT-vogn enn noen utpreget sportsbil.

Med 19-tommerne på plass og bryteren i sportsmodus, kommer den nødvendige kjørefølelsen på banen. Det er ikke så viktig at du kan kjøre usosialt fort, men heller det at du lever deg inn i bilen og veien.

Vi kjørte også den nye BMW Z4 gjennom våre slalåm- og unnamanøvertester, og det byr ikke på negative overraskelser. Bittet i forhjulene sørger for rask og presis innstyring, og ESP'en tillater en passe dose slipp på bakhjulene. Dermed er det sjelden du føler behov for å koble den helt ut. Z4-bremsene sørger for kort stoppstrekning, og har utmerket utholdenhet.

Motor: 6

Adaptivt understell bringer det beste frem i Z4.
Adaptivt understell bringer det beste frem i Z4. Foto: FOTO: Egil Nordlien HM Foto

Du har solide 400 Nm tilgjengelig mellom 1300 til 5000 o/m og 306 hk ved 5800 o/m. Det gjør effektutviklingen i Z4 sDrive35i til en sømløs kraftdemonstrasjon du sjelden opplever maken til.

Enda bedre blir det fordi dobbelclutch-girkassen oppfører seg eksemplarisk, enten du lar den styre monsteret under panseret selv, eller du velger å gripe inn manuelt. Girskiftene er lynraske, og spesielt den presise dosen med mellomgass for å møte motorturtallet ved nedgiring er en mekanisk-elektronisk nytelse av dimensjoner.

En sekserbass nesten like buldrende som en amerikansk V8 går over i stadig mer hysteriske trompetfanfarer når du strekker mesterverket mot rødmalingen på turtelleren. Én flikk på girvelgeren sender ikke bare inn neste gir, men også et heftig og tungt kanonskudd ut av eksosrørene. BMW har utvilsomt et solid grep om pokalen når det gjelder ytelser, motor og girkasse.

Ytelser: 6

Med den syv-trinns sportsautomaten med dobbelclutch i "launch control"-modus, spurter bilen i våre testmålinger fra 0 til 100 km/t på imponerende 5,2 sekunder (fabrikkstall: 5,1 sekunder).

Enda mer imponerende er kraftoverskuddet i mellomakselerasjons-testene (se egen tabell for testdata). Vi har også kjørt test av den minste 23i-modellen og fra 60-100 km/t nærmest parkerer 35i minstemann i serien: Ved kickdown bruker 35i 2,7 sekunder, mens 23i bruker 4,3 sekunder. Kjapt det også, men nærmest langsom kino i forhold til storebror. Samme øvelse i 5. gir tar 10,9 sekunder i 23i og kun 5,4 sekunder i 35i.

Testdata

0-100 KM/T, SEK.: 5,2

60-100 KM/T, 4. GIR: 4,5

60-100 KM/T, 5. GIR: 5,4

80-120 KM/T, 5. GIR: 5,6

80-120 KM/T, 6. GIR: 6,5

80-120 KM/T, 7. GIR: 6,5

STØY 50 KM/T, dBA: 68,5

STØY 80 KM/T, dBA: 72,7

STØY 100 KM/T, dBA: 75,3

TESTFORBRUK, L/MIL: 1,06

Eksteriør: 5

Når det kommer til roadstermodeller, er inntrykket den gjør på omgivelsene en vesentlig del av opplevelsen. Og den nye BMW Z4 får mange beundrende, og noen misunnelige blikk.

Fronten er spesielt prangende, på grensen til Maserati-slesk. Aller best tar Z4 seg ut i profil, med det lange panseret og cockpiten trukket godt bak midten. Hekken er litt mindre profilert, og kanskje litt skuffende i forhold til forgjengeren som tok seg spesielt godt ut fra den vinkelen. Og paradoksalt nok ser Z4 nesten tøffere ut med taket oppe.

Interiør: 4

I cockpit er det stram og nøktern BMW-regi og selv om vår bil hadde ekstrautstyr for drøyt 150 000 kroner, føles den ikke ekstravagant. Mest glede hadde vi av Professional lydsystem (9 250,-), dynamisk cruisekontroll (3 550,-) og navigasjonssystem (22 300,-). Disse elementene er spesielt nyttige om du kjører på lange turer, noe vi regner med er noe av poenget med en toseters roadster av dette kaliberet.

Plass er ikke det viktigste i en roadster, men skal du på tur med din åpne bil, blir bagasjeplass raskt et tema. Og takløsningen krever sine offer i form av minimal plass i bagasjerommet med taket nede. Skal du ha plass til noe særlig mer enn en liten bag eller to, må taket forbli oppe.

BMW Z4 trives godt i klassiske omgivelser som her på Dalen Hotell.
BMW Z4 trives godt i klassiske omgivelser som her på Dalen Hotell.

Komfort: 4

På tross av at BMW Z4 er en sportslig bil, har fabrikken klart å bygge inn en solid dose komfort. Det viktigste er at Z4 kan kjøres åpen uten at været må vise seg fra sin beste side. Den lille vindavviseren mellom hodestøttene skjermer for trekk, og med vinduene opp blir det akkurat passe luftig. Blir det kjølig, setter du bare på varmen og selv en og annen regnbyge stryker over luggen om du holder landeveistempo.

Understellet er også ganske snilt, og det er bare på veldig ujevn vei du føler at fjæringen blir stram og bakkeklaringen i korteste laget. Selv om bilen har fast tak, betyr ikke det spesielt lavt støynivå med taket oppe. Med taket på er lydtrykket ganske formidabelt: 75 dBA i 100 km/t der dekkstøy dominerer, er hele 8 dBA mer enn i en BMW 320d.

Sikkerhet: 4

Den nye BMW Z4 er ikke testet i EuroNCAP, men har sikkerhetsutstyr som forventet i henhold til biltypen. De integrerte veltebøylene bak fører- og passasjersete skal sammen med den forsterkede frontruterammen beskytte ved velt. BMW hevder også at forsterkede sidekanaler skal fordele kreftene fra en sidekollisjon på en effektiv måte.

Pris/utstyr: 3

Med en basispris på 890 000 kroner (oktober 2009) er BMW Z4 sDrive 35i en kostbar bil. Dessuten må du legge på noe ekstrautstyr for å få bilen perfekt. Det skal nevnes at i forhold til bilprisen, er ikke utstyrsprisene på Z4 helt gale. Vi ville ha krysset av for drøyt 90 000 kroner, der dobbelclutchgirkassen til 10 200 kroner den aller viktigste biten. Den forrige Z4-modellen er for øvrig populær som brukt, selv om roadstermarkedet er lite og sesongbetont i Norge.

Enkelt, funksjonelt interiør med en meget bra navi-enehet.
Enkelt, funksjonelt interiør med en meget bra navi-enehet. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Miljø: 3

Ytelsene og biltypen tatt i betraktning, er Z4 sDrive35i relativt snill på papiret, med et forbruk på 0,90 l/mil i EU-mix, og et CO2-utslipp på 210 g/km. I vår faste testløype med inspirert gassfot, klarte den et forbruk på akseptable 1,06 l/mil. På en tur med typisk langkjøring, registrerte vi et forbruk på 0,85 l/mil.

Denne saken ble første gang publisert 04/10 2009, og sist oppdatert 25/06 2017.

Les også